امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

گذری بر کتاب «سعدی در غزل» در « کیمیای کلمات »

مشاهده ۱۵۵
۱۴۰۰/۰۵/۰۶- ۱۲:۵۵

برنامه «کیمیای کلمات» رادیو فرهنگ جمعه ۸ مرداد به معرفی و بررسی کتاب «سعدی در غزل » اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر بهرام پروین گنابادی (پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی) کارشناس مجری برنامه در این قسمت از کیمیای کلمات کتاب «یعنی در غزل » نوشته « سعید حمیدیان» که از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شده را نقد و بررسی می‌کند.
درباره ی غزل سعدی، گذشته از دیگر آثارش، پرسش هایی کلان و کلی هست که جواب می طلبد. مثلاً آیا عشق در غزل های او بشری است یا عارفانه؟ معشوقی که در آن‌ها تصویر می‌شود چگونه موجودی است؟ آدم دوپا یا فرا آدم؟ و چرا؟ ویژگی بزرگ و مشهور « سهل و ممتنع»، که اینهمه داد سخن می دهیم، به راستی چیست؟ چگونه و در چه شرایطی پدید می آید؟ تفاوت های دقیق و مهم شیوه ی غزلسرایی سعدی با دیگران در چه چیزهایی است؟ در این کتاب « حمیدیان» کوشش کرده تا پاسخ هایی مناسب به این پرسش ها داده شود.
گفتنی است ،سعید حمیدیان ( متولد ۱۳۲۴)یکی از استادان ادبیات فارسی و بدون شک از تاثیرگذارترین چهره‌های ادب و فرهنگ این مرز و بوم است که عمر گرانمایه خود را صرف خلق آثاری بی‌بدیلی چون کتاب شرح شوق کرد،در خصوص اهمیت کتاب‌های وی همین بس که بیشتر آن‌ها از مهم‌ترین منابع مطالعاتی در حوزه‌ فرهنگ و ادبیات هستند.
این مترجم پرکار در ۱۳۹۶ خورشیدی به‌پاس خدمات ارزنده در حوزه حافظ‌پژوهی، نشان درجه ۱ علمی حافظ‌شناسی را دریافت کرد. این نشان که بالاترین نشان حافظ‌شناسی است، پیش از این به پروفسور هانری دو فوشه­کور فرانسوی، پروفسور جیوانی ماریا درمه ایتالیایی، سلیم نیساری و استاد بهاءالدین خرمشاهی اعطا شده بود
برنامه کیمیای کلمات کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که جمعه‌ها ساعت ۱۳:۳۰ به بررسی متون کهن ادب فارسی و پژوهش‌ها و کتاب‌هایی که در زمینه این آثار نگاشته شده، اختصاص دارد. این برنامه به تهیه کنندگی «فریده گودرزی» برروی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود

امتیاز شما