امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
عوامل سریال «زندگی زیباست» از ساخت این سریال می‌گویند
عوامل سریال «زندگی زیباست» از ساخت این سریال می‌گویند

سخت اما زیبا

مشاهده ۴۲۴
۱۴۰۰/۰۵/۰۲- ۱۲:۱۲
تعداد بازدید:424

شبکه دو سیما در سال‌های اخیر توانسته با تولید آثار نمایشی با موضوعاتی همچون تحکیم خانواده، امید به زندگی و ازدواج آسان جوانان به وظیفه خود عمل کند. بدین منظور، سریال «زندگی زیباست» را با نام قبلی «مجردها» در سال 1398 تولید کرد که اکنون در حال پخش است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این سریال به کارگردانی قاسم جعفری و به تهیه کنندگی علی حجازی‌مهر، اثری عاشقانه است و داستان چند جوان و ازدواج آن‌ها و مسائل پیرامونشان را روایت می‌کند که هر شب در ساعت ۲۱:۳۰  در 40 قسمت پخش می‌شود. در گزارش پیش رو با پریسا شمس، نویسنده، علی حجازی‌مهر، تهیه‌کننده و شهرزاد جعفری، از بازیگران سریال هم‌کلام شده‌ایم.

با رعایت خطوط قرمز نوشتم

نویسنده سریال «زندگی زیباست» درباره شکل گیری فیلم‌نامه آن می‌گوید: طرح اولیه‌ای با نام «مجردها» تصویب شده بود برای اینکه کارگردان دیگری آن را بسازد، با اضافه شدن قاسم جعفری از من هم دعوت به کار شد و ما طرح اولیه را کنار گذاشتیم و صرفاً بر اساس موقعیت تعدادی جوان هم‌محله‌ای از آن استفاده کردیم.

پریسا شمس ادامه می‌دهد: من با قاسم جعفری فیلم‌های «دختران» و «سفید و سیاه» را کار کرده‌ام. داستان جوانانه و رمانتیک، فکر جدیدی نبود و من هم معمولاً در نوشته‌هایم بستری رمانتیک دارم. وی با بیان اینکه اواخر شهریور سال 1397 تا خرداد سال 1398 مشغول نگارش فیلم نامه بودم، می‌افزاید: اوایل داستان درگیر شخصیت‌پردازی بودیم که کار پیچیده‌ای بود. از صفر تا صد تحول شخصیت‌ها را در طراحی اولیه انجام داده بودم، ولی از وقتی تولید شروع شد، خود بازیگران و قابلیت‌هایشان و شکل روابط در اجرا کمک کرد تا تغییراتی در روند قصه اتفاق بیفتد.

«شمس» در پاسخ به این پرسش که آیا آنچه به عنوان نویسنده در ذهن داشتید به دیدگاه کارگردان نزدیک بود، توضیح می‌دهد: تاکنون آنچه در حال پخش است به ذهنیاتم نزدیک است. قاسم جعفری، کارگردان کاربلدی است، ولی دنیای خودش را دارد و دست خط هر هنرمندی با دیگری فرق می‌کند. کلاً ادبیات نمایشی و فیلم‌نامه، گونه‌ای ناتمام از ادبیاتند که سلیقه و دریافت کارگردان، بازیگر و... بر آن‌ها اعمال می‌شود تا اجرای نهایی اتفاق بیفتد. به همین علت است که اصولاً دنیای ذهنی فیلم‌نامه‌نویس 100درصد شبیه فیلمی‌که ساخته شده، نیست. این نویسنده اضافه می‌کند: طنز به‌شدت به سلیقه و خاستگاه افراد بستگی دارد. شاید ذائقه طنز من با کارگردان فرق داشته باشد، ولی مهم این است که محصول نهایی یکدست شود.

وی اظهار می‌کند: من در روند انتخاب بازیگر کارهایی که نوشته‌ام اغلب در کنار کارگردان بوده‌ام و تا جایی که مسئولیت فیلم‌نامه‌نویسی‌ام ایجاب می‌کند در انتخاب مشورت می‌دهم و در دورخوانی‌های اولیه همیشه حضور دارم تا بازیگر را در مسیر شناخت نقش، همراهی کنم.

شمس با بیان اینکه در انتخاب بازیگران به فهرست اولیه بازیگران اصلی رسیدیم که اغلب از میان بازیگران تئاتری آزمون داده انتخاب شده‌اند، تصریح می‌کند: قاسم جعفری خیلی در انتخاب بازیگر مشورت می‌گیرد و در کار، تعامل خوبی با هم داشتیم .

وی با اشاره به مشکلات نگارش فیلم‌نامه، می‌گوید: از سال 1395 به بعد هر سال، کاری روی آنتن تلویزیون داشته‌ام، سریال‌هایی مانند «مرضیه» و «دیوار به دیوار 1 و 2». بنابراین خط قرمزهای روز سازمان برایم ملموس بود و با رعایت خط قرمزها نگارش را شروع کردم. قاسم جعفری اهل خطرکردن است، می‌دیدم چگونه چک و چانه‌ها را با ناظر کیفی می‌زند. به هر حال من با رعایت خطوط قرمز نوشتم. من در روند تدوین و پس از تولید حاضر نبودم و تصوری از خروجی کار نداشتم.

وی اضافه می‌کند: سریال «زندگی زیباست» از ابتدا برپایه باوری که خودم به نهاد خانواده دارم، بنایش، تشویق جوانان به تشکیل خانواده بود. ما می‌خواستیم قصه‌ای در ستایش عشق و حفظ خانواده بسازیم‌ و شکل پیوند جوانان با یکدیگر مسئله‌ای بود که ما می‌خواستیم آن را در قالب نمایش به تصویر بکشیم. این اقتضای جامعه امروز است، همچنان که به تازگی اپلیکیشن«همدم» راه‌اندازی شده که نشان می‌دهد در جامعه امروز نیاز داریم فضا را برای نزدیک‌تر شدن جوان‌ها به شکلی اخلاقی و استاندارد بازتر کنیم تا مسیر ازدواج آن‌ها هموارتر شود.

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که بازتاب‌های سریال تاکنون چگونه بوده‌است، می‌افزاید: اندک اندک سریال دارد دیده می‌شود، متاسفانه، کار، تبلیغات ندارد و بازیگران هم تازه کار هستند و با اینکه در فضای مجازی تبلیغ می‌کنیم، ولی دیده نمی‌شود و این ضعف بزرگ ماست، ولی  بازتاب‌هایی که تاکنون گرفته‌ایم، آبرومندانه بوده‌است‌.

 

مدیران سازمان کمک کنند تا سریال‌سازان متضرر نشوند

تهیه‌کننده «زندگی زیباست» درباره چگونگی همکاری‌اش با این سریال می‌گوید: طرحی به نام «مجردها» در گروه فیلم و سریال شبکه دو تصویب و از من به عنوان تهیه‌کننده دعوت به کار شد و طرح اولیه با اضافه شدن قاسم جعفری به عنوان کارگردان تغییر کرد و تبدیل به قصه «زندگی زیباست» شد که شاهدش هستید.

علی حجازی مهر با بیان اینکه نخستین تجربه همکاری‌ام با قاسم جعفری است، اضافه می‌کند: «زندگی زیباست» سریالی پر دردسر، سخت و پر از لوکیشن و هنرپیشه بود و قصه را باید در لوکیشن‌های مختلف در چند شهر روایت می‌کردیم، ولی خدا را شکر کار تولید شد.

وی با بیان اینکه ازدواج و مشکلات جوانان دغدغه همه خانواده‌هاست، می‌افزاید: پرداختن به این مسائل، ماموریتی است که شبکه دو سیما بر عهده دارد، چون شبکه زندگی است و تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده رسالتی است که بر عهده دارد. در قصه ما شکل‌های مختلف ازدواج‌ها را می‌بینید و اساس قصه ما دغدغه جوانان و خانواده‌ها برای حل مشکلات ازدواج است تا جوانان ترغیب به ازدواج آسان شوند و ما این مسئله را در قصه‌مان تقویت کرده‌ایم. ما نقش خانواده‌ها را برای تشویق، هدایت و حمایتشان از ازدواج و همچنین کمک کردن جوانان شاد و پرامید به یکدیگر را به نمایش گذاشتیم و تا جایی که توانستیم، احترام به والدین را به تصویر کشیدیم‌.

وی در پاسخ به این پرسش که رسانه چقدر توانسته در این خصوص تاثیر بگذارد، توضیح می‌دهد: رسانه بی تاثیر نیست، ضمن اینکه قصه‌های ما جنبه آموزشی دارد. ما از جنبه‌های مختلف به ازدواج نگاه کرده‌ایم که می‌تواند راهگشا باشد.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب بازیگران تئاتری جوان در کنار حرفه‌ای‌ها توضیح می‌دهد: قاسم جعفری در آثار قبلی‌اش هم تعدادی از جوانان را به سینما و تلویزیون معرفی کرد. به انتخاب بازیگران جوان اعتماد داشتم و معتقدم برای سریال نیاز به نسل جوان داریم که خدا را شکر انتخاب‌ها درست بودند و اکنون هر کدام در دومین یا سومین کار تصویری‌شان بازی می‌کنند و جای خوشبختی است که توانستیم آن‌ها را به جامعه هنری معرفی کنیم.

حجازی مهر با اشاره به اینکه تاکنون بازخوردهای خوبی دریافت کرده ایم و سریال دارد مخاطبش را پیدا می‌کند، درباره مشکلات تولید می‌افزاید: وقتی تعداد بازیگران و لوکیشن‌ها زیاد باشد روند تولید سخت می‌شود. ما پنج خانواده داشتیم که پنج لوکیشن، پنج محل کار و ‌‌‌‌‌‌... می‌خواستیم. علاوه بر این، ما به شهرستان‌های مختلف سفر می‌کردیم و این، کار را سخت می‌کرد.

وی همکاری سازمان با سریال را راضی کننده می‌داند و می‌افزاید: ما همیشه شرایط پخش را رعایت می‌کنیم و مشکلی با سازمان نداریم.

حجازی‌مهر می‌افزاید: مدیران سازمان باید اوضاع اقتصادی را در نظر بگیرند. تولید سریال دو سال طول کشید و قطعاً در این مدت وضع اقتصادی فرق کرده و مسئولان به این مسائل توجه و کمک کنند تا سریال‌سازان متضرر نشوند.

 

پدرم بیش‌تر از همه بازیگران به من سخت می‌گرفت

شهرزاد جعفری بازیگر نقش «شوکا» و دختر قاسم جعفری، کارگردان، درباره بازی‌اش در سریال می‌گوید: تاکنون به عنوان بازیگر و طراح صحنه، کارهای سینمایی مختلفی با پدرم و دیگر کارگردان‌ها انجام داده‌ام و طراح آرایه تئاتر هستم. انتخاب بازیگران «زندگی زیباست» حدود دو ماه طول کشید و برای تمام نقش‌ها افراد زیادی را معرفی کردم و به دنبال بازیگر کم‌تر دیده شده و جدید و در عین حال حرفه‌ای بودیم، چون آقای جعفری می‌خواست بازیگر، مشهور نباشد و قصه را جذاب کند. آقای جعفری در کارهای پیشین هم شخصیت‌های جدیدی را معرفی کرد و در انتخاب چهره جدید بی پروا عمل می‌کند.

وی اضافه می‌کند: خودم نیز اصراری بر بازی در کارهای طولانی را نداشته‌ام. کارگردان می‌خواست گروهی همدل داشته باشد تا کار را در شهرستان آغاز کند و با توجه به شناختی که از بازیگران داشتم پیشنهاد بازی را پذیرفتم. ابتدا قرار بود نقش یکی از شخصیت‌های مهمان را بازی کنم، در چهره‌پردازی آزمایشی به این نتیجه رسیدند که برای نقش «شوکا» که راهنمای گروه است، مناسب هستم.

وی با بیان این‌که پدرم در کار، مانند غریبه‌ها و دیگر بازیگران با من رفتار می‌کرد و هیچ ارفاقی به من نمی‌کرد، اضافه می‌کند: پدرم بیش‌ از دیگر بازیگران به من سخت می‌گرفت تا اعتبارش زیر سوال نرود.

جعفری درباره طراحی شخصیت «شوکا» توضیح می‌دهد: صحبت‌ها و تعاملم با نویسنده سریال برای رسیدن به نقش، کمک‌کننده بود. «شوکا» و برادرش دوقلو هستند، با این حال، از او سرتر و قلدرتر است و این حس را باید در کار منتقل  می‌کردم. این ویژگی را در آدم‌های اطرافم جست‌وجو کردم، چون او در عین حال که آدم شیرینی است، دیگران باید از او حرف شنوی داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی‌های او علاقه‌مندی‌اش به دوست برادرش از دوران کودکی بود که از آن پسر، واکنشی دریافت نکرده و غرورش اجازه نداده بود که موضوع را به او بگوید و من تمام تلاشم را کردم تا نقش را خوب در بیاورم.

وی درباره بازخوردهای سریال، ضمن گلایه از اطلاع‌رسانی ضعیف درباره پخش «زندگی زیباست»، اضافه می‌کند: آن‌گونه که تصور می‌کردیم استقبال نشد، ولی اکنون با گذر زمان مخاطب خود را پیدا کرده‌است و کسانی که از پخش سریال بی اطلاع بودند، پیگیر آن هستند. ما برای این سریال خیلی زحمت کشیدیم و دوست داشتیم در زمان مناسبی پخش شود، اما اکنون راضی هستیم‌ که کار پخش شد و در آشیو سازمان نماند.

به گفته وی، زمان پخش سریال‌های شبکه سه و یک با این سریال تداخل دارد. جعفری گفت: تلاشمان را برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌کنیم و امیدواریم بینندگان بیش‌تری آن را ببینند و لذت ببرند‌ و بازخوردهای خوبی از آن‌ها بگیریم.

وی با بیان اینکه نقش «شوکا» را دوست داشتم و تمام توانم را گذاشتم و این کار، تجربه خوبی برایم بود و تاکنون از آن راضی هستم، ادامه می‌دهد: من طراحی صنعتی خوانده‌ام، ولی به دلیل سختی‌های حرفه پدرم در مقام کارگردان و مادرم به عنوان تهیه‌کننده، ترجیح می‌دهم بازیگری را ادامه دهم.

امتیاز شما