امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
گفت وگو با سازندگان سه برنامه قانونی تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در سیما
گفت وگو با سازندگان سه برنامه قانونی تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در سیما

فرصت برابر

مشاهده ۴۳۲
۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۱۰:۳۰
تعداد بازدید:432

پخش برنامه‌های تبلیغات قانونی نامزدها امروز در شبکه‌های صداوسیما به پایان می رسد. برنامه‌هایی تولید و پخش ان‌ها بلافاصله پس از احراز صلاحیت 7نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و با تنوعی خاص مطابق مأموریت هر یک از شبکه‌ها روانه آنتن شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  برنامه‌های «رئیس جمهور»(با جوانان)، «بانخبگان» و «ایران ما» از جمله برنامه‌هایی بودند که مخاطبان هدف آن‌ها به نوعی خاص تر از بقیه بود. از این رو خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما با حضور در استودیوهای مختلف با عوامل این برنامه‌ها گفت‌وگو کرده است:

 رودررو با جوانان

شبکه سه سیما بر اساس مأموریت این شبکه، تولید و پخش ویژه‌برنامه انتخاباتی با محوریت مطالبات جوانان از رئیس‌جمهور را روی آنتن برده ‌است. «رئیس‌جمهور و جوانان» مهم‌ترین برنامه قانونی شبکه سه برای انتخابات ریاست جمهوری است که از استودیوی شماره 12 روانه آنتن می‌شود و هر نامزد بنا بر زمان مشخص‌شده به اصلی‌ترین سؤالات  جوانان پاسخ می‌دهد.

 سیدمهدی حسینی، تهیه‌کننده برنامه«گفت‌وگو با جوانان» با اشاره به ویژگی‌های این برنامه گفت: مخاطب این برنامه جوانان هستند. آن‌ها مطالباتشان را از رئیس‌جمهور آینده مطرح می‌کنند و نامزد موردنظر در زمان تعیین‌شده، پاسخگوی سؤالات جوانان خواهدبود.

 وی با اشاره به بیان دغدغه‌های جوانان از سراسر ایران در این برنامه توضیح داد: در این برنامه ارتباط نامزدها با جوانان از دو طریق میسر است. علاوه بر ارتباط رودررو در استودیو 12، در بخشی از برنامه، نامزد موردنظر سؤالات جوانان را از طریق گزارش‌هایی که از سراسر ایران تهیه‌شده، می‌شنود و پاسخگوی دغدغه‌های آنان است. حسینی افزود: تلاش کردیم گزینشی در سؤالات و نظرات جوانان نداشته‌باشیم و تریبونی برای بیان نظرات آن‌ها باشیم. این تهیه‌کننده گروه سیاسی شبکه سه گفت: ما پیش‌بینی حضور 20 جوان را در استودیو کرده بودیم، ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا صلاح دانستیم که تعداد آن‌ها در استودیو بیش‌تر از 14 نفر نباشد تا با رعایت فاصله در استودیو حضور یابند و با نامزد موردنظر رودررو صحبت ‌کنند. تهیه‌کننده«گفت‌وگو با جوانان» درباره ترکیب سؤالات و نحوه پرسش از نامزدها گفت: برای هر برنامه 13 سؤال طراحی‌شده‌است که در سه بخش پرسیده می‌شود. در بخش اول، مجری، پنچ سؤال از نامزد می‌پرسد و در بخش دوم به انتخاب نامزد محترم، چهار نفر برای طرح پرسش پشت تریبون قرار می‌گیرند و سؤالاتشان را مطرح می‌کنند. وی افزود: با همراهی معاونت استان‌ها 600 مصاحبه و گزارش از 31 استان تهیه‌ شده که محتوای بخش، سوم را به خود اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب که در این بخش چهار سؤال از چهار استان مطرح می‌شود و نامزد باید به این سؤالات پاسخ دهد.

حسینی با اشاره به آرایه برنامه و چیدمان آن گفت: ترکیب رنگ‌های سفید، قرمز و آبی، حس نشاط را به مخاطب القا می‌کند و برنامه با چهار دوربین توانسته‌است، فضاها و پلان‌های جذابی را از ارتباط نامزدها با جوانان ثبت کند. به گفته این تهیه‌کننده، برنامه«رئیس‌جمهور و جوانان» تنها برنامه قانونی انتخابات بود که با حضور مهمان تولید شد و به دلیل حضور نامزدها و رعایت چارچوب‌های امنیتی ورود و حضور مهمان در استودیو، سختی‌های خاص خود را داشت. ضمن اینکه تأیید و اجازه ورود این افراد به سازمان و استودیوی سیما کار دشواری بود که با همراهی همکاران مرکز صیانت و حفاظت پشت سر گذاشته‌شد.

وی با اشاره به استقبال نامزدها از این برنامه گفت: برنامه«رئیس‌جمهور و جوانان» به لحاظ شکل و اجرا مورد توجه نامزدها قرار گرفت، چراکه آن‌ها را از فضای تک‌‌صدایی و تکراری دور کرده‌ بود. به همین دلیل همه نامزدها از این رویارویی و گفت‌وگو با جوانان مقابل دوربین، تشکر می‌کردند. حسینی با اشاره به زمان یک‌ساعته برنامه و میزان ضبط مفید آن اظهار داشت: برای ما انعکاس فضای صمیمی میان نامزد و مردم مهم بود که در هر قسمت از برنامه شکل می‌گرفت و خیلی، نیازی به قطع برنامه و ضبط دوباره آن نداشتیم. بااین‌حال به دلیل ناآشنا بودن مهمانان با فضای استودیو در هر برنامه، مجبور به تکرار سؤال از سوی مهمان و ضبط مجدد می‌شدیم که در کل، زمان زیادی را از دست نمی‌دادیم. این تهیه‌کننده با قدردانی از عوامل صحنه گفت: ضمن تشکر از خانم شیبانی، مسئول استودیو 12 و نیلوفر سعیدی، کارگردان تلویزیونی که نهایت همکاری را با جوانان داشتند، هر برنامه با تمام حساسیت‌هایش در فضایی آرام ضبط شد و در کنار محدودیت‌های مربوط به کرونا فضای پرنشاطی برای انتخاب جوانان فراهم آمد.

 پیچ‌وخم اقتصاد «با نخبگان»

 شهریار افشاری‌پور، تهیه‌کننده برنامه«با نخبگان» در شبکه چهار سیما از گفت‌وگوی اقتصادی نامزدها در این شبکه خبر داد و گفت: این برنامه در 60 دقیقه، میزبان نامزدهای ریاست جمهوری به همراه مشاورانشان است تا برنامه‌های اقتصادی‌شان را به سمع و نظر مخاطبان برسانند.

به گفته افشاری پور این برنامه که در استودیوی شماره ۱۴ تولید می‌شود پاسخگوی سؤالات و ابهامات مردم از برنامه‌های اقتصادی دولت آینده است. وی افزود: تعداد برنامه به تعداد نامزدها معطوف است و در هر برنامه نامزد موردنظر به همراه دو مشاور اقتصادی، برنامه‌های اقتصادی‌اش را در بخش‌های مختلف مانند مسکن، بازار پول، کسب‌وکار و... روبه‌روی ویدئو وال تشریح می‌کند.

تهیه‌کننده گروه سیاسی شبکه چهار در خصوص سؤالات مطرح‌شده از نامزدها گفت: قرار نیست این برنامه فضای دشواری برای پاسخگویی به نامزدها فراهم کند. ازاین‌رو سؤالات اقتصادی مجری از نامزد موردنظر معطوف به بیان برنامه‌هایش است.

افشاری‌پور درباره نحوه پرسش از نامزدها گفت: در هر برنامه 25 تا 30 سؤال طراحی‌شده که برای همه نامزدها یکسان است. این سؤالات را در گوی قرار داده‌ایم و هر نامزد می‌تواند پنج گوی انتخاب کند و هر سؤال را در پنج دقیقه پاسخ دهد.

وی افزود: در بخش دوم ،نامزدها و مشاورانشان فرصت نیم ساعته‌ای دارند تا مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی‌شان را با محورهای مشخص‌شده در موضوعاتی مانند مسکن، یارانه، بورس، کشاورزی و... ارائه دهند.

به گفته این تهیه‌کننده، فضای استودیو 14 به‌گونه‌ای طراحی شده که مشاوران در مقابل ویدئو وال بایستند و برنامه‌های خود را ارائه دهند. افشاری پور درباره انتخاب مجریان گفت: علی مروی و سعید توکلی، دو مجری برنامه هستند که با تسلطی که به موضوعات اقتصادی و برنامه دارند به بهترین نحو توانسته‌اند فضای برنامه را به سمت آگاهی‌بخشی هدایت کنند. وی تصریح کرد: این برنامه در مقام ارائه‌دهنده برنامه اقتصادی نامزدها معنی پیدا می‌کند و سعی ما بر این است که ابهامات و سؤالات مطرح‌شده مردم از نامزدها در خصوص برنامه‌هایشان را به فضای بیرون از برنامه منتقل کنیم تا نامزدها پاسخگوی افکار عمومی در فضای رسانه‌ای بیرون از سازمان باشند.

 برای ایران ما ایرانی‌ام

 شبکه جهانی جام جم برای آگاهی بخشی ایرانیان خارج از کشور از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، دو ویژه‌برنامه«ایرانی‌ام» و «ایران ما» را تدارک دیده‌است. سهراب فاضلیان، تهیه‌کننده این دو برنامه در شبکه جهانی جام جم است که باهدف آشنایی و آگاهی هم‌وطنان خارج از کشور تلاش کرده ضمن بهره بردن از حضور نامزدها در برنامه«ایران ما» فضای گفت‌وگو با ایرانیان را تسهیل کند. فاضلیان با اشاره به محتوای این برنامه گفت: برای هر نامزد دو برنامه در نظر گرفته‌ایم تا در مدت یک ساعت با حضور در استودیو به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ دهند و راهکارهایشان را برای حل مشکلات و مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ....بیان کنند.

وی افزود: تاکنون 10 برنامه با اجرای شمیم علیزاده، مجری این شبکه روی آنتن رفته است و تا وقت مقرر چهار برنامه دیگر هم پخش خواهدشد.

تهیه‌کننده«ایران ما» با اشاره به محور سوالات این برنامه گفت: در هر برنامه 15 سوال طراحی‌شده است که ابتدا سه سوال مشترک و پس‌ از آن، سوالات اصلی مطرح می‌شود.

فاضلیان افزود: با همراهی دفاتر و نمایندگی‌های خارج از کشور تعدادی سوال با محورهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از ایرانیان پرسیده شده‌است که ما در بخش دوم برنامه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این سوالات به شکل تصویری است و هر ایرانی خطاب به نامزد ریاست جمهوری از دغدغه‌هایش می‌گوید و سوالش را مطرح می‌کند.

تهیه‌کننده «ایران ما» تصریح کرد: پس از طرح این سوال که اکنون به جذاب ترین بخش برنامه تبدیل‌شده است سراغ بخش سوم می‌رویم که انتخاب سوالات از گوی روی میز و پاسخ به آن‌هاست. وی افزود: بنا به زمان باقی‌مانده، هر نامزد می‌تواند گویی را انتخاب کند و سوالات مرتبط با موضوعات ایرانیان خارج از کشور را پاسخ دهد.

برنامه «ایرانی‌ام» که تاکنون 20 قسمتش از شبکه جهانی جام جم پخش‌شده، نگاه هویتی و کارکردی به انتخابات دارد و به اهمیت نقش ایرانیان خارج از کشور و مشارکت در امر انتخابات توجه می‌کند. سهراب فاضلیان، تهیه‌کننده این برنامه با اشاره به این نکته گفت: «ایرانی‌ام» ساختار مجله‌ای دارد و در چهار بخش طراحی‌شده‌است. وی افزود: در بخش اول، نگاه و روایت خبرنگاران خارجی مقیم تهران از فرهنگ سیاسی ایرانی‌ها به تصویر کشیده می‌شود و خبرنگاران خارجی نظراتشان را درباره مسائل داخلی ایران و حال و هوای انتخابات بیان می‌کنند. به همین منظور هر برنامه میزبان یک خبرنگار غیر ایرانی است که سابقه حضور در روز‌های انتخابات کشور را داشته‌است.

در بخش دوم که«ایران ما» نام دارد به حضور ایرانیان خارج از کشور در پای صندوق‌های رأی اشاره می‌کنیم و شناخت خواسته‌ها و نگرش ایرانی‌ها را به انتخابات در کشور‌های جهان به نمایش می‌گذاریم.

به گفته فاضلیان، شنیدن تجربیات و خاطرات سفرا و دیپلمات‌ها از دوره‌های قبلی انتخابات هم در نوع خود جذاب است. در بخش سوم، سفرا و دیپلمات‌های ایرانی از نحوه برگزاری انتخابات و قوانین حضور ایرانیان خارج کشور در انتخابات در سایر کشور‌های دیگر می‌گویند.

این تهیه‌کننده افزود: برنامه«ایرانی‌ام» در بخش‌ چهارم خود از ظرفیت‌های علمی امروز ایران می‌گوید که نشان‌دهنده تحول‌خواهی نسل جوان کشور عزیزمان ایران است.

 

امتیاز شما