امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
با همکاری ایران صدا و بنیاد شهید
با همکاری ایران صدا و بنیاد شهید

رونمایی بیش از 30 کتاب گویا با موضوع ایثار و شهادت + تیزر

مشاهده ۳۵۸
۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۰۸:۴۴
تعداد بازدید:358

مراسم رونمایی از 30 عنوان کتاب گویا با موضوع ایثار و شهادت با حضور مظفری، قائم مقام معاونت صدا، فقیه قائم مقام و معاون فرهنگی بنیاد شهید، لاجوردی نماینده مجلس و ... برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مراسم رونمایی از 30 عنوان کتاب گویا با موضوع ایثار و شهادت با حضور دکتر شاهید مظفری، قائم مقام معاونت صدا، محمدعلی فقیه قائم مقام و معاون فرهنگی بنیاد شهید، لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی و نماینده مجلس، ثقفی قائم مقام بنیاد شهید، مهدی شاملو مدیر ایران صدا و هنرمندان تولید کتاب های گویا، برگزار شد.
در این مراسم مظفری طی سخنانی با اشاره به سخن ابتدایی مریم نشیبا که همیشه سخنانش را به نام خالق پروانه‌ها شروع می‌کند، گفت: من صحبتم را به نام طراح زیبای حنجره‌ها آغاز می‌کنم.
وی سپس با طرح سوالی ادامه داد: چه ارتباطی بین اثر و ایثار وجود دارد. در همین جا مدد می‌گیرم از کلامی‌ که فرمود: هر چه هست و نیست فناشدنی است آنچه باقی می ماند وجه الله است. شهدا چرا باقی می مانند، چون رنگ و بوی خدایی گرفته اند. مطمئنا هنرمندان رادیو و صاحبان این اثر دنبال تبرج و اینکه خودشان را ارائه بدهند، نیستند و با حداقل ها می سازند.
وی بیان کرد: زمانی که ارتش وارد میدان شد، افسران وارد کار شدند، اما زمانی جهاد صورت می‌گیرد که مردم پای کار بیایند. ما برای تبیین جهاد نیاز به زیست بوم جدید رسانه ای داریم.
قائم مقام معاونت صدا ادامه داد: برای سال 1401 تصمیم داریم که شبکه‌های رادیویی متولی شوراهای تخصصی باشند و هر شبکه رادیویی متولی جشنواره‌های تخصصی دائمی‌باشد. همچنین باشگاه‌های تخصصی نیز ایجاد کنند تا مردم پای کار بیایند.
 مظفری تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری دستور «جهاد تبیین» دادند این مهم، لبیکی جانانه می خواهد که مردم پای کار بیایند و ما امروز آماده این مهم هستیم.
قائم مقام معاونت صدا ادامه داد: باید با هدف جهاد تبیین هم افزایی در جبهه انقلاب داشته باشیم. باشگاه تخصصی ما از اشخاص حقیقی و حقوقی شکل گرفته است و بخش حقوقی مربوط به نهادها و سازمان‌ها می‌باشد و بخش اشخاص حقیقی از سه زیر مجموعه مربیان، پیشکسوتان و افراد جوان، عوامل برنامه ساز و صاحب نظران و فعالان این عرصه تشکیل شده است.
مظفری گفت: ایرانصدا باید متولی شورای تخصصی ایثار و شهادت و دفاع مقدس باشد. همچنین در راستای این مهم ، باشگاه راه اندازی کند و جشنواره ایثار و شهادت را فعال کند تا مردم آثار را ارزیابی کرده و داوران داوری کنند.
وی تصریح کرد: در سراسر کشور این باشگاه‌ها شعبه خواهندداشت. بهترین‌ها در شبکه استانی پخش شود و ماحصل آثار در شبکه‌های تخصصی نمود داشته باشد. برای معاونت صدا، سال آینده را سال مردم می دانیم، ضمن اینکه «شهدا به روایت مردم» عنوان جشنواره ایرانصدا است.
فقیه، معاون فرهنگی بنیاد شهید در سخنانی گفت: در دیگاه مقام معظم رهبری توجه به جوان گرایی و جوان محوری وجود دارد و چقدر به جا این عنصر موردتوجه و تاکید است. قطعا در حکمرانی خوب اسلامی، جوان گرایی فرصت است. اگر جمعیت ما جوان است، می تواند به فرصت مناسب تبدیل شود. جوان‌ها دچار تهاجم فرهنگی شده اند و از طریق رسانه‌های موثر در حال حاضر باید فرمان جهاد تبیین را متوجه شویم که یکی از آن‌ها گویاسازی کتاب های مکتوب است.
وی افزود: در بنیاد شهید محتوای  دو هزار کتاب را منتشر می‌کنیم که نویسندگان با متن‌های جذابی آن را نوشتند و قابلیت بازتولید مدیوم های مختلف را دارد. همچنین 9 میلیون سند ایثارگری وجود دارد  که قابلیت تبدیل شدن به پیام های صوتی را دارد.
فقیه گفت: با انبوهی از آثار تجربی روبرو هستیم. با وجودی که فیلم ها و سریال های مختلفی تهیه شده است، اما انتظار ما بیش از این است. وی راه اندازی بانک های سوژه را از دیگر اقدامات این حوزه دانست.
لاجوردی نیز عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دختر شهید لاجوردی  نیز در این مراسم گفت: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست. هر کس که در این مسیر قدم بگذارد، اجر بزرگی دارد. امیدوارم که همه ما در این مسیر قدم برداریم و شرمنده خون شهیدان نباشیم، چرا که شهدا تا آخرین نفس ثابت قدم ماندند و برای اعتقادات و آب و خاک ، خون خودشان را نثار کردند.
امروز جای تقدیر دارد اگر بتوانیم از فناوری‌های جدید برای رساندن پیام شهدا استفاده کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه تحریک هایی از طرف دشمن صورت می‌گیرد، در حال حاضر جنگ، جنگ روایت هاست و قصد دارند که روایت ها را به گونه ای دیگر به گوش مخاطبان برسانند. برای همین یکی از راهها روایت صحیح و درست است که به گوش جامعه و نسل جوان جامعه برسد.
وی افزود: درست است که دشمن از جنگ نظامی منصرف شده، اما دشمنی خود را به پایان نرسانده است و امروز جنگ فرهنگی و تحریف روایت ها را در پیش گرفته است.
دختر شهید لاجوردی از اینکه رادیو توانسته با تولید کتاب های گویا، پیام شهدا را به گوش مخاطبان برساند، اظهار رضایت کرده و گفت: جا دارد که از مسئولان رادیو و این صداهای خوب تشکر کنم.
ایرانصدا و انتشار محتوای رادیو
مهدی شاملو، مدیر مجموعه ایرانصدا هم در ابتدای برنامه گفت: بیش از دو سال است که همکاری ما با بنیاد شهید شکل گرفته و هنرمندان رادیو وقت و انرژی گذاشتند و حاصل این همکاری عرضه ۳۰ کتاب گویا در قالب رسانه نوین در حوزه ایثار و شهادت بوده است.
شاملو ادامه داد: ایرانصدا یکی از بخش ها و زیر مجموعه‌های رادیو است که هدف آن  انتشار محتوای رادیو در بسترهای نوین است. همین الان طبق نظرسنجی ۱۰ درصد از شنوندگان رادیو توسط گوشی، رادیو را از طریق  ایرانصدا می‌شنوند.
وی یکی از فعالیت های ایرانصدا را صداهای درخواستی توسط مخاطبان دانست و تصریح کرد:  این مجموعه در  شش بخش فعالیت می‌کند که اصلی ترین آن کتاب گویا است و این مهم در قالب های روایی ،اجرای چندصدایی، تیپ گیری  و نمایش است‌.
شاملو با اشاره به اینکه در حال حاضر جوانان و نوجوانان با فضای فناوری عجین هستند، تصریح کرد: مجموعه ایرانصدا، امکان بالقوه ای را در اختیار آنها قرار می دهد که از طریق گوشی تلفن همراه بتوانند از آن استفاده کنند.
شاملو در پایان ادامه داد: با ایجاد این بستر پربار و غنی شدن حجم عمده محتوای ارزشی و جذاب وارد این عرصه شده است. همچنین ایرانصدا در حوزه کتاب گویا یک میلیون کاربر دارد که تقریبا روزانه ۳۵۰ هزار بار بازدید می‌کنند و از آنها استفاده می‌شود.
در قسمتی از مراسم هنرمندان تولید کتاب های گویا  ، به بیان خاطرات کوتاه پرداختند.
داوود حیدری کاتب قرآن، نقاش و هنرمند رادیو گفت: سخن گفتن از شهدا سخت است، چون همه وجودشان را در طبق اخلاص گذاشتند و رفتند.
بهروز رضوی نیز در این مراسم گفت: سعادتی است که آدم در مسیری قرار بگیرد که شاید بر اساس لیاقتش نباشد. من هم در این مسیر قرار گرفتم که امیدورام مقبول درگاه خداوندی باشد. هرگز به حساب خودم نمی‌گذارم . در این میدان هر چقدر کار کنی، کم کار کرده ای، انشاالله راه روی این مسیر باشیم.
رضا خضرایی گفت: توفیقی بود که در این عرصه یادگاری از خودمان بگذاریم با خوانش کتاب های زندگی نامه شهدا، همه عزیزانی که خوانش کتاب ها را برعهده داشته اند، خودشان را در آن لحظات قرار دادند. مانند خودم که فکر می‌کردم در آن قالب قرار گرفته ام. کتاب گویا بسیار بیشتر از کتاب های کاغذی می تواند کاربرد داشته باشد و در جاهای دیگر شنیده شود.
امیدوارم بتوانیم یاد شهدا را گرامی‌ بداریم،  چرا که هرچه داریم از این بزرگواران است.
محمودرضا قدیریان هم گفت: به قولی اگر می خواهی کاری تاثیر گذار باشد، بایستی به هنرمندان بسپاری 
در پایان مراسم از هنرمندان بهروز رضوی، رضا خضرایی، سعید بارانی، محمودرضا قدیریان، حمید یزدانی، بهرام ابراهیمی، داوود حیدری، بهرام سروری نژاد، پیمان غریب پناه، سعید سلطانی، امیر سیاهی ، محمد رضا ورمزیان، نسرین زارع، سجاد شهرابی، حامد موسوی، حمید اللهیاری، محمدرضا لبیب، زهره کدخدازاده، مظفر سلیمی، مریم باقری، بهرام رحمانی، مجید میرزایی، رضا کاشفی ، نرگس آبیار ، راضیه گردکاهد، احسان پادگان، مصطفی رفیعی قدردانی شد.
علاقه  مندان برای مطالعه این کتاب های گویا می توانند به IRANSEDA.IR مراجعه کنند و به صورت رایگان کتاب ها را دریافت کنند.

ویدئوها

امتیاز شما