امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
صرفه جویی کلان مالی با دستان پرتلاش متخصصان فنی...
صرفه جویی کلان مالی با دستان پرتلاش متخصصان فنی...

خودکفایی در تعمیرات تجهیزات سیگنال رسانی و فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام کشور

مشاهده ۳۷۷
۱۴۰۰/۰۷/۲۷- ۰۸:۳۵
تعداد بازدید:377

وجود بیشمار ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در سطح کشور، مجموعه معاونت توسعه و فناوری رسانه را بر آن داشت تا با راه اندازی لابراتور، تعمیرات و پشتیبانی‌های لازم را به دست متخصصان خود بسپارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پوشش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام برای سراسر مناطق جغرافیایی و مناطق جمعیتی کشور از طریق حدود 6800 ایستگاه تلویزیونی و رادیویی اف ام تأمین می‌شود که از این تعداد 78 ایستگاه پرقدرت، حدود 450 ایستگاه متوسط قدرت و 6500 ایستگاه دیگر کم قدرت هستند.

در این زمینه ایستگاه‌هایی که دارای فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام با بیش از 1kw قدرت RF هستند، ایستگاه پرقدرت محسوب می‌شوند. این ایستگاه‌ها عمدتاً بر روی مرتفع ترین کوهستان‌های کشور واقع شده اند و یا حداکثر دید مستقیم با مناطق شهری و روستایی را دارا بوده و در تعداد اندکی از این ایستگاه‌ها به دلیل عدم وجود ارتفاع موثر اجبارا دکل هایی با ارتفاع بالا در حدود 220 تا 330 متر احداث شده است. لذا 78 ایستگاه‌های پرقدرت در مجموع بیش از 75 درصد مناطق جغرافیایی و جمعیتی کشور را زیر پوشش قرار داده اند. در این ایستگاه‌ها به دلیل وجود فرستنده‌های پرقدرت می‌بایستی علاوه بر مهندسین انتقال و انتشار، کمک مهندس فرستنده و کاردان تاسیساتی مستقر نیز به صورت مداوم و یا شیفتی حضور داشته و عملیات نگهداری و بهره برداری از فرستنده‌ها و تجهیزات جانبی از جمله سیستم آنتن‌ها، کمباینر، تابلوهای برق، ژنراتورها و... را علاوه بر سرویس های مستمر فرستنده‌ها و تعمیرات اولیه متداول یونیت ها و دستگاه‌های جانبی مانند IRD Remux ها و DRD ها، قطعات پسیو کانکتورها، کمباینرها، آمپلی فایرها اکسایترها، سیستم های خنک کننده فرستنده‌های هوا خنک و... را نیز انجام دهند.

به دلیل پیچیدگی‌های زیاد ساختار فرستنده‌ها که نیاز به  تخصص های خاصی دارد، امکان تعمیر بخش های مختلف این تجهیزات توسط همکاران شیفت در محل ایستگاه میسر نیست، لذا می‌بایست بخش ها و قطعات فرستنده‌ها به لابراتوارهای مراکز و یا ستاد تهران ارسال و در آنجا تعمیرات اصولی روی آنها صورت پذیرد. به دلیل نیاز به دستگاه‌های اندازه گیری خاص و گران قیمت بودن آنها، این تجهیزات به صورت موردی در لابراتوار واحد پرقدرت ستاد تهران موجود است. با توجه به وجود تعداد بسیار زیادی از انواع فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام ساخت داخل که میزان پایداری کمتری نسبت به نمونه‌های برندهای مطرح جهانی مانند NEC و R&S دارند، نسبت به حالت متعارف درصد خرابی تجهیزات میزان بیشتری دارد، به طوری که به طور متوسط ماهیانه بالغ بر 20 الی 30 مورد یونیت های آمپلی و اکسایتر از ایستگاه به لابراتوار پرقدرت برای تعمیرات ارسال می‌شود. بدین منظور با راه اندازی سامانه نرم افزاری توسط ستاد اداره کل، ارسال تجهیزات به صورت مکانیزه توسط مسئولین ایستگاه در سامانه ثبت شده و در صورت تشخیص کارشناسان مجوز ارسال به لابراتوار تهران صادر می‌شود. در ادامه تجهیزات پس از انجام تعمیرات در لابراتوار مراحل و نوع تعمیرات برای پیگیری‌های بعدی در سامانه ثبت شده و به مدیران مراکز اعلام می‌شود. البته لازم به ذکر است به دلیل عدم امکان ارسال تجهیزات به ستاد تهران کارشناسان این امور در برخی موارد ناچار به اعزام به ایستگاه‌ها بوده و این نوع موارد خرابی را در محل ایستگاه‌ها رفع می‌کنند.

لابراتوار کم و متوسط قدرت تلویزیونی و رادیویی اف ام نیز علاوه بر پشتیبانی ستاد خدماتی از قبیل تامین قطعات، ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص تعمیرات فرستنده‌های کم و متوسط قدرت تلویزیونی و رادیویی اف ام، تجهیزات سیگنال رسانی شامل IRD&Remux و DRD را به واحدهای فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی اف ام در مراکز استان‌ها ارائه می دهد.

بنا بر این گزارش، تعمیرات فرستنده‌های کم و متوسط قدرت تلویزیونی دیجیتال، تعمیرات فرستنده‌های کم و متوسط قدرت اف ام، تعمیرات تجهیزات سیگنال رسانی شامل IRD&Remux و DRD، فازگیری و تست آنتن‌های برگشتی از ایستگاه‌ها، تعمیر و تست و تنظیم فیلتر و کمباینر، بروزرسانی فرستنده و IRD&Remux، تست و کالیبره کردن و آماده سازی تجهیزات برای اجرای طرح های توسعه پوشش، مشارکت در تهیه RFP و برگزاری ارزیابی مناقصات، آموزش پرسنل جدید، ارزیابی مراکز و همچنین ارزیابی، بررسی و خریداری تجهیزات اندازه گیری، از جمله فعالیت های این لابراتوار به شمار می رود.

امتیاز شما