امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
رئیس رسانه ملی در مراسم قدردانی از عوامل سریال «گاندو 2»:
رئیس رسانه ملی در مراسم قدردانی از عوامل سریال «گاندو 2»:

«گاندو 2»؛ فاخر، ارزشمند، جدید و شجاعانه

مشاهده ۶۳۶
۱۴۰۰/۰۶/۱۴- ۱۴:۱۱
تعداد بازدید:636

رئیس رسانه ملی در مراسم تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی «گاندو 2» با قدردانی از عوامل ساخت و پخش این سریال امنیتی – اطلاعاتی، کارگردانی و فیلمنامه این اثر را قوی توصیف کرد و بخشی از این قوت را ناشی از سوژه‌ای دانست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رسانه ملی در میان گذاشت و از تحقیق برای نگارش متن فیلمنامه حمایت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری با تاکید براینکه همه بازیگران این سریال در این مجموعه نمایشی خوش درخشیدند، گفت: جوانانی که در نقش جوانان انقلابی نقش‌آفرینی کردند، فضای جدیدی را برای قشر جوان به نمایش درآوردند.

وی با بیان دشواری‌های سریال‌سازی درباره موضوعات تاریخ معاصر، گریزی به برخی دشواری‌ها در ساخت و پخش سریال «گاندو 2» زد و با اشاره به برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از پخش آن تصریح کرد: با توجه به اینکه «گاندو 2» کار فاخر، ارزشمند، جدید و شجاعانه‌ای بود، باید پایش می‌ایستادیم؛ به لطف الهی کار موفقی هم در تاریخ سریال‌سازی و سینمایی ایران شد و بنیان جدیدی ایجاد کرد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تاثیرگذاری ساخت مجموعه‌های نمایشی و سریال در صداوسیما بر ضرورت مقابله با هنر مبتذل تاکید و تصریح کرد: هنر مبتذل عامل نابودی اخلاق و شخصیت انسان و رهاورد غربی‌هاست. دشمنان روی هنر مبتذل سرمایه گذاری می‌کنند و یکی از بدترین شیوه‌های نفوذ از طریق فرهنگ است و به همین خاطر، باید روی هنر متعهد انقلابی و مفید، بیشتر متمرکز شویم.

دکتر علی عسکری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) تاکید کرد: گرچه اکنون از منظر جنگ سخت، در صلح مقتدرانه به سر می‌بریم، اما در جنگ نرم در اوج عملیات هستیم و در جنگ فرهنگی و رسانه‌ای این جنگ داغ و فعال است.

وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای نوین نفوذ، نفوذ فرهنگی است، تصریح کرد: گرچه در مورد «گاندو 2» با اعتراضاتی مواجه بودیم و این اعتراضات بدون توجه به این بود که این مجموعه نمایشی، درام است و لزوما نباید مبتنی بر واقعیت باشد؛ اما باید در نظر داشت که این مجموعه نمایشی، کاری انقلابی، درست و روشنگر بود؛ به طوری که هم برای مردم و هم برای مدیران محل عبرت و بصیرت شد.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: این سریال به خوبی نشان داد که دشمن چگونه برای اینکه افکار مدیران را تغییر دهد، بر ادراک آن‌ها اثر می­گذارد و در میان آنها نفوذ و تفکرات آن­ها را دستکاری کند و برای رسیدن به اهدافش هزینه­های بسیاری انجام می­دهد.

دکتر علی عسکری تاکید کرد: ویژگی بارز این سریال رعایت مثلث طلایی جهت، محتوا و جاذبه بود؛ به طوری که هم هدف‌گذاری درستی داشت، هم محتوای آن غنی بود و هم جاذبه نمایشی داشت.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به برخی فشارهای سیاسی بدلیل پخش سریال گاندو گفت: من سعی کردم به عنوان مدیر ارشد سازمان کمترین این فشارها به مدیران زیرمجموعه عوامل سریال منتقل شود و می­توانم به جرات بگویم نسیمی از یک طوفان بزرگ برخی اوقات به شما منتقل می­شد.

دکتر علی عسکری افزود: اگر داستان‌های خود را از پشت صحنه سیاسی پخش این سریال بگویم قطعا برای خودش سریال گاندویی خواهد شد.

 رئیس رسانه ملی بر ضرورت ساخت سریال هایی با موضوع امنیتی و سیاسی تاکید و تصریح کرد: ما در رسانه ملی قطعاً این مسیر موفق را ادامه خواهیم داد تا سریال­های معتبر و موفق­تری در این زمینه ساخته شود.

مخاطبان به این گونه از سریال­ها نیاز دارند

حمید شاه‌آبادی، معاون سیما هم در این مراسم با قدردانی از توجه رئیس رسانه ملی به حوزه فیلم و سریال، تلاش دست‌اندرکاران مجموعه «گاندو 2» را برای تولید این مجموعه تلویزیونی ستودنی دانست.

وی برگزاری نشست تجلیل ازعوامل این سریال با ایام شهادت رئیسعلی دلواری، مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول را به فال نیک گرفت و گفت: فضای سریال «گاندو 2» هم به نوعی با فضای اتفاقات آن روزگار قرابت داشت.

شاه‌آبادی با اشاره به استقبال نخبگان و عموم مردم از این مجموعه تلویزیونی که در گونه (ژانر) امنیتی – اطلاعاتی ساخته شد، گفت: استقبالی را که شاهد بودیم، نشان داد این گونه (ژانر) نیاز جدی مخاطبان است و چنین خلائی در عرصه فیلم و سریال باید پر شود.

سریال با جهت گیری روشن هیچ ابایی از طرح مسائل نداشت

علی فروغی مدیر شبکه 3 سیما  در این آئین با اشاره به اینکه  این سریال حدود 60 درصد مخاطب داشته که 90 در صد از آن‌ها از سریال رضایت داشته اند، گفت: گروه‌های مردم با طیف های فکری مختلف این سریال را پسندیده اند و این آمار نشاندهنده قوت این اثر است و وقتی ارزش این اثر روشن  می‌شود که سریال با جهت گیری روشن هیچ ابایی از طرح مسائل نداشت که به شکل هنرمندانه و مردم پسند در این سریال مطرح شد.

وی افزود: اگر خواست مردم را خوب و هنرمندانه بیان کنیم با اقبال مخاطب همراه خواهیم شد. فروغی با بیان اینکه سریال «گاندو» در بین اهالی هنر اعتماد به نفس ایجاد و فصل جدیدی برای تولید این گونه از آثار ایجاد کرده است از سازندگان این اثر قدردانی کرد.

مدیر شبکه سه سپس با اشاره به حمایت های ریاست سازمان از پخش این سریال گفت: با وجود همه سختی‌ها در پخش این سریال و برخی صحبت ها، این سریال با اشراف ریاست سازمان و حمایت های ایشان پخش شد و مورد توجه مردم قرار گرفت و حمایت های آقای علی عسکری در گاندوی یک و دو به معنای واقعی بی نظیر بود.

گفتمانی جدید از نوع «گاندو»

مجتبی امینی تهیه کننده این سریال نیز با بیان اینکه این سریال گفتمان جدیدی در جامعه ایجاد کرده است گفت: سریال «گاندو»مطالبه­ای در بدنه جامعه و گفتمانی جدید ایجاد کرده که با این گفتمان چراغی جدید روشن شده و دیگر خاموش نخواهد شد.

وی با بیان سختی کار در ساخت این گونه از آثار نمایشی گفت: وقتی صحبت از نفوذ در بدنه جامعه در حوزه‌های اجتماعی اقتصادی معیشتی و سیاسی می‌شود ادامه دادن کار سخت است و همین نفوذ پیشرفت کار را با مشکل مواجه می‌کند.

امینی با بیان اینکه این کار از دل برآمده بود گفت: همه عوامل تولید این سریال با تمام وجود پای کار ایستادند. امینی با اشاره به اینکه پیش از ساخت این سریال جای تولید اینگونه از سریال ها که گونه امنیتی و سیاسی داشت خالی بود افزود: باید ساخت اینگونه سریالها با قوت ادامه یابد تا مردم و مسئولان نسبت به مسئله نفوذ هوشیاری خود را حفظ کنند . وی  با اشاره به اینکه این گونه از سریال ها در دنیا ساخته می‌شود اما در کشور ما شرایط این کارقبلا  نبود، گفت: همین امر موجب شد مقاومت هایی ایجاد شود چراکه چندان ظرفیت نقد در دولت وقت وجود نداشت و مسئولان با آن درگیر شده بودند که کار را سخت کرده بود.

وی افزود: امروز این گفتمان  شکل گرفته و سطح توقع مردم هم بالا رفته است و انتظار دارند کار در فصل های آتی قوی تر و بهتر ارائه شود.

امینی همچنین با اشاره به مخاطرات کار در شرایط کرونایی برای عوامل سریال گفت: عوامل سریال در این شرایط از جان مایه گذاشتند که ارزش کارشان کمتر از پرستاران و کادر درمان نیست؛ چراکه می‌کوشند با ایجاد لحظات مفرح و امید آفرینی کمی از بار تحمل بیماری بر دوش مردم بکاهند.

«گاندو» صدای مردم بود

جواد افشار کارگردان سریال سریال «گاندو» را صدای مردم، صدای منتقدان و مطالبه گران خواند و گفت: سریال «گاندو» این تصور را که رسانه ملی از مردم فاصله گرفته است از بین برد و نشان داد صداوسیما در کنار مردم است و مطالباتشان را بیان می‌کند. وی افزود: این سریال نشان داد که مطالبات مردم در یک اثر نمایشی هم می تواند مطرح شود ضمن اینکه به جنبه‌های زیبایی‌شناسانه و هنری هم بپردازد.

پژوهش و مطالعه پشتوانه محتوا

آرش قادری نویسنده سریال نیز با بیان اینکه بخش مهمی از دوران کار حرفه ای ام را در «گاندو » سپری کرده ام گفت: حدود 8 ماه دگیر پژوهش و جمع آوری مطالب بودم و کتاب ها، مقالات و گزارش های بسیار ی خواندم و تلاش کردم آنچه می نویسم نظر شخصی ام نباشد و آن چیزی باشد که در قوه قضائیه به آن پرداخته و رأی آن مشخص شده باشد. وی افزود: حاصل این کار،  ایجاد حس مطالبه گری در مردم در این زمینه بود و ما کوشیدیم این حس را تقویت کنیم که چرایی مسائلشان را از ساختار بپرسند.

از پیشرفت های ایران سریال می سازیم

مهدی نقویان مدیرعامل موسسه شهید آوینی نیز با بیان اینکه هر چه پیش می رویم فشار بر روی رسانه ملی زیاد می‌شود گفت: برخی از مخالفان از واژه رسانه میلی استفاده می‌کنند؛ از نظر من هم رسانه ملی رسانه میلی است ولی میلش به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و مردم است.

نقویان با بیان اینکه امیدوارم سریال «گاندو» تلویزیون را در تولید سریال یک قدم به پیش ببرد از اهتمام موسسه شهید آوینی بر تولید سریال هایی با موضوع پیشرفت های کشور در زمینه‌های مختلف سختن گفت و اعلام کرد: این مؤسسه اکنون در حوزه پیشرفت های پزشکی و علمی طرح هایی را در حال بررسی دارد که تولید سریالی با موضوع تولید واکسن کرونا از این دسته است و به زودی تولید می‌شود.

بازیگران این مجموعه نیز در این مراسم به ارائه دیدگاه‌هایشان پرداختند:

خسرو شهراز بازیگر نقش دکتر شهیدی در این سریال گفت: از کارگردان سریال که فضایی را برای بازیگران به وجود اوردند که پر از آرامش و تمرکز بود تشکر می‌کنم و ما توانستیم به درستی به نقشمان بپردازیم.

محمد مختاری بازیگر نقش ابراهیم شریف در سریال «گاندو ۲» هم گفت: با ۳۰ سال سابقه کار، بعد از سال‌ها یک نقش منفی بازی کردم. ایفای این نقش نوعی پوست اندازی برای من بود. من خیلی نقش مثبت بازی کرده ام و پیشنهاد‌هایی هم داشتم که قبول نکردم. امیدوارم بعد از سریال گاندو، بیشتر شاهد چنین نقش‌هایی باشم.

شهرام قائدی هم عنوان کرد: «گاندو» برای من خیر و برکت داشت و دوست داشتم که این نقش را بازی کنم. من از سینما و تلویزیون و تئاتر خیلی پیشنهاد کار دارم؛ اما این روز‌ها که پیشنهادی به من می‌شود، گاندو را ملاک می‌گذارم و اگر یک خط از گاندو بالا‌تر باشد، نقش  را قبول می‌کنم. وی افزود: خواهش من از مدیران این است که هوای بازیگران تلویزیون را داشته باشند. ما فرزندان تلویزیون هستیم.

حسن میرباقری بازیگر نقش رحمانی در این سریال هم عنوان کرد: سریال «گاندو۲» تجربه درخشانی برای من بود. فرصت همسفر شدن با عوامل گاندو و گروه دوست داشتنی برایم دلچسب بود. دغدغه من نوشتن و ساختن فیلم است. همیشه نقش مثبت بازی کرده ام اما این بار در نقش منفی ظاهر شدم.

سوگل طهماسبی بازیگر نقش عطیه نیز با گله مندی از اینکه سریال گاندو در جشنواره سال گذشته سیما شرکت داده نشد درخواست کرد که رسانه ملی از هنرمندان و بازیگرانی که به حرفه و اشتغالشان در تلویزیون متعهدند حمایت کند.

نسرین نکیسا نیز با قدر انی از کارگردان و تهیه کننده این سریال به همه همکارانش در تولید این سریال خداقوت گفت و افزود: خدا را شکر که این سریال با اقبال مردم مواجه شده و من خوشحالم که سهمی در ساختن این سریال داشته ام.

پندار اکبری نیز از هفت ماه کار سخت در تولید این سریال سخن گفت و از کارگردان و تهیه کننده این سریال برای دادن فرصت بازی در این سریال تشکر کرد.

 در پایان این مراسم از عوامل این سریال قدردانی شد.

پس از این مراسم نیزتعدادی از بازیگران و سازندگان سریال «گاندو2» با حضور در امور مخاطبان اداره کل روابط عمومی رسانه ملی به تماس مخاطبان با سامانه «162» پاسخ گفتند.

 

 

 

امتیاز شما