امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

از صدا و سکوت تا هنری ماندگار در جشنواره بین المللی رادیو

مشاهده ۱۰۷۳
۱۳۹۷/۱۰/۱۹- ۱۱:۴۴

مسعود کاویانی، سرپرست رادیو سراسری معارف گفت: برگزاری جشنواره رادیویی به عنوان یکی از راه‌های ایجاد فضای شور و نشاط و همچنین رقابت سالم بین برنامه سازان و شبکه‌ها امری شایسته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سرپرست رادیو سراسری معارفدر گفت وگو با خبرنگار رادیو از مزیت‌های برگزاری جشنواره سراسری رادیو سخن گفته است متن این مصاحبه به این شرح است:

نظر شما درباره برگزاری جشنواره برنامه‌های رادیویی چیست؟

برگزاری جشنواره به عنوان یکی از روش‌ها و راههای ایجاد فضای شور و نشاط و همچنین رقابت سالم بین برنامه‌سازان و شبکه‌ها امری مبارک و در خور تقدیر است. جشنواره یکی از راههای شناخت استعدادها و توانمندی‌های اصحاب رادیو است و علاوه بر این که عرصه نوآوری‌های ساختاری طراحی و ایده‌پردازی است، کلاس درس و آموزش محسوب می‌شود. انتقال تجربه، تخصص از نسلی به نسلی در کنار نشان دادن جسارت و پیدایی قالب‌های جدید ساختار شکنانه با حفظ اصول برنامه‌سازی یکی از زیباترین جلوه‌های جشنواره است. همچنین حضور و رقابت اعضای خانواده بزرگ رادیو در یک محیط، علاوه بر اینکه فضایی رقابتی با چاشنی استرس ناشی از مسابقه را شکل می دهد، باعث انگیزه‌هایی برای خلق آثاری بهتر در آینده خواهد شد. در جشنواره است که حتی افراد غیر برنامه ساز می‌توانند استعدادهای خودشان را در قالب یک برنامه رادیو در معرض قضاوت و داوری قرار دهند و برای رادیو آن کار، یک فرصت محسوب می‌شود که بتواند از این استعداهای پنهان استفاده بهتری کند.

از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید، با وجودی که در آن وقفه پیش آمده بود؟

از آنجا که جشنواره علاوه بر ایجاد فضایی رقابتی بین برنامه سازان، به نوعی بین شبکه‌های مختلف هم رقابت ایجاد می‌کند، خصوصا به لحاظ روحی و روانی آثار بسیار مثبتی در خانواده بزرگ رادیو دارد. جشنواره یعنی حرکت ،حرکت رسانه و رادیو به جلو. نفس این حرکت ارزشمند و پسندیده است. جشنواره به مثابه آیینه‌ای است که برنامه‌سازان و شبکه‌های رادیویی می‌توانند با نگاه به آن ایرادها و نواقص خودشان را اصلاح کنند و این مساله وظیفه دست اندرکاران جشنواره را سنگین‌تر می‌کند. جشنواره برای رادیو لازم است، زیرا علاوه بر اینکه موجب فضای شور و نشاط می‌شود، باعث همگرایی و هویت بخشی و احساس تعلق بیشتر برنامه‌سازان به رادیو به عنوان رسانه ای قدیمی‌با ویژگی‌ها خاص خود می‌شود. جشنواره می‌تواند یکی از دلخوشی‌های برنامه‌سازانی باشد که یک سال در استودیو‌ها و باکس‌های بازشنوایی درگیر تولید و ساخت برنامه برای رادیو هستند و این چند روز حضور در جشنواره، هوای تازه‌ای در کالبد این جسم خسته از کار و تلاش شبانه روز است، لذا ضرورت دارد که به برگزاری منظم و هر ساله جشنواره توجه بیشتری شود. همکاران ما در رادیو شبیه یک خانواده هستند و نفش جمع شدن آنها دور هم و توجه به این استعدادها و آثارشان در قالب گردهمایی به نام جشنواره خیلی در ایجاد حال خوش آنها موثر است.

آیا پیشنهادی برای برگزاری بهتر جشنواره چهاردهم برنامه‌های رادیویی دارید و اگر نواقصی را در جشنواره‌های قبل مشاهده کردید، مطرح کنید؟

برگزاری سیزده دوره جشنواره تجربه بسیار ارزشمندی است که حتما دست اندرکاران جشنواره چهارم از آن استفاده خواهند کرد. جشنواره رادیو دیکته نوشته شده ایست که بالاخره معایب و محاسن خودش را دارد و خوب است ضمن مشورت با مسولان قبلی، از تجربه آنها استفاده کرد. یکی از کارهای بسیار خوب و مهمی‌که در این جشنواره پیش‌بینی شده، ایجاد بخش مستمر در جشنواره است، یعنی برنامه‌های معرفی شده هر شبکه به صورت مستقیم از آنتن ضبط و داوری می‌شود. در واقع جشنواره نباید صرفا رقابت برنامه‌سازان بر اساس برنامه‌های ساخته شده برای جشنواره باشد. رقابت برنامه‌های مستمر موجب ارتقاء برنامه‌سازی به لحاظ محتوایی و ساختار می‌شود و با این کار مخاطب رادیو هم از جشنواره بهره‌مند می‌شود. بالاخره زنده بودن هر رسانه به وجود مخاطب است و زنده و پویا بودن رادیو هم به وجود شنونده است و وقتی جشنواره باعث خلق آثار خوب و مفید روی آنتن شود، اقبال و رضایت شنونده به رادیو بیشتر خواهد شد. نکته دیگر اینکه اگر در جشنواره به برگزیدگان قولی و وعدهای داده می‌شود باید به آن وعده وفادار بود. در یکی از جشنواره‌های قبل گفته شد که افراد رتبه اول جشنواره استخدام می‌شوند، ولی هستند افرادی که بعد از گذشت حدود ده سال از آن جشنواره هنوز استخدام نشده‌اند، در حالی که در جشنواره باید از افراد خلاق که سرمایه‌های ارزشمند سازمان محسوب می‌شود، حمایت کرد .

رادیو معارف برای شرکت فعال‌تر در جشنواره چهاردهم چه کرده است؟

همزمان با اعلام فراخوان جشنواره، کارگروهی از بهترین برنامه‌سازان شبکه معارف را تشکیل دادیم تا روند انتخاب آثار با مشارکت خود برنامه‌سازان انجام شود. اکثر این برنامه‌سازان در سال‌های گذشته، در جشنواره‌های داخلی و بین المللی حائز رتبه شده بودند و از نظر فعالیت حرفه‌ای در جایگاه ممتازی قرار دارند. همچنین یک نفر از همکاران را که تجربه خوبی در جشنواره دارند و بارها رتبه کسب کرده اند، به عنوان دبیر کارگروه انتخاب کردیم تا علاوه بر تبلیغات، فرآیند دریافت آثار و تشکیل جلسات کارگروه را پیگیری کند. این کارگروه پس از برگزاری هفت جلسه کارشناسی و ارزیابی برنامه‌ها، هفت برنامه را در بخش مستمر و ویژه (با توجه به سهمیه تعیین شده برای رادیو معارف در مرحله نخست) معرفی کرد و بقیه آثار هم انتخاب می‌شود. برای حضور در بخش مستمر جشنواره، قطعاً از تمام سهمیه‌ای که برای رادیو معارف در نظر گرفته شده است، استفاده خواهیم کرد.

پیش‌بیینی شما برای حضور آثار رادیو معارف برای جشنواره به چه میزان است و در چه ساختارها و قالب‌هایی برنامه دارید؟

در بخش های داخلی و آزاد شاهد استقبال خوب همکاران بودیم، به شکلی که حتی همکاران اداری ما که در عرصه برنامه‌سازی فعالیت ندارند، در بخش آزاد حضور مطلوبی داشتند. البته با توجه به اینکه فرصت دریافت آثار در بخش آزاد ادامه دارد، پیش‌بینی می‌کنم که این استقبال چشمگیر تر شود. برنامه‌هایی در قالب‌های مجله، گفت و گو، مستند و ... برای حضور در بخش رقابتی ساخته شده است.

نحوه حضور همکاران در جشنواره به چه صورت است؟ ما برای تشویق همکاران به حضور در جشنواره از سال‌های پیش، جوایز داخلی در نظر گرفتیم که امسال نیز آن را اعمال خواهیم کرد. همچنین برای طرح‌های ممتازی که در بخش آزاد ارائه شود، هدیه جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ایم. رویکرد ما تشویق همکاران به حضور در جشنواره است و در این راه از اقدامی فروگذار نکرده‌ایم.

توجه به تجربه پیشکسوتان به کیفی سازی جشنواره چه کمک‌هایی می‌کند؟

پیشکسوتان سرمایه‌های هر سازمانی هستند و شاید بتوان ادعا کرد که موفقیت بدون استفاده از دیدگاه‌ها و تجربیات آنان امری دست نیافتنی باشد. در رادیو معارف هم افتخار ما این است که بتوانیم از این سرمایه‌ها بهره ببریم. ما در کارگروه ارزیابی آثار، همکارانی را انتخاب کردیم که در سال‌های گذشته در جشنواره‌ها افتخارآفرینی کرده‌اند. این عزیزان سال‌هاست که در رسانه مشغول کار هستند و بعضی از آنها در آستانه بازنشستگی قرار دارند. تلاش کرده‌ایم از این تجربه گران‌بها در طول سال نیز بهره ببریم و با برگزاری جلسات هفتگی ارزیابی برنامه‌ها، سخن‌هایی از جنس برنامه سازان مطرح کنیم نه صرفاً سخنان مدیریتی. این رویکرد را در جشنواره چهاردهم نیز ادامه دادیم و در بخش برنامه‌های آزاد، کارگروه ارزیابی آثار، نظر مشورتی خود را بیان می‌کند تا همکاران، برنامه فاخر و در تراز حضور در جشنواره تولید و ارائه کنند.

توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام می‌شود؟

اگر امکان داشته باشد که بعد از جشنواره، آثار منتخب در کارگاه‌هایی تخصصی با حضور کارشناسان و سازندگان آثار بررسی و به نوعی به صورت آموزشی نقدو بررسی شوند، بسیار موثر و مفید خواهد بود.

 آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اکنون وجود دارد؟

نقد‌ها معمولا بعد از جشنواره است، الان هر چه هست، پیشنهاد است.

امتیاز شما