امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

لحظات سحر و افطار با تلویزیون در ضیافت الهی

مشاهده ۱۱۱۷
۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۹:۵۵

شبکه‌های تلویزیون همچون سال های گذشته، ویژه برنامه‌های سحر و افطار خود را برای ماه مبارک رمضان، ماه رحمت الهی تهیه و تدارک دیده اند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی؛ شبکه‌های سیما با برنامه‌های زنده در ساعات سحرگاهی و افطار همراه با بینندگان خواهند بود.

*** ویژه برنامه‌های سحر ***

شبکه یک سیما برنامه ویژه سحر خود را با نام «ماه خدا» را در هنگامه سحر پخش می‌کند. حسن سلطانی مجری برنامه «ماه خدا» است که به صورت زنده هر سحر از آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود.

  «به افق بهشت» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو سیماست که با اجرای سید کمال هاشم زاده به صورت زنده از کربلای معلی روانه آنتن می‌شود. این ویژه برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی ذاکری کاری است از گروه معارف که همراه با بخش‌های «سحرنامه»، «آهنگ سحر»، «فرازهایی از دعای ابوحمزه»، گفت‌وگوی کارشناسی، مناجات خوانی مادحین برتر کشور، شعرخوانی شعرای آیینی جوان، قرائت دعای سحر به صورت زنده و بخش‌های متنوع در ارتباط با حرم معصومین (ع) هر روز ساعت ۳:۰۰ تقدیم به سحرخیزان مومن خواهد شد.

قرار عاشقی سحرخیزان از قاب شبکه سه سیما با برنامه «ماه من» حدود ساعت 3 بامداد از این شبکه پخش می‌شود. در این برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی، گفتگو با مهمانان، مناجات خوانی، ادعیه و نماهنگ های مذهبی پخش خواهد شد.

  شبکه چهار سیما سحرهای ماه مبارک رمضان امسال نیز با ویژه برنامه «سحوری» با اجرای استاد ساعد باقری میزبان روزه داران و مخاطبان فرهیخته است. این برنامه که در گروه اجتماعی این شبکه تولید خواهد به تهیه کنندگی میثم محمدحسنی روی آنتن خواهد رفت. در این ویژه برنامه مروری خواهیم داشت بر فرازهایی از نهج البلاغه و صحیفه مبارکه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی که ذهن و روح انسان را در ارتباط با خویشتن و خدا مصفا خواهد کرد و همچنین با نگاه به متون کهن، برای استفاده از بیش از پیش از برکات ماه مبارک رمضان آماده خواهیم شد. از دیگر آیتم های برنامه می توان به گفتگو با خدا با صدای استاد ساعد باقری ، مناجات، یادواره شهدا ، گفت و گو با انسان‌های قوی و ... اشاره کرد. «سحوری» در سحرهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 4 بامداد پخش می‌شود.

«سجاده» ویژه برنامه سحر شبکه پنج سیما است که به تهیه کنندگی توحید عرب و با اجرای سیدمحمدجواد شرافت از حرم مطهر امام رضا (ع) تماشایی می‌شود. این برنامه یک ساعت قبل از اذان صبح با هدف بررسی موضوعاتی همچون مسائل اعتقادی و اجتماعی، ایثار و شهادت، شهدای مدافع حرم، بخش عبرت آموزی از آموزه‌های قرآنی و... آغاز می‌شود. گفتنی است ویژه برنامه سحر بخش های مخلف مانند مناجات خوانی نیز دارد.

  «مهمان خدا» عنوان ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف است که از ساعت 3 بامداد در ایام ماه مبارک رمضان به‎صورت زنده از حرم امام رضا (ع) با اجرای‌هادی صلح جو، همراه بیداردلان و سحرخیزان این ماه نورانی می‌شود.

شبکه امید در ماه مبارک رمضان با ویژه‌برنامه «رفیق»، مهمان لحظه‌های افطار و سحر مخاطبان خواهد بود. محور اصلی برنامه «رفیق» امسال، موضوع مهاجرت معکوس و بررسی نمونه‌های موفق آن خواهد بود. به همین منظور برنا خورشیدی که اهل کشور ترکیه است به عنوان مجری برنامه انتخاب شده و مهمانان اصلی برنامه نیز فرهیختگانی هستند که هریک به دلیل خاصی از کشور مهاجرت نموده و دوباره به کشور بازگشته اند و موفقیت هایی را به دست آورده اند. بررسی نمونه‌های موفق زیست در خارج از کشور و دلایل بازگشت به وطن موضوع اصلی گفت و گوهای فصل دوم برنامه «رفیق» است. علاوه بر این، بخش های جذاب و متنوع دیگری در این برنامه پخش خواهد شد. در بخش دوربین «رفیق»، موضوع مهاجرت در قشر نوجوان در قالب های گزارشی و همچنین دوربین مخفی از سطح جامعه با بررسی میدانی خواهد شد. دعوت از هنرمندان مختلف گرافیک، طراحی، نقاشی و خوشنویسی در بخش رفیق هنرمند نیز شکل جدیدی از هنر معنوی ماه مبارک رمضان را به نمایش خواهد گذاشت. ارتباط اینترنتی با نوجوانان ایرانی خارج از کشور و بررسی تجربه زیست در خارج از کشور از دیگر بخش های برنامه «رفیق» ویژه افطار خواهد بود. در برنامه «رفیق» ویژه سحر نیز که حجت الاسلام رضوانی اجرای آن را به عهده خواهد داشت، به موضوع تبلیغ معارف دینی در خارج از کشور پرداخته می‌شود. در بخش گفتگوی تنهایی نیز نوع مناجات های خودمانی نوجوانان با رفیق الهی در خلوت های تنهایی بررسی می‌شود. برنامه «رفیق» به تهیه کنندگی محمدحسن حیدری از چهارشنبه هر روز یک ساعت پیش از اذان مغرب و اذان صبح روی آنتن شبکه امید می رود.

 برنامه «ماه طلایی» ویژه سحر شبکه کودک (کانال نهال) است که در سحرهای ماه رمضان ساعت 3:30 بامداد با اجرای شهرام شکیبا و احسان مهدی روی آنتن می رود.

ویژه برنامه سحرگاهی شبکه افق با نام «وقت سحر» به صورت زنده از مشهد مقدس با اجرای صابر خراسانی و با حضور حجت الاسلام پناهیان هر روز یک ساعت و نیم قبل از اذان صبح از این شبکه پخش می‌شود.

*** ویژه برنامه‌های افطار ***

شبکه یک سیما امسال برنامه «دعوت» را برای ششمین سال متوالی در ماه مبارک رمضان به روی آنتن می‌برد. برنامه «دعوت» به تهیه‌کنندگی مجتبی کشاورز همانند سال‌های گذشته ویژه‌برنامه افطار شبکه یک سیماست که با آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ و با حضور حجت‌الاسلام محمد برمایی به عنوان کارشناس خانواده روی آنتن می‌رود. محیا اسناوندی سردبیر، محمد بخشایش سرپرست گروه سوژه‌یابی و محمد آقایی‌فرد مدیر هنری «دعوت» هستند که با نگاهی ویژه‌ و گسترده به محوریت برنامه امسال خواهند پرداخت. «دعوت» که سال گذشته با اعلام مرکز تحقیقات رسانه ملی پربیننده‌ترین برنامه افطار ماه رمضان تلویزیون شد با سرفصل‌هایی متنوع و با محوریت حفظ و تحکیم بنیان خانواده پخش شد و امسال با حفظ رسالت ذاتی خود یعنی پرداختن به مبحث مهم خانواده و با رویکرد اصلی نگاه ویژه به خاندان و بزرگ خاندان ایرانی هر روز حوالی ساعت ۱۹:۱۵ روانه آنتن شبکه یک سیما خواهد شد. «دعوت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجتبی کشاورز کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۹:۱۵ پخش می‌شود.

«آدم‌های خوب شهر» ویژه‌برنامه افطار شبکه دو سیماست. این برنامه برای چهارمین سال متوالی روایتی است از زندگی انسان‌هایی که توانسته‌اند در زندگی دیگران به صورتی مثبت موثر باشند که این تاثیرگذاری از مسیر آموزش، اشتغالزایی، شرکت در امور خیر و ... می‌گذرد. ورزشکاران موفق، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که جزو کارآفرینان برتر هستند، نخبگان علمی‌با سرگذشت‌هایی خاص، کادر درمان و ... از جمله مهمانان این برنامه هستند. این برنامه کاری است از گروه خانواده با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی و اجرای سید کاظم احمدزاده که هر روز ساعت 19:20 روانه آنتن می‌شود.

شبکه سه سیما هم در کنداکتور رمضانی خود «مثل ماه» را به عنوان برنامه ویژه افطار خود جانمایی کرده است. رسالت بوذری اجرای این ویژه برنامه ماه رمضانی شبکه سه سیما را بر عهده دارد که حوالی ساعت 19 روی آنتن خواهد رفت. «مثل ماه» به تهیه کنندگی‌هادی آشتیانی برنامه ای ترکیبی با ساختار معارفی و اجتماعی است و به مسائل اجتماعی و دینی می‌پردازد و مهمانانی از قشرهای مختلف در برنامه حضور پیدا خواهند کرد و از زندگی و اتفاقات خاص خود صحبت می‌کنند.

شبکه چهار سیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» را هر روز ساعت 18 روی آنتن می‌برد. «زندگی پس از زندگی» روایت افرادی که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند. در این برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان برنامه مهمان روایت های شگفت انگیز تجربه گران مرگ تقریبی از عالم غیب می‌شوند. این برنامه در 33 قسمت 90 دقیقه ای به تهیه کنندگی و اجرای عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می‌شود. «زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک ساعت 18 پخش و ساعت 1 بامداد و 11:30 ظهر روز بعد بازپخش می‌شود.

«شهر زیبا» عنوان ویژه برنامه زنده گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که در شب های ماه رمضان ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه، مهمان خانه مخاطبان می‌شود. این ویژه برنامه با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج سیما نقش خواهد بست. ویژه برنامه گفتگو محور «شهر زیبا» روایتی متفاوت از قصه زندگی مردم است که با حضور کارشناس برنامه حجت الاسلام علی سرلک مطرح می‌شود. به عبارت دیگر در این ویژه برنامه مردم و زندگی آنها سوژه اصلی هستند که از دریچه متفاوت روایت می‌شود. نوای ماندگار، گفتگو با پزشکان و پرستاران و قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان، مناجات، کلیپ امام رضا (ع) با صدای محسن عراقی و ... بخش هایی از این ویژه برنامه است. همچنین تیتراژ پایانی این برنامه نیز با صدای محمد حسین پویانفر روی آنتن شبکه پنج سیما خواهد رفت. *** ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما «ضیافت» نام دارد که این برنامه در قالب ترکیبی همراه با مستند به بررسی زندگی علما و بزرگان دین می‌پردازد. «ضیافت» در لحظات افطار ساعت 19 با اجرای سیدعلیرضا قوامی‌به‎صورت زنده تقدیم مخاطبان قرآنی و معارفی تلویزیون خواهد شد.

  برنامه «ماهِ ماه» ویژه افطار شبکه سلامت سیما، هر روز، ساعت 19 با اجرای اسماعیل باستانی به روی آنتن می رود. ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت به ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی است که میزبان اهالی جامعه پزشکی و مدافعان سلامت کشور است. این برنامه قهرمانانی دارد از جنس مردم این سرزمین و در هر قصه روایتی از امید به زندگی و نگاه، توجه خدا و شروع دوباره را می‌توان دید که پزشکان و کادر بهداشت و درمان کشور، روایت گر این داستان‌ها هستند. ویژه برنامه «ماهِ ماه» با اجرای اسماعیل باستانی به روی آنتن می رود که وی پیش از این در ایام نوروز 99 برنامه رادیو ترانزیست از شبکه افق، اجرای رادیو هفت، راهنمای مسافران کهکشان از شبکه چهار و همچنین اجرا در رادیو را در سابقه خود دارد. سردبیر این ویژه برنامه مهدی حاجی میرآقا و کارگردان هنری آن حسن نظری است که از روز چهارشنبه 25 فروردین ماه هر شب در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

 ویژه برنامه افطار شبکه افق «چشمه» نام دارد که با موضوع مسجد محوری در لحظات افطار روی آنتن می رود.

 برنامه «ماه دستان» ویژه ماه مبارک رمضان شبکه جام جام است که هر شب به وقت اذان اروپا پخش خواهد شد. این برنامه هر روز با یک آیه قرآنی و یا حدیث شروع و این آیه و حدیث محور موضوع برنامه خواهد بود. گفت و گو با مهمانان برجسته ازجمله نیکوکاران، قهرمانان کادر درمان، افراد برجسته و قاریان قرآن متخصص، در یک فضای دوستانه و روایت زندگی این افراد از آیتم های برنامه «ماه دستان» است. در این برنامه، نمایشی روایت گونه با محوریت موضوع برنامه پخش و سپس با حضور کارشناس برنامه در این مورد بحث و گفت و گو خواهد شد. پخش موسیقی متناسب با حال و هوای موضوع و ارتباط با مخاطبان بخش مهمی از کنداکتور برنامه «ماه دستان» خواهد بود. این برنامه درماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:15 به وقت تهران و 19:45 به وقت وین با اجرای شمیم علیزاده و سید جوادهاشمی‌به روی آنتن شبکه جام جم می رود.

تصاویر

امتیاز شما