امروز سه شنبه  ۳۰ مهر ۱۳۹۸

نسخه آزمایشی

تخصص‌گرایی از طریق شیوه‌های هنری رادیویی منعکس شود

مشاهده ۲۹۴
۱۳۹۷/۱۲/۰۵- ۱۲:۴۴

تخصص‌گرایی از طریق شیوه‌های هنری رادیویی منعکس شود

عباس محبی از سال 1350 همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. اکثر علاقه‌مندان وی را با شخصیت نوستالوژیک جانعلی می‌شناسند. وی در کارنامه هنری خود علاوه بر بازیگری، در بخش‌های مختلف دیگری مانند نویسندگی و کارگردانی نیز دارای سوابق درخشانی است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عباس محبی پیشکسوت بازیگری، نویسندگی و کارگردانی رادیو گفت: از سال 1350 متن‌های مختلفی را برای رادیو تهیه می‌کردم و به این رسانه علاقه فراوانی داشتم. در آن زمان و در خلال اجرای یک تئاتر توانستم شخصیت جانعلی را خلق کنم. این اتفاق باعث شد که بازخوردهای مختلف و خوبی در این باره داشته باشم تا در سال‌های بعدی این شخصیت بیشتر شکل بگیرد. بعد از گذشت چندین سال جذب نیروی هوایی شدم و در بخشی که مربوط به جنگنده بمب افکن اف چهار بود، همکاری خود را آغاز کردم. این تغییر فضا تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی ادامه یافت. در آن زمان زمینه‌ای ایجاد شد که با همکاری ارتش، صدا‌وسیما و وزارت فرهنگ توانستیم در تمام جبهه‌های جنگ برای رزمندگان اسلام به اجرای تئاتر مشغول شویم. یادم هست در پشت جبهه در سال های 64 و 65 نیز تئاترهای نمایشی مختلف با حضور جمعیت قابل توجهی از هموطنان در تالار وحدت برگزار می‌شد. این روند بعد از جنگ تحمیلی کماکان ادامه داشت تا اینکه در سال 68 همکاری خود را با برنامه «صبح جمعه با شما» آغاز کردم که یادآوری آن دوران برای من بسیار خاطره‌انگیز است. وی درباره اجرا و ضبط برنامه «صبح جمعه با شما» در ایام گذشته گفت: من همیشه کارم را با علاقه خاص و ویژ‌ای پیگیری می‌کردم. مرحوم منوچهر نوذری که نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری برنامه «صبح جمعه با شما» داشت، همیشه از افراد علاقه‌مند حمایت می‌کرد. او همیشه در اجرای برنامه بسیار جدی بود.مثلا اگر ساعت 9 صبح برنامه قرار بود ضبط شود ، وی ساعت 8 صبح و تقریبا یک ساعت قبل از آغاز تولید برنامه با ظاهری بسیار آراسته حاضر می‌شد. من از اساتید به نام مانند مرحوم نوذری، جاویدنیا و آذری نکات بسیار زیادی را یاد گرفته‌ام. برنامه «صبح جمعه با شما» باید به لحاظ تکنیکی و محتوایی بیشتر تقویت شود .

محبی درباره جایگاه رادیو در میان رسانه‌های نوین گفت: امروزه با طیف زیادی از رسانه‌های مختلف روبرو هستیم. اگر من بخواهم برای شما تصویری از این وضعیت ارائه کنم، اینگونه می‌توانم بیان کنم که رادیو مانند گلی بسیار زیبا در جنگل پر درخت قرار دارد، اما هر کس هم که خواهان آن باشد، می‌تواند در این جنگل انبوه این گل را پیدا کند. مزیت مهم و بارز رادیو این است که به نحوی مخاطب را با خود همراه می‌سازد که آنها با قوه خیال خود تصویرهای منسجم را در ذهن ایجاد می‌کنند. این خاصیت مهم به قدری حائز اهمیت است که حتی در تلویزیون، با همه جاذبه‌های تصویری متنوع این امکان وجود ندارد. مثلا اگر شما قصد داشته باشید صرفا یک لطیفه کوتاه را از طریق یک کارگردان تلویزیونی درست کنید که شاید در ظاهر هم بسیار ساده به نظر بیاید، آن کارگردان ممکن است یک برآورد مالی فوق‌العاده زیاد را برای تولید تصویری آن پیشنهاد کند. در حالی که اگر همین لطیفه از طریق رادیو اجرا شود، همه چیز متفاوت است. این پیشکسوت رادیو درخصوص تخصص‌گرایی موجود در شبکه‌های رادیویی گفت: گاهی اوقات این تخصص‌گرایی در قالب میزگردهای خاص با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و فرهیختگان برگزار می‌شود که جنبه مطلق قضیه بررسی می‌شود. از سویی نیز گاهی بیان تخصص‌گرایی در قالب دیگری مطرح می‌شود که پیام را به نحو بهتری می توان ارسال کرد. بر این اساس مثلا موضوعی مانند تولید ملی از طریق بیان هنرمندان و با شیوه‌های هنری بیان می‌شود. به عبارت بهتر در این مواقع هنر و تخصص در یک مسیر و دوشادوش یکدگیر نسبت به انتقال مفاهیم اقدام می‌کنند تا جذابیت های هنری به نحو شایسته ای، اصل موضوع را انتقال دهد. به شخصه دوست دارم که از طریق هنر مفاهیم تخصصی منتشر شود، زیرا این شیوه جذابیت بیشتری برای مردم دارد. 

عباس محبی با اشاره به اهمیت توجه نسل جدید به پیشکسوتان افزود: منوچهر نوذری همیشه می‌گفت یک هنرمند در عالم هنر باید قمر باشد، زیرا ستاره‌ها به سرعت می درخشند، ولی زود خاموش می‌شوند. اما قمر تدریجا تکامل می‌یابد تا نهایت در شب چهارده کامل می‌شود. اما ستاره‌ها محو می‌شوند و قابل مقایسه با قمر نیستند. جوانان اگر می خواهند قمر باشند، باید از درخشش آن بیاموزند، اما متاسفانه جوان‌های امروزی ارتباطی موثری با پیشکسوتان ندارند و این مسئله نمی تواند نتیجه لازم را به دست آورد. در چنین شرایطی مسلما کیفیت، کارآموزی و بهره‌وری تدریجا سیر نزولی دارد که نهایتا منجر به ایجاد فاصله‌ها می‌شود. در اثر این وضعیت، خلا بزرگی برای جوان به وجود می‌آید و وی ممکن است ناخودگاه با ایجاد حس کاذب، خود را با بزرگان مطرح در یک سطح مقایسه کند. در صورتی که این افراد بزرگ و مطرح به صورت تدریجی و با عبور از پله‌های مختلف به این مراحل رسیده‌اند و هرگز راه یک شبه را یک ساله طی نکردند. وی درخصوص اهمیت موسیقی گفت: موسیقی سراسر تصویر است که ذهن بازیگر را خلاق می‌کند. این مسئله در رادیو بیش از سایر بخش‌ها اتفاق می‌افتد. زیرا شنونده رادیو موسیقی را بهتر از هر کارگردانی در ذهن دکوپاژ می‌کند.

وی تصریح کرد: نگاه دکتر شاه آبادی به رادیو کاملا زیربنایی است و برای تجلی و جایگاه رادیو تلاش‌های مستمری را انجام می دهد. این پیشکسوت رادیو در خصوص شرکت کشورهای خارجی در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی رادیو گفت: نوگرایی و استفاده از ایده‌های خلاق شرکت‌کنندگان کشورهای خارجی می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا از آموخته‌های سایر کشورهای خارجی استفاده کنیم. مثلا استفاده از افکت‌های مختلف که به صورت زنده و هنگام ضبط برنامه توسط افکتورها ایجاد می‌شود، حس طبیعی بیشتری را به بازیگران نمایش های رادیویی می‌ دهد که شاید در خیلی از نقاط مختلف دنیا به شکل متفاوت دیده شود. عباس محبی درباره تعداد بالای مقالات ارائه شده به اجلاس جهانی صدا گفت: این بخش به صورت بالقوه ظرفیت بسیار زیادی برای افزایش ارتقای رادیو دارد که باید توسط متخصصین بعد از پایان جشنواره، تمام آنها را به برنامه‌سازان منتقل کنند تا آنها بتوانند بر اساس نوع مقالات ارائه شده، آموخته‌های جدید را به دست آورند. همچنین پیشنهاد می‌کنم در این رویداد بزرگ رادیویی با دعوت از مهمان خارجی که از کشورهای مختلف برای شرکت در جشنواره حضور دارند، به صورت زنده برنامه «صبح جمعه با شما» را اجرا و آنها را با سبک و سیاق این برنامه از نزدیک آشنا کنیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما