امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادی از عارف قزوینی در برنامه رادیویی «ایل بانگ»

مشاهده ۲۵۴
۱۴۰۰/۱۰/۲۹- ۱۳:۲۱

مجله موسیقی «ایل بانگ» یکم بهمن ماه به مناسبت زادروز عارف قزوینی، غزل‌سرا و تصنیف‌ساز روی آنتن رادیو فرهنگ می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجله موسیقی «ایل بانگ» این هفته به بزرگداشت عارف قزوینی و جایگاه وی در شعر و موسیقی کشورمان اختصاص دارد.

در این برنامه سخنان زنده یاد استاد ادیب خوانساری، خالق نواهای ماندگار سنتی و نخستین خواننده و آوازه خوان در رادیو ملی ایران درباره عارف قزوینی پخش می‌شود.
عارف قزوینی در سال ۱۲۵۹ شمسی در قزوین به دنیا آمد. او در جوانی صرف و نحو زبان‌های فارسی و عربی را به‌طور کامل یاد گرفت و به ادبیات و شعر علاقه زیادی نشان ‌داد.
کلیات دیوان عارف قزوینی شامل ۹۷ غزل، ۸۹ تصنیف و ۱۲ شعر هجویه است که انتشارات مختلفی آن را به چاپ رسانده‌اند.
در عصر مشروطه، بخشی از مبارزه علیه دولت‌های بیگانه، در قالب ادبیات انجام می‌شد که عارف نیز با آن همراه شد و درون‌مایه اشعار و تصنیف‌های عارف قزوینی اغلب مفاهیمی مثل وطن‌پرستی و آزادی هستند.
او یکی از اولین افرادی است که دو عنصر شعر و موسیقی را با مضمون‌های اجتماعی و تصنیف خواهی ترکیب می‌کند. او با این کار سعی در ارائه افکار و نگرش خود در مسائل سیاسی در قالب‌های مختلف هنری دارد. مزیت اصلی که تصنیف‌های عارف قزوینی را متمایز می‌کند آن است که شاعر، خواننده و آهنگساز تصنیف‌ها خودش بوده و عناصر میهن‌دوستی در آن به‌وضوح دیده می‌شود.

برنامه «ایل بانگ» به تهیه‎کنندگی مجید میرزایی و اجراکارشناسی صادق چراغی، جمعه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما