امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

در اولین نشست صمیمانه رئیس رسانه ملی با مدیران صداوسیمای مراکز استان‌ها تأکید شد: وظیفه مهم مراکز در هویت محوری و عدالت گستری

مشاهده ۵۵۹
۱۴۰۰/۰۷/۱۷- ۱۸:۱۷

رئیس رسانه ملی در نشست صمیمانه با مدیران صداوسیمای مراکز استان‌ها نقش صداوسیمای مراکز را در نمایش هویت محوری و عدالت‌گستری مهم توصیف کرد و بر نقش حساس مراکز در نشان دادن ظرفیت‌های کشف‌نشده استان‌ها تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این نشست در فاصله کوتاهی پس از آیین تکریم و معارفه ریاست صداوسیما در سالن مذاکرات مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

دکتر پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی با اشاره به دو واژه هویت محوری و عدالت‌گستری گفت: این دو واژه برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مهم‌ترین راهبرد ما در نگاه به استان‌ها است.

وی افزود: با پشت سرگذاشتن چالش‌های چهل سال اول انقلاب و کسب دستاوردهای مهم ملی و منطقه‌ای، اکنون وارد مرحله دوم از انقلاب اسلامی‌شده‌ایم و مهم‌ترین وظیفه ما بررسی نقاط ضعف و قوت و بازنمایی موفقیت‌ها و امور مغفول در فضای ملی است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه ما هنوز با آرمان‌های عدالت‌طلبانه و عدالت‌خواهانه که باید در جمهوری اسلامی ایران محقق شود، فاصله داریم، گفت: این موضوع پس از جنگ و سازندگی به حاشیه رفت و میان حاکمیت و بدنه جامعه فاصله افتاد. وظیفه ما توجه ویژه به این موضوع و بازنمایی عدالت و ظرفیت‌های موجود درجامعه است.

دکتر جبلی تصریح کرد: رسانه ملی باید فضای حاکم را به درستی تشخیص دهد، خلأ‌ها را بشناسد و مطالبه‌گر عدالت برای مردم باشد.

به گفته وی مطالبه‌گری عدالت، کار سهل و ممتنعی است. سهل است چون سریع اتفاق می‌افتد و ممتنع، چون اجرا و محقق کردنش به‌ویژه در سطح محلی کار مشکلی است.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اهمیت توجه مراکز به این موضوع متذکر شد: باید ابتدا سراغ موضوعات و مسائلی برویم که راه‌حل‌های کوتاه و میان مدت دارند و اگر امکان حل مشکلات بزرگ و چند جانبه را نداریم، نباید به سمتشان برویم.

دکتر جبلی تصریح کرد: ما باید عالمانه و دقیق وارد مسائلی شویم که زود به نتیجه برسیم. هر مرکز باید ابتدا سه تا چهار مورد از مشکلات مردم را شناسایی کند و با نگاه دقیق رسانه‌ای آن را بازنمایی کند.

وی تأکید کرد: در هم‌افزایی بین مراکز استان‌ها و تهران این مسائل باید منصفانه و عادلانه حل شود و مردم در قاب رسانه ملی شاهد برقراری عدالت و حل مشکلات‌شان باشند.

 

بازنمایی ظرفیت‌‌‌های منطقه‌ای در سطح ملی

رئیس رسانه ملی دومین موضوع مهم در صداوسیمای مراکز استان‌ها را بازنمایی ظرفیت‌های ملی و توانایی‌های کشف نشده در نظام دانست و بازنمایی آن‌ها را در تولیدات نمایشی مراکز مهم ارزیابی کرد.

دکتر جبلی با بیان اینکه نگاه ما به مخاطب باید فراتر از مخاطب پایتخت باشد، گفت: مراکز استان‌ها با ویژگی‌های منطقه‌ای و محلی سرشار از ظرفیت‌های مهم برای نمایش و بازنمایی در شبکه‌های ملی هستند. برای تحقق این امر با تجمیع بودجه‌های چند مرکز می‌توان اثری مشترک و فاخر در مراکز تولید کرد تا در تراز رسانه ملی قرار بگیرند.

 

توجه به هویت ملی در مراکز

وی با اشاره به هویت محور بودن رسانه ملی گفت: وقتی از هویت ملی صحبت می‌کنیم منظورمان مرزهای تمدن و فرهنگ ایران در سده‌های مختلف است. وقتی از جغرافیایی صحبت می‌کنیم که رنگین‌کمانی از خرده‌فرهنگ‌هاست و هویت ملی ما را تشکیل می‌دهند، پس باید به اجزای آن هم توجه کنیم.

رئیس رسانه ملی ایران را مانند فرش زیبایی دانست که هر سمتش رنگ و رخ متفاوتی دارد و وقتی تار و پود آن بالا می‌آید در یک نگاه ما با هماهنگی و زیبایی‌ روبروییم که اگر تکه‌ای از آن ناهمگون باشد، کلیت فرش زیبا به نظر نمی‌آید.

به گفته جبلی هویت ملی ما، همان فرشی است که ترکیبی از همه اقوام است و توجه به هر جزء آن اهمیت دارد.

رئیس رسانه ملی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چند برنامه رادیویی و تلویزیونی می‌توانید نام ببرید که برای دعوت از کارشناس‌هایش سراغ متخصصان خارج از پایتخت می‌رود؟ یا چند متخصص پزشکی یا روان‌شناسی در رسانه ملی می‌شناسید که بیرون از تهران باشند؟

وی ادامه داد: در مراکز ظرفیت‌های مغفولی و احتکارشده‌ای است که باید در سطح ملی دیده شوند و شبکه‌های استانی باید با شناساندن آن‌ها و معرفی‌شان زمینه رشد و پیشرفت مراکز را فراهم کنند.

دکتر جبلی در پایان با تأکید بر عدالت گستری و هویت محوری در جغرافیای ایران گفت: رسانه‌های مراکز استان‌ها باید با تمرکز بر این دو موضوع در جای جای جغرافیای ایران و بازنمایی آن در شبکه‌های ملی سهم خود را برعهده بگیرند و در این صورت است که می‌توان مدعی بود که رسانه ملی هستیم و سرزمین ایران را پوشش می‌دهیم.

گزارش مصور این نشست را در این لینک ببینید.

امتیاز شما