امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تماشای 2 میلیارد دقیقه برنامه در تلوبیون

مشاهده ۱۲۴۵
۱۴۰۰/۰۲/۲۱- ۱۴:۰۴

تلوبیون که مدت‌ هاست از یاران تلویزیون محسوب می‌شود، در شروع امسال هم اتفاقات جالبی را در همکاری با برنامه، فیلم و سریال‌های مختلف رقم زد که کم و کیف آن را از احمد خورشیدی، مدیرعامل تلویزیون تعاملی «تلوبیون» جویا شدیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  تلوبیون که مدت‌هاست از یاران تلویزیون محسوب می‌شود، در شروع امسال هم اتفاقات جالبی را در همکاری با برنامه، فیلم و سریال‌های مختلف رقم زد. این پلتفرم از قدیم‌ترها تا امروز، علاوه‌ بر پخش زنده تولیدات تلویزیون که از شبکه‌های سیما و حتی استانی روی آنتن می‌روند، در بخش آرشیوی هم گنجینه کاملی از این تولیدات را در دل خود دارد.

امسال اما در کنار همه این ماجراها، اتفاقات تازه‌ای در تلوبیون با همراهی تلویزیون رخ داد و باعث شد مخاطبان از دریچه تازه‌ای با برنامه، سریال‌ها و تولیدات مختلف ارتباط برقرار کنند. این تعامل در حوزه مسابقات تلویزیونی هم بود و موجب شد برنامه‌ای مثل «سیم‌ آخر» میزبان مخاطبانی که در برنامه حضور ندارند، هم باشد. این رخدادها که امسال به پلتفرم تلوبیون اضافه شد، به دلیل استقبال نسبی مخاطبان قرار است در آینده هم ادامه داشته‌ باشند. علاوه‌بر اینها تلوبیون با شروع امسال چند اتفاق دیگر را رقم زد که کم‌ و کیف آن را از احمد خورشیدی، مدیرعامل تلویزیون تعاملی «تلوبیون» جویا شدیم. در ادامه هم از پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی از نگاه تلوبیون گفتیم.

ارائه کیفیت HD
در ایام نوروز یکی از تلاش‌ های تلویزیون تعاملی «تلوبیون» درباره ارائه باکیفیت سیگنال شبکه‌های تلویزیونی در بستر اینترنت بود و تمام شبکه‌های اصلی صداوسیما با کیفیت HD در ایام عید به مردم ارائه شدند. حتی مخاطبانی که گیرنده‌های تلویزیونی‌شان امکان دریافت تصاویر با کیفیت HD را نداشت، روی رایانه و تلفن‌ همراه می‌توانستند با کیفیت HD سریال‌های نوروزی را در تلوبیون مشاهده کنند.
فرصتی تازه برای جاماندگان
 تلویزیون تعاملی تلوبیون در ایام عید امکانی را در اختیار مخاطبان قرار می‌ داد که اگر از برنامه و سریالی جا مانده‌ بودند، بتوانند تا دو ساعت روی پلیر تلوبیون به عقب برگردند. یعنی امکان تایم‌ شیفت با کیفیت HD که به بینندگان کمک می‌کرد با بازگشت به عقب، از ابتدا برنامه مورد علاقه خودشان را ببینند. در کنار این البته، امکان آرشیو تلوبیون از قبل هم فراهم بود و برنامه‌های سازمان صداوسیما بعد از اتمام پخش به صورت آرشیوی قابل مشاهده بود.
تعامل مستقیم با مخاطب
سرویس دیگر که در ایام عید تلوبیون برای اولین‌ بار و به‌ صورت جدی آن را شروع کرد، سرویس تعاملی تلوبیون با برنامه‌ها بود. برای اولین‌بار برنامه‌های سازمان صداوسیما اصطلاحا با اسکرین دومی در خانه‌های مردم بودند و از مخاطبان درخواست نظر یا شرکت در مسابقه می‌کردند. تلوبیون بیش از 15میلیون کاربر فعال دارد. این تعداد کاربر که خیلی از آنها آپ برنامه را روی گوشی دارند، این امکان را برای برنامه‌ها فراهم می‌کند که بتواند هنگام پخش برنامه در تلوبیون تعامل جدی با مخاطبانش داشته‌باشد. یعنی همان زمان که برنامه در حال پخش است، می‌توانند از مخاطبان‌شان بخواهند که در نظرسنجی آن برنامه شرکت کنند. مثلا برنامه «سریالیست» شبکه یک سیما، امسال از این امکان برای انتخاب پراستقبال‌ ترین سریال سال استفاده کرد که با استقبال میلیونی مخاطبان سریال‌ ها و هنرمندان روبه‌رو شد. برنامه نوروز فوتبالی شبکه ورزش هم برای انتخاب بهترین مربی، تیم و ... با استفاده از تلوبیون به نظرسنجی پرداخت و همزمان با برنامه مردم را به تلوبیون پاس می‌دادند تا نظرشان را اعلام کنند و در ادامه به‌صورت زنده این نظرات پوشش داده می‌شد.
ترافیک رایگان
یکی دیگر از امکاناتی که در ایام عید معاونت فضای مجازی با همکاری شرکت مخابرات انجام داد، این بود ترافیک مشترکان اینترنت ثابت مخابرات را به‌صورت رایگان محاسبه کرد. در این راستا کاربران اینترنت ثابت شرکت مخابرات می‌توانستند به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه اینترنت، از تلوبیون استفاده و فیلم و سریال‌ها را تماشا کنند. البته همان‌طور که می‌دانید، اشتراک در تلوبیون رایگان است و مخاطبان تنها بابت اینترنت هزینه می‌کنند، اما در ایام عید مشترکین مخابرات این هزینه را هم نداشتند.
مسابقه تلوبیونی
اقدام جدی دیگر برای تعامل با مخاطبان برگزاری مسابقه همزمان با مسابقات تلویزیونی بود. تلویزیون همیشه مسابقات جذابی داشته، اما بیشتر آن‌ها یک طرفه بوده و افرادی که در برنامه حضور داشته، می‌توانستند بازی کنند. عید امسال با همکاری شبکه سه در برنامه سیم آخر، مردمی‌ که مخاطب این برنامه بودند، می‌توانستند همزمان با شرکت‌کنندگان مسابقه، بمب‌ها را خنثی و مجوز حضور در برنامه‌های بعدی را پیدا کنند. از این اقدام استقبال خیلی خوبی شد و چند هزار نفر در طول مدت برنامه در این مسابقه شرکت کردند. این در حالی بود که زمان پخش سریال پرمخاطب «نون‌ خ» با «سیم آخر» یکی بود و برای ما خیلی جذاب و جالب بود که بخش قابل  توجهی از مخاطبان مشغول دیدن «نون خ» در تلوبیون و چند هزار نفر نیز مشغول مسابقه «سیم آخر» هستند. این یعنی کنش فعال مردم در تلوبیون در کنار تلویزیون. این تعامل جدی بود و در آینده ادامه خواهدداشت، سیم آخر نیز در ماه‌رمضان با همین روند ادامه دارد، همچنین برنامه شبکه‌های دیگر که از این تعامل استقبال کردند. برای «پایتخت 6 » که پرمخاطب‌ ترین سریال تلوبیون است و حدود 28میلیون ویو داشته‌است، ما بخش دریافت کامنتی را فعال کردیم که نظرات مردم را به عوامل منتقل می‌کنیم. برای برنامه «مل مل» شبکه پویا نیز که یک برنامه پرمخاطب شبکه کودک است، ما این بخش را فعال کردیم و آنجا هم تعداد زیادی کامنت برای تهیه‌کنندگان برنامه آمد و استقبال جالب توجهی از آن شد.
پربیننده‌ ترین‌ های نوروز
ما دو مدل ارزیابی نسبت به بیننده‌ های تلوبیون داریم، اولی هنگام پخش برنامه به صورت همزمان است. در این بخش «نون خ» رکورددار بود و چند هزارنفر همزمان در تلوبیون به تماشای آن نشستند. در حوزه پخش زنده ما قبل‌تر رکورد فوتبال‌ها را داشتیم که حدود یک‌ میلیون نفر آن را تماشا می‌کردند، ولی سریال جذابیت متفاوتی نسبت به بازی‌های‌های فوتبال دارد و البته آمار جالبی را هم به خود اختصاص داده‌است.

 علاوه بر این ما بخش دیگری با عنوان آرشیو تلوبیون را داریم که در این بخش سریال گاندو توانست با جلب نگاه کاربران، استقبال خوبی داشته‌باشد. «گاندو» در پخش همزمان خود در تلوبیون چند هزار مخاطب در لحظه داشت. این دو رکورددار ما در پخش زنده و آرشیو بودند اما بقیه برنامه‌ها هم برای خودشان مخاطبان جالب توجهی داشتند.
سریال‌های نوستالوژیک
ما در تلوبیون یک بخش نوستالژی داریم که سریال‌های دهه‌های گذشته را به مخاطب معرفی کرده‌ایم و با تبلیغات آنها را به دیدن این مجموعه‌ها تشویق می‌کنیم. سریال‌های شهریار، هزاردستان، خانه به دوش، زیر تیغ، قصه‌های مجید، پدرسالار، میوه ممنوعه، ترش و شیرین، اغما و.... از جمله این مجموعه‌هاست . در کنار همه اینها در مورد آمار مطرح شده هم باید بگویم ما 15میلیون کاربر داریم و زمانی که می‌گوییم پربیننده تلوبیون یعنی از بین این کاربران چنین آماری را داریم.
بررسی آماری ماجرا
در طول عید نوروز با توجه به بخش‌های مختلف تلوبیون، این تلویزیون تعاملی بیشتر از دو میلیارد دقیقه مصرف محتوا توسط کاربران داشت.
بر اساس بحث ترافیک رایگان، به گفته خورشیدی حدود پنج تا شش‌میلیون کاربر اینترنت ثابت شرکت مخابرات می‌توانستند به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه اینترنت از تلوبیون استفاده و فیلم و سریال‌ها را تماشا کنند.
در بخش قبل از تعامل تلوبیون با برنامه‌ها و مردم گفتیم. در جریان این ماجرا حدود 250هزار نفر در طول مدت برنامه «سیم آخر» در این مسابقه شرکت کردند.
در حوزه پخش سریال هم «نون خ» توانست رکورددار تماشای آنلاین باشد.
بعد از سریال «نون خ» هم سریال «گاندو» توانست عنوان پرمخاطب‌ ترین در آرشیو را به خود اختصاص دهد. گاندو در پخش همزمان خود نیز مورد استقبال قرار گرفت.
 طبق آمار ارائه شده از میزان دانلود و نصب فعال تلویزیون تعاملی تلوبیون، تا الان حدود بیشتر از 10میلیون کاربر فعال در گوگل‌ پلی، بیش از 2میلیون کاربر فعال در مایکت و بیش از 8 میلیون کاربرفعال در کافه بازار به این پلتفرم دسترسی دارند.
 همچنین تلوبیون بیش از 13 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که این تعداد در نوروز هم رشد قابل توجهی داشت و در ادامه همکاری‌های بیشتر با تلویزیون و تولیدات مختلف این روند رشد صعودی داشته است.

امتیاز شما