امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

«سلام صبحگاهی» رادیو فرهنگ در سالروز درگذشت استاد حسن کسایی

مشاهده ۴۶۲
۱۴۰۰/۰۳/۲۵- ۰۹:۱۱

رادیو فرهنگ در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» امروز با پخش قطعه «سلام صبحگاهی»، یاد استاد حسن کسایی را در سالروز درگذشت این هنرند فقید، گرامی می دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» سه شنبه ۲۵ خرداد به مناسبت سالروز درگذشت استاد حسن کسایی، به پخش و بررسی قطعه«سلام صبحگاهی» وی و خاطره خلق این قطعه موسیقی از زبان استاد اختصاص دارد.

«سلام صبحگاهی» نام قطعه‌ای موسیقی است که حسن کسائی، نوازندهٔ شهیر ساز نی، آن را در دستگاه چهارگاه ساخته‌ است. رادیوی سراسری ایران، مدت‌ ها این قطعه را صبح ها پخش می‌ کرد.
کسایی که خود اهل اصفهان بود، در خاطره‌ ای تعریف کرده که در زمانی که ۱۹ یا ۲۹ سال سن داشته، در بازار اصفهان با مردی برخورد کرده که مورد احترام بازاریان بوده و هر زمان کسی به او سلام می‌ کرد با آهنگ و ضرب‌آهنگ خاصی به آن‌ ها «سلام علیکم» می‌ گفته‌ است که این آهنگ و ضرب‌آهنگ را کسایی در چند نت ابتدایی قطعه‌ اش به کار برده‌ است.

همچنین این قطعه بعدها در آلبوم صبحگاهی اثر حسین علیزاده با سازبندی و ارکستراسیونی حجیم اجرا و منتشر شد، در این آلبوم، عبدالنقی افشارنیا نوازندهٔ نی بود و قطعه را اجرا کرد.
قطعه «سلام صبحگاهی» پیش از انقلاب اسلامی‌ به مدت چند دهه هر روز با اجرای زیبای استاد شریف با نام «شادی و امید» به صورت تکنوازی تار بازسازی شده، از رادیو پخش می‌ شد و صبح آدینه عاشقان موسیقی را رنگ و بویی دیگر می‌ بخشید.
برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را یلدا احتشامی‌با اجرای مریم واعظ پور تهیه می‌کند که ساعت 12 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما