امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پخش «صدای فرهنگ» از شبکه مستند / پرتره تهیه کننده‌ای که مجوز پخش صدای محمد نوری را گرفت+فیلم

مشاهده ۶۱۷
۱۴۰۰/۰۱/۱۱- ۱۲:۵۸

برنامه«صدای فرهنگ» از شبکه مستند، پرتره ای از فرهنگ جولایی، تهیه‌کننده باسابقه رادیو تولید کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی پنجشنبه 12 فروردین ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود. تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستندهای «صداو دوبله» درباره  مستند پرتره جدید خود گفت: دو سال پیش بود که مراسم بزرگداشتی برای استاد فرهنگ جولایی و بهروز رضوی در کرج گرفته بودند که بنده هم به نمایندگی از شبکه مستند در آن حضور داشتم. بزرگانی در آن مراسم بودند و در مورد ابعاد شخصیتی آقای جولایی صحبت کردند که من فهمیدم جولایی فقط یک تهیه‌کننده رادیو نبوده است بلکه بسیار اثرگذار و به اعتقاد بنده در جریان تولید برنامه‌های رادیویی بسیار فرهنگ‌ساز بوده است.

وی افزود: در فصل دوم مجموعه مستندهای پیشکسوتان صدا و دوبله با مدیر تولید شبکه مشورت کردم و پیشنهاد ساخت مستندی از آقای جولایی را دادم که مورد قبول قرار گرفت. او یکی از تهیه‌کنندگان شاخص و اثرگذار رادیو بوده و از جمله کارهای ماندگارش می‌توان به «صبح جمعه با شما» اشاره کرد.

این کارگردان با اشاره به آشنایی خود با فرهنگ جولایی گفت: اولین فیلمی‌که از این مجموعه ساخته‌ام، مستند «روزگار بهروز» بود که پرتره‌ای از استاد بهروز رضوی است؛ خاطرم هست روزی که در کرج مشغول تصویربرداری از ایشان بودم، مشغول ضبط برنامه‌ای به نام «یکشنبه سبز» بودند که از قضا تهیه‌کننده‌اش فرهنگ جولایی بود. همان جا در جریان تولید این فیلم قرار گرفت و در مراسم رونمایی مستند پرتره بهروز رضوی نیز حضور داشت. وقتی پیشنهاد تولید فیلمی درباره خودش را دادم، استقبال کردد و پذیرفت.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و اثرگذاری خاص این چهره رادیویی گفت:‌ یکی از کارهایی که آقای جولایی در رادیو انجام داده و فرهنگ‌ساز بوده این است که برای اولین بار مجوز پخش ترانه‌های شادروان محمد نوری را برای پخش در رادیو می‌گیرد. این اقدام بسیار اثرگذار بوده است. هم‌چنین در کنار ساخت برنامه‌های رادیویی، موضوعاتی را درباره محیط زیست پیگیری می‌کرد. یکی از بزرگترین دستاوردهای پیگیری‌هایش این  است که موفق شده باغ سیب کرج را که قرار بوده به فروش برسد ثبت ملی می‌کند.

توکلی گفت: اولین روز فیلمبرداری خود را در راه آهن کرج انجام دادیم؛ این محله همان‌جایی است که او در آن بزرگ شده است.  پدرش مامور شهربانی آن دوران در راه آهن بوده و به همین دلیل در آنجا زندگی می‌کرده است. همچنین در رادیو ارگ و مراسمی‌که با حضور ااو در کرج برگزار شد، فیلمبرداری کردیم. به منزلشان هم رفتیم و تصویر گرفتیم و حتی به باغ سیب کرج هم رفتیم. این فیلمبرداری یکی دو جلسه دیگر ادامه خواهد داشت. وقتی به رادیو ارگ برای تصویربرداری رفتیم، قدیمی‌ترها بسیار خوشحال شدند که او پس از چندین سال به آنجا بازگشته است. آنجا بود که فهمیدم چه محبوبیتی نزد همکاران خود داشته است.

این تهیه کننده گفت: از جمله نکات قابل توجه  کارنامه این هنرمند همکاری با چهره‌های مهم موسیقی  مثل ناصر چشم آذر و بابک بیات است.

برنامه«صدای فرهنگ»  از تولیدات جدید شبکه مستند پنجشنبه 12 فروردین ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد 13 فروردین ساعت 10:30 خواهد بود.

ویدئوها

امتیاز شما