امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

توجه به مسائل استانی، پدیده رسانه‌ای انتخابات 1400

مشاهده ۹۱۴
۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۱۰:۲۲

سید عباس فاطمی، رئیس ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها در یادداشتی که در شماره اخیر هفته نامه سازمان چاپ شده است درباره نقش آفرینی رسانه ملی در مقاطع حساس کشور سخن گفته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، وی در این یادداشت توجه به مسائل استانی را پدیده رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری امسال دانسته و آورده است:

خرداد 1400 متفاوت‌ترین انتخابات پس از انقلاب است. در اوضاع کرونایی، برگزاری انتخابات نیازمند طراحی‌های متفاوتی است تا هم مردم انگیزه حضور در پای صندوق رای را داشته ‌باشند و هم تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا اجرا شود.

 همچنین رسانه ملی باید علاوه بر انجام دادن اقدامات رسانه‌ای دوره‌های قبل، مطالبه‌گر بستر امن برگزاری و اطمینان‌دهنده به واجدان شرایط رای دادن برای عدم نگرانی از ابتلا به ویروس کووید 19 باشد. بر این اساس، این دوره از انتخابات، به متفاوت‌ترین دوره‌ها از لحاظ نقش‌آفرینی رسانه ملی و شبکه‌های استانی برای حضور در بزرگ‌ترین حرکت اجتماعی-سیاسی مردم در تعیین سرنوشت کشور بدل شده‌است.

مواجهه رسانه ملی با کرونا و نقش‌آفرینی در آموزش دانش‌آموزان به کمک شبکه‌های آموزش، چهار و قرآن و معارف سیما منجر به پیدایش تجربه تازه رسانه‌ملی و تحول در تولید برنامه‌ها و شیوه برنامه‌سازی برنامه‌سازان رسانه‌ملی به‌ویژه شبکه‌های استانی شد.

تجربه برگزاری انتخابات اسفند 1398 در ابتدای پیدایش بیماری منحوس کرونا در ایران، تاثیر محسوسی بر میزان مشارکت مردم در انتخابات گذاشت، به نحوی که بازنگری و تجدید نظر در چگونگی تولید برنامه‌های انتخاباتی 1400 را در پی داشت.

برای افزایش مشارکت در انتخابات به‌ویژه در مرحله ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی‌شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در چند استان، حجم برنامه‌های اجتماعی و سیاسی با موضوع انتخابات افزایش یافت و میزان مشارکت در ثبت نام را در اکثر نقاط کشور بالا برد.

تغییر و تحول در مدیران و مدیریت کشور از طریق مراجعه به آراء مردم، از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی است و در هر حال باید اجرا شود و نه جنگ و نه هیچ رخدادی مانع از تاخیر در مراجعه به آراء مردم نخواهدشد.

 برای آشنایی بیشتر مردم با برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری برای نخستین‌بار برنامه گفت‌و‌گوی نامزدها با مردم 30 استان کشور با طراحی، تدبیر و حمایت رئیس محترم سازمان در دستور کار معاونت امور استان‌ها قرار گرفت. این طرح با همکاری معاونت سیما و مرکز تولید و فنی سیما عملی شد. برای هر نامزد بیش از 900 دقیقه ( 15 ساعت) برنامه گفت‌وگو با دوربین، طراحی شد و از شنبه، هشتم خرداد برنامه‌ها امکان ضبط پیدا کرد.

ستاد انتخابات معاونت امور استان‌ها مسائل و پرسش‌های مخاطبان را در گروه‌های سنی و جمعیتی جمع‌آوری کرد و آن را با اطلس و شناسنامه فرهنگی استان‌ها حاوی مسائل توسعه‌ای و فرصت‌ها و مشکلات هر استان در بیش از 3500 صفحه در اختیار نمایندگان نامزدها گذاشت تا در گفت‌و‌گو با مردم هر استان از آن‌ها استفاده و برنامه‌های استانی‌شان را تبیین کنند.

چهار استودیو شماره 12، 13، 14 و استودیو ایرانیان شبکه جهانی جام‌جم در اختیار نامزدهای محترم ریاست جمهوری قرار گرفت.

محدودیت‌های ناشی از کرونا همچنان پابرجاست و سفرهای استانی و شهر به شهر نامزدها و نمایندگان آن‌ها مثل گذشته برگزار نمی‌شود و اگر هم سفری و‌ دیداری در میان باشد به صورت محدود خواهدبود.

در این اوضاع و احوال، معاونت امور استان‌های رسانه‌ملی با هدایت رئیس محترم سازمان دست به ابتکاری جدید زد و طرحی نو در انداخت. بدین صورت که برای هر نامزد ریاست جمهوری، ۳۰ برنامه در ۳۰ شبکه استانی در نظر گرفت و در هر برنامه حداکثر ۳۰ دقیقه وقت در اختیار نامزدها گذاشت.

«ایران سرای من» عنوان ویژه برنامه‌ای است که از ۱۹ خرداد تا ۲۵ خرداد راس ساعت ۱۶:۳۰ روی آنتن می‌رود و بین ساعت ۲۲ تا ۲۴ همان روز از صداوسیما مراکز بازپخش می‌شود.

پدیده حضور همه جانبه و ابتکاری رسانه ملی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تنها از منظر حضور و گفت‌وگو نباید دیده شود، بلکه باید از جنبه جایگاه و ضریب نفوذ بالای شبکه‌های استانی و تاثیر این شبکه‌ها به آن نگریست‌؛ کاری که وقت‌گذاری نامزدهای محترم را برای طرح مسائلشان با مردم هر استان الزام می‌کرد.

اکنون شبکه‌های استانی، دریچه‌ای تازه‌ برای گفت‌وگوی بی واسطه نامزدها با مردم محسوب می‌شوند، آن هم به صورتی متفاوت با برنامه‌هایی که تاکنون از شبکه‌های سراسری پخش شده‌است.

استفاده بهینه از ظرفیت استودیوها و کاستن از جابه‌جایی‌های وقتگیر و افزایش کمّی برنامه‏‌ها و ایجاد فضای بهتر در انتقال برنامه‌ها به عموم مردم، بخشی از این پدیده کم نظیر در نقش‌آفرینی رسانه‌های دیداری و شنیداری جهان است که امید است منجر به افزایش مشارکت در انتخابات و انتخاب درست ‌شود. نظرسنجی‌های این روزها حاکی از بالا رفتن میزان حضور و مشارکت مردم مراکز استان به‌ویژه شهرهای تابعه و بالاخص روستاها در مقایسه با دوره گذشته و نیز نظرسنجی‌های اردیبهشت امسال است.

امید آنکه تلاش‌ شبانه روزی همه همکاران رسانه ملی در حوزه ستادی و بخش‌های فنی و هنری، صیانت و پشتیبانی معاونت استان‌ها و معاونت‌های سیما و مرکز تولید و فنی سیما، و اداره کل روابط عمومی سازمان که مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی و تشریفات ستاد انتخابات رسانه ملی را برعهده دارد و همه کسانی که در ضبط برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مشارکت داشته‌اند، منجر به حضور بالای مردم و انتخاب اصلح و تقویت امید به آینده و بهبود اداره کشور شود.

 

امتیاز شما