امروز جمعه  ۱ شهريور ۱۳۹۸

نسخه آزمایشی

پیش فرض راهبردی یا مبانی راهبردها

مشاهده ۵۶۵
۱۳۹۷/۱۱/۰۶- ۱۰:۴۸

پیش فرض راهبردی یا مبانی راهبردها

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در یادداشتی به موضوع آخرین همایش سراسری مدیران رسانه ملی پرداخته است:

هفتمین نشست منشور رسانه به منظور تبیین و تشریح راهبردهای رسانه‌ملی در دهه پیش رو با حضور ریاست محترم سازمان، ریاست مجلس شورای اسلامی و تمامی مدیران و دست‌اندرکاران رسانه برگزار گردید.

 در این نشست ریاست سازمان محورهای راهبردهای اتخاذ شده را برای ده سال آینده تشریح کرد که هر یک از آن محورها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

 از سوی دیگر همواره برای انتخاب راهبردها یا چشم‌اندازهای آینده در حوزه نظر و تئوری دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد و نهایتاً با گزینش چند واژه و تنظیم و ترتیب و توالی آن‌ها چند محور استخراج و پس از تدوین افق پیشرو ترسیم می‌شود.

 برای تدوین و چگونگی تنظیم اولویت‌ها، اهم و مهم نمودن‌ها و یا انتقال انطباق با دیگر سیاست‌ها و راهبردها نیز کشمکش‌هایی نظری و علمی فراوانی وجود دارد، زیرا دیدگاه‌ها و خاستگاه‌های فکری و برداشت‌های گوناگون و متفاوتی در پس‌زمینه این جمع‌بندی‌ها وجود موجود است که هر کس با ظن خود یار می‌گردد و به زعم خویش و به مدد یافته‌های خود بدان می‌نگرد، صد البته آنچه که مهم است این است که همه این برداشت‌ها و استنتاج‌ها باید فقط به یک نقطه متمرکز شود، تا همه تلاش‌ها و کوشش‌های عملی و اقدامات مرتبط در همان بازه زمانی پیش‌بینی شده در برنامه تحقق یابد.

 حقیقت این است که امروز در جامعه ما و در میان امت اسلامی واقعیتی واضح و روشن وجود دارد که اتفاقا زیربنا و پایه اصلی دیگر مشکلات یا معضلات موجود محسوب می‌شود و اگر بدان توجه نشود و یا برنامه‌های دیگر برای علاج این درد مزمن و بسیار سخت منتهی نگردد آب در هاون کوبیدن است و در خشکی ماهی خواستن.

 سرمایه اجتماعی، همان سرمایه‌ای که ایران در طول تاریخ به ویژه طی این چند دهه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از پیچ و خم‌ها عبور داد از بسیاری مشکلات رهانید، در مقابل دشمنان درون و بیرون این سرزمین مقدس پایداری و پایمردی به خرج داد و تمامی عزت‌ها، افتخارات و پیشرفت و توسعه را باعث گردید.

 امروزه در کنار سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و فرهنگی سرمایه اجتماعی که خلاصه و عصاره و چکیده تمامی سرمایه‌هاست به جد مورد توجه قرار گرفته است.

سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی اجتماع میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به همکاری و مشارکت در تعاملات اجتماعی قادر است تا به حل میزان قابل ملاحظه از معضلات موجود در آن اجتماع فائق آید و رشد و توسعه شتابان اقتصادی و سیاسی و ... را امکان‌پذیر سازد.

 در واقع سرمایه اجتماعی را می‌توان در کنار دیگر سرمایه‌ها بخشی از ثروت ملی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی (ماده ۷) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد کرد.

 بدون سرمایه‌اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه‌ای نمی‌رسد، به طوری که بسیاری از گروه‌ها سازمان‌ها و جوامع انسانی بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه‌انسانی و اجتماعی توانسته‌اند به موفقیتی بزرگ دست یابند، اما در نقطه مقابل هیچ مجموعه انسانی بدون سرمایه اجتماعی نمی‌تواند به موفقیت مفید و هدفمندی دست یابد.

اتفاقات در کشور ما ایران عزیز که دین با فرهنگ عمومی و شخصی عجین و آموزه‌های اسلامی‌که تمام هدفش از رشد فضائل و معنویت انسان و اجتماع است و در تمامی مراحل زندگی در کنار مردم و همراه با آن‌هاست و اتفاقاً سعادت دنیا و آخرت را نیز تضمین می‌نماید از یک سرمایه لایتناهی و غیرقابل توصیفی از سرمایه‌اجتماعی به وجود می‌آید که عملا هر کار غیرممکنی را ممکن و عمل صعب و سختی را آسان می‌سازد.  برخی از ابعاد، جنبه‌ها و اشکال سرمایه‌اجتماعی که گاه از آن‌ها به عنوان ارزش‌های اجتماعی یاد می‌شود عبارت است: از اعتماد، صداقت، حسن تفاهم، سلامت نفس، هم دردی، دوستی، همبستگی، فداکاری و ... این ابعاد از طریق جریان اطلاع‌رسانی، آموزش، تبادل عقاید، تبادل صحیح اطلاعات، هنجارهای مربوط به معاملات در شبکه‌های اجتماعی، مشارکت‌های مردمی، گروه‌های خودیاری و نوع‌دوستی و روی جمع گرایی در برابر فردگرایی در بین اعضای شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد و تحقق یابد به نحوی که جای پای این بحث‌ها را در روابط تمامی‌گروه‌های اجتماعی و ... بتوان مشاهده کرد.  در این مقال مختصر هرچه توضیح داده شود شاید در همین مثال بتوان خلاصه کرد که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها هم در برخی از مواقع خاص اوج تمرکز سرمایه اجتماعی و به کارگیری آن در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس عینیت خارجی یافت و محقق گردید که اکنون باعث غبطه گردیده و یادآور آن روزها و آن فضاها و آن همدلی‌ها و ... مثل یک شیرینی مستمر در کام انسان‌ها باقی مانده و حلاوت خود را کماکان حفظ کرده است. رسانه‌ملی که نقشی اساسی در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی و خانوادگی دارد، علی الاصول باید تمامی راهبردهای خود را برای رسیدن به این اصل پایه‌ای متمرکز سازد و شاهین تمامی فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای خود را بر این واقعیت و حقیقت تنظیم نماید و میزان موفقیت و یا ناکامی خویش را بر این سنجه و مقیاس بسنجد و ارزیابی نماید و مدام تنها همین اصل را رمز موفقیت خود به شمار آورد که در این صورت می‌توان گفت چو صد آید نود هم پیش ماست.  اتفاقاً با چنین برنامه‌ای می‌توان به نتیجه و ثمره تلاش‌ها و اقدامات خود نیز مطمئن شد و اثربخشی، اثرگذاری، اثر پذیری در فرد و اجتماع را به خوبی ارزیابی کرد و عملکردها را نیز به خوبی و روشن مورد مداقه قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌مقدم

قائم‌مقام رئیس سازمان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما