امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

نگاهی به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال 97

مشاهده ۹۶۶
۱۳۹۷/۱۱/۰۱- ۱۵:۰۹

در پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‎جم گزارشی از مسابقات پربیننده تلویزیون در سال 97، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ مسابقات تلویزیونی، همواره از محبوب ترین آثار در سیما هستند. ذات رقابتی و مهیج این برنامه‌ها باعث می‌شود تا توجه بسیاری از مردم به آن‌ها جلب شود. یکی از بخش‌های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام‌جم که به انتخاب بهترین برنامه‌های سیما در سال 96 و 97 می‌پردازد، مسابقات تلویزیونی هستند. در این گزارش، به مرور مسابقات پربیننده پخش شده از شبکه‌های مختلف سیما می‎پردازیم.

 مسابقه «دست پخت» شبکه یک سیما یکی از برنامه‌های پرجاذبه، مسابقات آشپزی است. شبکه یک سیما یکی از متفاوت‌ترین مسابقات سال‌های اخیر با موضوع آشپزی را با عنوان «دست پخت» پخش کرده است. در این مسابقه نیز طبق روال چنین برنامه‌هایی، رقابت بر سر کیفیت غذای طبخ شده است. اما چند ویژگی «دست پخت» باعث شده تا این برنامه متفاوت جلوه کند. اول اینکه سطح برنامه و رقابت در آن در سطح مسابقات آشپزی روز دنیاست. رویکرد اصلی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف است. همچنین تأکید بر ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تهیه غذاهای بومی است. دوم، بین‌المللی بودن مسابقه است. به طوری که در بین گروه داوری گسترده برنامه، داورانی حضور دارند که تحصیل کرده دانشگاه‌های آشپزی در سطح جهان هستند و در مقاطعی شاهد حضور داوران خارجی بودیم. همچنین برندگان نهایی این مسابقه نیز به موسسات معتبر جهانی جهت تحصیل و آموزش معرفی می‌شوند.

«مسابقه محله» شبکه دو  نیز نام مسابقه تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه اجرا می‌شود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ای، ورزشی و سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. در این برنامه که حالت مسابقه‌ای و سرگرمی دارد و هر بار در یک محل یا مکان اجرا می‌شود کودکان و نوجوانان حضور می‌یابند و به اجرای انواع شیرین‌کاری‌ها، بازی‌ها و مسابقات می‌پردازند. این برنامه با تم طنز همراه است و طراحی بازی‌ها و مسابقات را خود روشن‌پژوه برعهده دارد و تاکنون علاوه بر نقاط مختلف تهران در شهرستان‌های مختلف ایران نیز اجرا شده است.

«برنده باش» شبکه سه سیما، مسابقه‌ای مربوط به اطلاع عمومی و پر ازهیجان و جذابیت خاص است. به همین علت هم این نوع مسابقات معمولا در ردیف پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما در همه دوره‌ها قرار داشته‎اند.

«برنده باش» عنوان جدید ترین مسابقه سیما با محور سنجش اطلاعات عمومی و حضور ذهن شرکت‌کنندگان در این مسابقه است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود. تولیدکنندگان برنامه «برنده باش» تشویق و ترغیب جامعه به افزایش مطالعه و کتابخوانی را هدف اصلی تولید و پخش این برنامه می‌دانند. اما یکی از برگ برنده‌های «برنده باش» حضور محمدرضا گلزار، به عنوان مجری است. بازیگری که برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده است. با اینکه کار اجرا و بازیگری دو حرفه متمایز و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند، اما گلزار از عهده اجرای یک برنامه، آن هم در قالب مسابقه و رقابت بر سر اطلاعات عمومی، به خوبی بر آمده و رضایت بینندگان این برنامه را جلب کرده است.

مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» شبکه چهار سیما که نام خود را هم از یکی از مهم‌ترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته تلاش خوبی از یک رقابت جذاب تلویزیونی است که علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، نکاتی آموزنده را درباره هنر‌های نمایشی به مخاطب و شرکت کنندگان یادآوری می‌کند. سری پنجم این مسابقه در ۴۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای با موضوع بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه خوانی و تدوین، تولید شد و همچون فصل گذشته یک گروه سه نفره داوری شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت‌کنندگان را قضاوت می‌کنند. یکی از بخش‌های این مسابقه مربوط به اطلاعات سینمایی شرکت‌کنندگان است و طی آن شرکت‌کنندگان با تکیه بر دانش سینمایی خود به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهند. همچنین با پخش یک سکانس شرکت‌کنندگان باید تعداد نما‌های آن را حدس بزنند و سپس نما‌های به هم ریخته را طبق همان روایتی که دیده‌اند تدوین کنند. پخش قسمتی از فیلم‌های سینمایی و تحلیل مفهومی آن، از زبان شرکت‌کنندگان از دیگر بخش‌های این مسابقه است و در واقع سطح درک آن‌ها را از بخشی که دیده‌اند می‌سنجد. در بخش دیگری از این مسابقه نیز شرکت کنندگان می‌توانند توانایی اجرا، بازیگری و نمایشنامه خوانی خود را به نمایش بگذارند. «پنج ستاره» شبکه پنج  نیز از دیگر مسابقات تلویزیونی است که سنجش سطح مطالعه و اطلاعات عمومی‌شرکت‌کنندگان را هدف قرار داده است. این برنامه البته شباهت هایی هم با مسابقه «برنده باش» دارد. چون مجری این برنامه نیز یک بازیگر سینما و تلویزیون است. سری جدید این برنامه که با اجرای حمید گودرزی پنجشنبه و جمعه هر هفته از شبکه پنج سیما پخش می‌شود توانسته یکی از پربیننده‌ترین مسابقات تلویزیونی در سال 97 باشد. چون قالب و ساختار برنامه، بسیار مهیج و ملتهب است.

شبکه آموزش هم با مسابقه «حرفه ای شو» که یکی از متفاوت ترین مسابقات سیما در سال های اخیر، است تقدیم مخاطبان می‌شود. چون هدف اصلی از این مسابقه، تقویت روحیه کار و کارآفرینی است. جالب این است که محور این مسابقه نیز نوجوانان هستند، یعنی نسلی که به زودی وارد بازار کار خواهند شد و این برنامه در قالبی سرگرم کننده و جذاب، در پی بالا بردن توانایی‌های فنی این نسل است. به طوری که در «حرفه ای شو» شرکت‌کنندگان باید هم اطلاعات عمومی‌بالایی در حوزه فنی داشته باشند و هم اینکه در عمل نیز بتوانند کارهای فنی را به انجام برسانند، مثلا موتور یک خودرو را تعمیر کنند.

«بشارت 1452» شبکه قرآن و معارف سیما نیز طی سال‌های اخیر در حوزه تخصصی خود یعنی کلام الله مجید، مسابقاتی را پخش کرده است. «بشارت 1452» عنوان طرحی مسابقه محور است که با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم پخش می‌شود. به طوری که همه مردم با شرکت در این طرح می‌توانند بخشی از قرآن را حفظ کنند. این طرح هر سال اجرا می‌شود اما امسال، جزء 30 قرآن محور حفظ قرار گرفته است. در هر قسمت از این برنامه نیز رقابتی بین تعدادی از شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

شبکه نسیم نیز با مسابقه«کودک شو» که یکی از مسابقات محبوب تلویزیون به ویژه برای خانواده‌هاست با مخاطبانش همراه می‌شود. این برنامه نیز با حضور یک بازیگر به عنوان مجری، پخش می‌شود. پژمان بازغی در «کودک شو» میزبان یک رقابت خانوادگی است. در این رقابت، هم پدر و مادرها حضور دارند و هم کودکان آن‌ها. البته فقط پدر و مادرها رقابت می‌کردند و بچه‌ها نیز در دنیای خاص خودشان به سر می‌بردند.

مسابقه مستند «فرمانده» نیز یک برنامه رقابتی دیگر در قالب رئالیتی‌شو است که فصل سوم آن امسال از شبکه افق و برخی دیگر از شبکه‌های سیما پخش شد. هر قسمت از این برنامه، در یکی از مناطق جغرافیایی کشورمان برگزار می‌شد، اما فصل اخیرش در استان سیستان و بلوچستان به اجرا و تولید رسید. در این مسابقه مستند نیز، شرکت‌کنندگان، زندگی در شرایط دشوار را تجربه می‌کنند و در فضایی نظامی، مراحل مختلف را پشت سر می‌گذارند. تحرک و هیجان بالای «فرمانده» و فضای متفاوت آن که برای بسیاری یادآور دوران خدمت مقدس سربازی است، از جذابیت‌های خاص آن محسوب می‌شود.

«اقلیما» هم مسابقه‌ای ویژه دختران نوجوان ایرانی،  است که در هر قسمت آن ۴ گروه ۵ نفره با یکدیگر رقابت می‌کنند. این مستند یک کار تیمی و گروهی است که در آن دختران نوجوان بعد از همفکری، تحقیق و گردآوری اطلاعات درباره سوژه مدنظر در حوزه‌های (آشپزی، هنری، ورزشی و...)، در پایان مسابقه یک قصه و داستان مطلوب را به مخاطبان ارائه می‌دهند. مستند تولیدی «اقلیما» به تهیه کنندگی علی منصوری و کارگردانی محمد روح الامینی در ۲۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای برای مخاطبان شبکه امید تهیه شده است.

امتیاز شما