عوامل سریال «بانوی عمارت» که از ۶ آذر در کنداکتور پخش شبانگاهی شبکه سه سیما قرار گرفت، مهمان واحد ارتباط با مخاطبان 162 روابط عمومی صداوسیما شدند ، و بدون واسطه به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی این سریال در مدت بیش از یک ماهی که روی آنتن رفت، بهدلیل ملودرام عاشقانه و تصویرسازی مناسب از مقطعی از تاریخ قاجار توانست نظر مخاطبان را جلب کند و تا جایی پیش رفت که در نظرسنجی نهم دی ماه توسط رسانه ملی، پربینندهترین سریال تلویزیون شد. به دلیل همین استقبال بود که عصر نوزدهم دی به دعوت اداره کل روابط عمومی رسانه ملی، عوامل این سریال با حضور در واحد 162 بدون واسطه با مخاطبان گفتوگو کردند و به سؤالات آنها پاسخ دادند.
ثبت بیش از ٢٠٠٠ تماس مخاطبان با عوامل مجموعه بانوی عمارت
حمید مولایی تهیه کننده، حمیدنژاد کارگردان، احسان جوانمرد نویسنده، شبنم فرشادجو، مریم مؤمن و نیکی نصیریان از جمله عوامل تولید و بازیگران سریال پرمخاطب بانوی عمارت بودند که با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان (١٦٢) به سوالات بینند گان این سریال پاسخ دادند.
عزیزاله حمیدنژاد با بیان اینکه مخاطبان عموما از پخش سریال رضایت داشتند، اظهارداشت: یکی از نکاتی که مخاطبان به آن اشاره داشتند این بود که پخش سریال بانوی عمارت مخاطبان را به پیگیری سریال های تلویزیون دلگرم کرد.
شبنم فرشادجو بازیگر سریال بانوی عمارت نیز گفت: خیلی خوشحالم که مخاطبان این سریال را دوست داشتند .
وی یادآور شد: اینکه به تئاتریها اعتماد شد اتفاقات خوبی را برای سریال رقم زد و می توان گفت امسال یکی از نقاط قوت تلویزیون، این سریال است.
زنان در دوره قاجار دارای آراستگی معمول بودند
احسان جوانمرد، نویسنده سریال در اولین تماسی که با مخاطبان داشت با این سؤال روبهرو شد که گریم هنرپیشهها با آنچه مخاطب از زنان قاجار در نظر دارد متفاوت است. جوانمرد در پاسخ یکی از مخاطبان که به گریم بازیگرانی که نقش زنانی در دوران قاجار را ایفا میکردند ایراد گرفته بود، گفت: استناد مخاطب به عکسهایی است که در فضای مجازی از زنان دربار ناصرالدین شاه منتشر شده است، در حالی که با مطالعه اسناد و کتابهای تاریخی آن زمان متوجه میشویم که زنان در آن دوره دارای آراستگی معمول بودند و آرایشهای مخصوص به خود را داشتند آن تصاویر که با هدف مردانه نشان دادن زنان تهیه شده بود نمیتواند ملاک کافی برای این استناد تاریخی باشد.
وی با اشاره به سریال «روزی روزگاری» بهعنوان یکی از ماندگارترین آثار تلویزیونی در سه دهه گذشته تصریح کرد: جرقه اولیه ساخت این کار برای نمایش فرهنگ و تاریخ و گذشته ما زده شد و قرار نبود تاریخ صرف و یا فقط سرگرمیباشد. نگارش اثر تاریخی، بسیار دشوار و حساس است و زمانی که قرار است وارد فضای ملودرام شویم، نیاز به حمایت تهیهکننده داریم که خوشبختانه این اتفاق در سریال «بانوی عمارت» افتاد.
جوانمرد در پاسخ به یکی از مخاطبان تأکید کرد: رعایت صداقت مهمترین ویژگی یک فیلمنامه است و مخاطب میتواند اطمینان داشته باشد که فیلمنامه نیامده بیانیه بدهد یا تاریخ را به نفع گروه خاصی مصادره کند.
وی افزود: هر چند مبنای من بر روایت واقعی از افراد نبود اما تمام این شخصیتها از عمو مشتی تا حضرت والا مصادیق واقعی در دوران خود داشتهاند. ما در دوره قاجار، شاهزاده در برابر قدرت، شاهزاده منتقد و... داشتهایم و مردم عادی و بازاریهایی مثل اسد هم بودهاند که با دربار زاویه داشتهاند؛ اینها همه مابهازای و مصادیق تاریخی دارند.
نشست خبری بانوی عمارت با حضور خبرنگاران
عوامل سریال بانوی عمارت پس از حضور در روابط عمومی رسانه ملی و پاسخ به تماس های مخاطبان با حضور در مرکز همایش های صداوسیما درنشست خبری با حضور خبرنگاران رسانههای مکتوب و انلاین شرکت کردند.
احسان جوانمرد نویسنده سریال در این نشست خبری اظهارداشت: رویه ای در این سریال تاریخی در پیش گرفتیم که می تواند الگویی برای کسانی باشد که بعدا بخواهند فیلم تاریخی در تلویزیون بسازند.
نویسنده سریال بانوی عمارت در پاسخ به این سؤال که آیا شخصیت ها واقعی بودند یا خیر، گفت: هیچ یک از شخصیت ها به جز شخصیتی مثل ناصرالدین شاه قاجار واقعی نبودند و تمام شخصیت ها خیالی هستند اما همه آنها طبقه ای را نمایندگی میکنند که در تاریخ بوده اند و برای تمام طبقات نماینده تعریف کرده ایم.
عزیزاله حمیدنژاد کارگردان سریال بانوی عمارت نیز در این نشست خبری اظهارداشت: دوست دارم با چهرههای جدید که برای مخاطب تازگی بیشتری دارد فیلم بسازم؛ تلفیق بازیگران تازه کار با بازیگران حرفه ای کار دشواری است اما من این دشواری را به جان می خرم.
نیازی به حضور چهرههای شناخته شده نداشتیم
مجید مولایی، تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی با اشاره به احتمال ساخت فصل دوم این سریال در صورت تأمین شدن بودجه آن، درباره انتخاب لوکیشنها گفت: در ابتدا شهرهای قزوین، کاشان و شهرک غزالی را رصد کردیم، اما در نهایت خانه طباطباییها در کاشان را انتخاب کردیم و این انتخاب به ما کمک کرد بهترین فضاهای تصویری را در سریال به نمایش بگذاریم.
وی درباره این مشکلات گفت: وقتی ما سریال را شروع کردیم تغییراتی در معاونت سیما رخ داد و رویکردهای متفاوتی در بودجه بهوجود آمد؛ برای مثال از ما خواستند با بودجه کمتر این کار را بسازیم تا پروژههای بیشتری به جریان بیفتد.
وی با اشاره به انتخاب بازیگران کمتر شناخته شده در این سریال افزود: بودجه «بانوی عمارت» حدود ۲۰ درصد از مجموعه «چرخ فلک» که اثری خانوادگی محسوب میشد، کمتر بود و حتی همین الان حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از سریالهای آپارتمانی حال حاضر کمتر است. با این حساب ما نتوانستیم سراغ ستارههای تلویزیونی و سینمایی برویم اما همین محدودیت، ما را به این سمت سوق داد که از استعدادهای شناخته شده در بازیگری استفاده کنیم.
مولایی تأکید کرد: لباس و گریم به بازیگر سریال تاریخی شکل و شمایل متفاوتی میبخشد و انتخاب چهرههای شناخته شده در این سریالها گاهی نتیجه عکس میدهد، به همین دلیل آنچه نقشهای تاریخی را برجسته میکند نه ظاهر آنها بلکه استعداد و هنر بازیگری افراد است.
زنان عمارت شازده ارسلان
نیکی نصیریان، بازیگر نوجوان «بانوی عمارت» هم در بخشی از این گفتوگو گفت: اغلب مخاطبان دوست دارند سریال ادامه پیدا کند و درباره آینده آهو کنجکاو هستند.
وی افزود: با این استقبال مخاطب باور نمیکردم که نقش آهو در بانوی عمارت اینقدر دیده شود و محبوب باشد. خوشحالم بعد از ۱۰ سال دوباره کارم دیده شد.
مریم مؤمن بازیگر نقش فخرالزمان هم گفت: هر چند فخرالزمان با من خیلی فرق دارد اما این نقش برایم الهامبخش بود.
وی افزود: از شهامت و جرأت فخرالزمان لذت میبردم و میدانم ما در تاریخ قاجار زنانی چون فخرالزمان داشتیم که شجاع و قدرتمند باشند و در لحظات بحرانی مایه اتکای خانوادهشان باشند. مؤمن درباره استقبال مخاطبان از نقشش گفت: هیجان مخاطبان با شنیدن صدای من برایم جالب بود و خوشحالم که مخاطب با این سریال ارتباط برقرار کرده است.
شبنم فرشادجو، دیگر بازیگر مجموعه نیز گفت: من پیش از این در تئاتر هم کارهای تاریخی زیاد داشتهام و در تلویزیون نیز پیش از این در مختارنامه حضور داشتم اما این سریال برای من فرصت دوبارهای برای دیده شدن بود و خوشحالم که در این کار تاریخی هم حضور داشتم.