امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
یادداشتی از رئیس مرکز پویانمایی صبا
یادداشتی از رئیس مرکز پویانمایی صبا

برنامه‌ریزی برای آینده

مشاهده ۸۱۵
۱۴۰۰/۰۸/۰۳- ۱۲:۵۷
تعداد بازدید:815

محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا به مناسبت روز جهانی انیمیشن در یادداشتی که در هفته نامه صداوسیما منتشر شده، از رویکردها و دستاورد های این مرکز سخن گفته است.

 به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این یادداشت آمده است:

روز جهانی پویانمایی، شاید تنها انگیزه‌ای باشد، برای توجه و تأکید بیش‌تر بر یکی از خاطره‌انگیزترین تجارب انسان امروز. ظرفیت خیال پروری بی انتهای پویانمایی همواره باعث شده یکی از شیرین‌ترین و زیباترین خاطرات جمعی همه ما در این قالب رقم بخورد. هرچند من اصولا با برگزیدن این تاریخ برای روز جهانی پویانمایی همیشه مشکل داشته‌ام و به نظرم می‌رسد، بیش‌تر یک مبدا جعلی و خودساخته برای تاریخ‌سازی یک کشور باشد تا یک مبدا واقعی و محکم؛ چراکه پس از یافتن ظرف سفالی 4000 ساله در شهر سوخته که تصاویر به هم پیوسته و زنده‌انگاری در آن به وضوح پیداست قاعدتا می‌بایست تاریخ کشف این اثر به عنوان روز جهانی پویانمایی یا حداقل روز ملی پویانمایی در ایران ثبت می‌شد، ولی همچنان در، بر روی همان پاشنه قبلی می‌چرخد و تصور بر آن است که هرچه هست از غرب آمده‌است. البته غربی‌ها در مصادره کردن دستاوردهای ما سابقه طولانی دارند، بگذریم.

تردیدی نیست که توانایی کشور در تولید پویانمایی به عنوان یکی از شاخه‌های موثر جنگ نرم مرهون توجه و حمایت‌های دائم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است. ایشان در دیدار با هنرمندان حوزه پویانمایی کشور ضمن قدردانی از جوانان هنرمند حزب‌اللهی شاغل در پویانمایی، آنان را «مایه افتخار کشور و ملت» خطاب کردند. در بخش دیگر نیز می‌فرمایند: «خوشبختانه مقوله پویانمایی، امروز عمدتاً دست بچه‌های مومن و انقلابی و علاقه مند به راه خداست».

این تعابیر، بی‌تردید، سرمایه‌ای بزرگ  و انگیزه‌ای بی پایان در ادامه راه برای دست اندرکاران حوزه پویانمایی کشور فراهم آورده است که باید قدردان آن بود؛ اما بیاییم نگاهی بیندازیم و ببینیم باوجود همه مشکلات و کمبودها که بر کسی پوشیده نیست اکنون در کجا ایستاده‌ایم و چه راهی در پیش داریم. بدیهی است زاویه نگاه این مقال با تمرکز بر پویانمایی تلویزیونی خواهد بود.

تولید مطمئن، مداوم و توسعه پایدار  پویانمایی با محتوای پاک، کیفیت مناسب و رو به رشد و مداومت حضور در آنتن شبکه‌ها، از آرزوهای همه دست‌اندرکاران و دلسوزان این حوزه بوده است.

آنچه در سال‌های اخیر در حوزه تولید پویانمایی تلویزیونی رخ داده، دقیقا مبتنی بر همین خواسته عمومی‌بوده و آنچه محقق شده، بی‌شک مایه افتخار جامعه تولیدکنندگان پویانمایی ایران است. هر چند بروز پدیده کرونا در ابتدا کمی موجب کندی سرعت پیشرفت شد، خیلی زود با اتخاذ تدابیر مؤثر، چرخه تولید به روال پر شتاب خود برگشت و اکنون با انبوهی از تولیدات با کیفیت مناسب و متناسب با بودجه صرف شده، مواجهیم، به نحوی که تنها در چهار ساله اخیر بیش از 3804 قسمت پویانمایی در قالب 63 مجموعه با زمان حدود 593 ساعت یعنی بیش از 35 هزار و 580 دقیقه پویانمایی تلویزیونی جدید تولید و برای پخش به شبکه‌های سیما ارسال شده است.

از این تعداد، چهار مجموعه بالای 200 قسمتی و 10  مجموعه بالای 100 قسمتی و 30 مجموعه بالاتر از 50 قسمتی تولید شده است و تولید آن‌ها همچنان در فصل‌های جدید نیز ادامه دارد. تولید این مقدار از مجموعه‌های پویانمایی پر تعداد چند پیام دارد:

1 ـ توانایی تولید مجموعه‌های پر تعداد پویانمایی با حفظ جذابیت و کیفیت مناسب.

2 ـ امکان تداوم حضور بر روی آنتن شبکه‌های سیما و به تبع آن ارتباط مداوم با مخاطب و ایجاد امکان برای شاخص شدن برنامه و ماندگاری آن در اذهان.

3 ـ مهار هزینه‌های سربار تولید با ایجاد فرصت بهره‌برداری هر چه بیش‌تر از پیش‌تولید انجام شده و افزایش سرعت تولید و در نتیجه ایجاد ارزش افزوده بیش‌تر.

4 ـ ایجاد بستر اطمینان بخش برای شرکت‌های تولیدکننده در زمینه اشتغال پایدار و برنامه‌ریزی دراز مدت برای تولید.

5 ـ ایجاد امکان صادرات تولیدات پویانمایی به خارج و حضور در بسترهای داخلی و خارجی با توجه به تعداد درخور توجه هر مجموعه.

6 ـ امکان نمانام‌سازی و تجاری‌سازی تولیدات جانبی مجموعه‌های پویانمایی از قبیل ساخت عروسک، اسباب بازی، بازی‎های رایانه‌ای، چاپ و نشر و  ... با توجه به پر تعداد بودن و حضور مداوم روی آنتن شبکه‌های سیما و فضای مجازی.

7 ـ ایجاد بازار کار مناسب برای تولیدکنندگان حرفه‌ای و حتی تازه واردها و علاقه‌مندان پویانمایی و نکات بسیار دیگری که در این زمینه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

اکنون در جایی ایستاده‌ایم که باید ضمن حراست از آنچه تاکنون به دست آمده، در توسعه و رشد تولیدات با کیفیت، تلاش دو چندان داشته باشیم.

 این پشتوانه عظیم تولیدات، گرچه فرصت بی بدیل رشد و توسعه تولیدات جانبی را ایجاد کرده، تحقق آن عزمی ملی را می‌طلبد. اگر بتوانیم حوزه‌های چاپ و نشر و ساخت اسباب‌ بازی و عروسک و بازی‌های رایانه‌ای و حتی پوشاک و وسایل اتاق کودک و نوجوان را فعال و نیز راهیابی نمانام‌های پویانمایی را به تبلیغات تلویزیونی عملی کنیم، بی‌تردید تولید پویانمایی ایرانی خیلی زود و به سرعت تبدیل به یکی از سودآورترین حوزه‌های تولیدات فرهنگی کشور خواهد شد و این مزیتی است که در بسیاری از حوزه‌های دیگر فرهنگی وجود ندارد.

حال با توجه به حضور جناب آقای دکتر جبلی در مقام ریاست رسانه ملی و نگاه تحول‌گرای ایشان، به نظر می‌رسد این خواسته زیادی نباشد که دولت و مجلس انقلابی نیز در این زمینه کمر همت ببندند و به یاری پویانمایی ایرانی بیایند و با تسهیل حضور تولیدات جانبی و تجاری سازی آن، گامی‌بلند در حمایت از این هنر صنعت خلاق بردارند.

هرچند راه دشوار است و رقبا در کمینند، افق‌های این صنعت همچنان روشن است.

امتیاز شما