یکی از مؤلفهها و شاخصهای بررسی و ارزیابی عملکرد سازمانها، میزان همبستگی فکری و اجرایی در انجام فعالیتها و مأموریتهاست؛ مؤلفهای که با عنوان «انسجام سازمانی» شناخته و معرفی میشود. انسجام سازمانی، ضرورت و راهبردی است که زوایای گوناگون ساختار و شاکله سازمان را بهعنوان یک سیستم یکپارچه و هماهنگ در بر میگیرد و موجب بهبود حرکت و عملکرد آن میشود. به بیان دیگر، این انسجام از یکسو با ایجاد تعامل و ارتباط گستردهتر میان افراد و حوزههای مختلف، باعث همافزایی درونسازمانی و از سوی دیگر با تبیین و ترسیم اهداف و چشمانداز مطلوب، انگیزه و بهرهوری نیروی انسانی اعمّ از مدیران و کارکنان را ارتقاء میبخشد. بررسیها در این زمینه نشان میدهد که در یک سازمان منسجم، نهتنها از تباعد و پراکندگیهای اجرایی و موازیکاریها کاسته میشود بلکه زمینه بروز خلاقیت و رفتارهای نوآورانه نیز بیش از پیش فرصت بروز و ظهور مییابد.
این پیش گفتار ، تحلیلی اجمالی بر ضرورت طراحی و برگزاری نشستهایی است که در مقطع کنونی با عنوان «منشور رسانه» و با حضور و مشارکت مدیران و کارشناسان حوزههای مختلف برگزار و در آن سیاستها و راهبردهای کلان رسانه ملی بهمنظور دستیابی به زبان و درک مشترک از مفاهیم و موضوعات مورد بحث، تبیین و تشریح میشود.
بیتردید، یکی از مهمترین دستاوردهای منشور رسانه، علاوه بر افزایش انسجام سازمانی و دستیابی به ادبیات و گفتمانی واحد، ارتقای کارآمدی و بهروه وری در همه حوزههای مختلف سازمان است.
امروز و همزمان با برگزاری ششمین «منشور رسانه»، ضرورت استمرار چنین نشستهایی با توجه به نیاز رسانه ملّی به همافزایی درونسازمانی برای قدرت بخشیدن به حرکت رسانه در مسیر مقابله با موانع و مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه بیش از پیش احساس میشود؛ چراکه تجربه مقاطع مختلف گذشته نشان داده که رسانه ملّی بهعنوان بازوی قدرتمند رسانهای نظام و مرجع و معتمد مردم، در عبور از بحرانها وتنگناها همیشه نقشی مؤثر و تعیین کننده داشته و در جایگاه قرارگاهی عملیاتی و نظارتی، عمل کرده است.
در ششمین منشور رسانه ، موضوع کلیدی و پر اهمیت «سیاست های رسانه ملی در ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی » از سوی ریاست محترم سازمان تبیین و تشریح شد که شایسته است حوزههای اندیشه ورز و برنامه ساز نسبت به پیگیری و تداوم تولید ادبیات و مفهوم سازی در خصوص این موضوع پر جاذبه و حائز اهمیت، تلاش کنند.
در واقع، تاب آوری علاوه بر ایستادگی و مقاومت در برابر سختیها و مشکلات پیش رو ، جنبههای دیگری از رشد و تعالی در اثر سازگاری با محیط و پیشرفت در اثر سربلندی در آزمونها را درون خود به همراه دارد؛ بنابراین تاب آوری یک مفهوم ایجابی و بالنده بوده و شاید تنها مسیربرای پیشرفت و ماندگاری یک ملت و تمدن در تاریخ باشد.
از آنجا که ارتباط تنگاتنگی بین یک اجتماع تاب آور و سرمایه اجتماعی وجود دارد؛
شاخصههای امید ، اعتماد و انسجام ملی به عنوان مهم ترین مولفههای تقویت و ارتقاء سرمایه اجتماعی و بالتبع ارتقاء سطح تاب آوری را در جامعه تشکیل می دهد.
رسالت رسانه ملی آن است که با ایجاد تصویری روشن و امید بخش از آینده بتواند
حرکتی سازنده ، همراه با پیشرفت مستمر را برای آن جامعه فراهم آورد.
نکته مهم آن است که ایجاد این تصویر و انگاره فرح بخش برای مسئولین و راهبران
بخش های مختلف جامعه ، کم اهمیت تر از آگاه سازی و تقویت فرهنگ تاب آوری
در میان مردم و آحاد جامعه نبوده و باید این بخش از مخاطبان مورد توجه بیشتر
عوامل حوزههای برنامه ساز واقع شوند.
امید است به یاری و اتکال به خداوند متعال و با تعیین و برجسته سازی این گونه موضوعات راهبردی ، شاهد موفقیت روز افزون و نقش آفرینی بیش از پیش رسانه ملی در پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامیباشیم.