امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در دیدار رئیس رسانه ملی با اهالی قلم تاکید شد؛
در دیدار رئیس رسانه ملی با اهالی قلم تاکید شد؛

متون قوی نیاز این روز های رسانه ملی

مشاهده ۷۹۶
۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۱۶:۱۹
تعداد بازدید:796

رئیس رسانه ملی در دیدار با جمعی از اصحاب قلم تاکید کرد؛ برای تولید آثار فاخر در رسانه ملی به متن و قلم قوی و نگاه اصیل اهالی قلم نیاز داریم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ؛ نشست صمیمی رئیس رسانه‌ ملی با جمعی از اصحاب رسانه شامگاه سه‌شنبه 14تیر و  همزمان با روز قلم در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.
پیمان جبلی در این نشست، گفت: چشم امید خیلی‌ها به دوره جدید مدیریت در صدا و سیماست و  تحول‌خواهی در رسانه ملی حق مشروع عمومی است
وی افزود: از خداوند متعال می‌خواهیم در راه انجام وظیفه و در دوره تحولی، به ما کمک کند و امیدواریم بتوانیم در این زمینه از شما اهالی قلم کمک بگیریم.
وی ادامه داد: نشست های پیاپی با شما می تواند به ما کمک شایانی کند.برای رهایی از آفت گریبان گیر تولید در این سال‌ها، باید به متن توجه کرد. طی سال‌های گذشته، نبود متن تایید شده نهایی و  کامل، آفت تولیدات رسانه ملی بوده است .                           

وی گفت: ما سال‌های سال از وجود متن، نوشته و بانک اطلاعاتی محتوا محروم بودیم. باید بانکی از متن داشته باشیم. متاسفانه مدتی است که از جامعه نویسندگان توانمند دور  افتاده‌ایم و باید تلاش فراوان  کنیم تا به جمع و گرد پای نویسندگان برسیم.

جبلی با بیان اینکه ما در حوزه قلم افراد توانمند کم نداریم، گفت: باید تلاش کنیم ضمن بهره برداری از  ظرفیت نویسندگان ، آثار فاخر را رسانه‌ای کنیم.
رییس رسانه ملی بر ضرورت معرفی کتاب ارزشمند در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: حق کتاب بر رسانه، ترویج آن و حق رسانه بر کتاب هم قابلیت آن برای تبدیل به ساختار محتوایی و رسانه‌ای است. باید کتاب را تبلیغ و ترویج کنیم چون امری فرهنگی و فاخر است.                    

وی گفت: باید برای معرفی بهتر کتاب  از نمایش های کوتاه بهره بگیریم. این مسئولیت بر عهده شورای کتاب سازمان است که وظیفه اش رصد و کشف کتاب‌های ارزشمند است.
رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: خوشبختانه در  هشت  ماه گذشته، در زمینه تولید و محتوا، اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده‌ایم. ماجرای هک کارت‌های سوخت و مساله زاینده‌ رود را با فرهنگ‌ سازی درون سازمانی و افزایش تحمل برون سازمانی، رسانه ای کردیم. ممکن است در هر کار جدیدی اشتباهی رخ دهد اما نباید به خاطر اشتباه‌های احتمالی از انجام کار های جدید صرف نظر کرد.

وی در پایان با اشاره به تولید برنامه‌های جدید در رسانه ملی برای پاسداشت قلم گفت:«نون و القلم» در شبکه نسیم از جمله برنامه‌هایی است که با موضوع کتاب ساخته خواهد شد.  در این دوره تصمیم داریم از شما به عنوان همکار یاد کنیم . 

وی ادامه داد: ما به متن و قلم قوی و نگاه اصیل به شدت نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم همکاری‌هایمان را گسترش دهیم.

در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید،  30 نفر از صاحبان قلم به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند .

این نشست در مرکز همایش های سازمان صداوسیما و از ساعت 19 با ورود تدریجی اصحاب قلم و استقبال از آنها آغاز شد. حدود نیم ساعت بعد، جلسه با حضور دکتر جبلی، قرائت قرآن و پخش سرود ملی حالت رسمی‌به خود گرفت.

حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در ابتدای جلسه ضمن خوشامد گویی به حاضران، این نشست را در فضایی صمیمی‌ به مناسبت روز قلم خواند و  از اصحاب قلم خواست تا به بیان نظرات شان بپردازند.

علی موسوی گرمارودی، اولین فردی بود که به ایراد سخن پرداخت. صاحب کتاب «چمن لاله» ضمن خرسندی از حضور در جمع اهالی قلم  شعری با مطلع: «ای خوش آنان کاندرین نامهربان دنیای بد / عمر را در کار خوب مهربانی کرده‌اند» را خواند و برای مدیران سازمان، آرزوی موفقیت کرد.

محمود حکیمی: قدردانی از حضور پیشسکوت ادبی و تاریخی
محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت نیز که با مویی سپید و رویی خوش در جلسه حضور داشت ترجیح داد از زمان خود برای گفتن ماجرای استمرار نویسندگی اش در مجله «درس های مکتب اسلام» بگوید. این نویسنده و مترجم پرکار ایرانی که مهمانان این نشست در میان صحبت‌هایشان با احترام از او یاد می‌کردند، گفت:  از سال 1347 تاکنون با این مجله همکاری می‌کنم و مقالاتم را در قالب کتابی مفصل ماندگار کرده ام.

محسن کاظمی: رسانه‌ای کنشگر به دور از واکنشگری
 محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران که مجموعه مستند «شهر گمشده» بر اساس کتاب «خاطرات عزت شاهی» او تهیه شده‌ است، با ابراز خوشحالی از دیدار مجدد دوستان و همکاران خود بعد از دوران کرونا، فرهنگ را مسئله مهم خود معرفی کرد و گفت: اگر نگاه ما به این مسئه مشخص نباشد، در همه حوزه‌ها دچار بحران می‌شویم. نویسنده کتاب خاطرات عزت شاهی ابراز امیدواری کرد با جسارت مدیریت جدید، صداوسیما از محافظه کاری بیرون بیاید و منتقدی دلسوز باشد و نه سازمانی برای رفع و رجوع مشکلات سایر نهادها. این نویسنده گفت: دوست دارم صداوسیما نماینده همه شقوق جامعه باشد و سازمانی کنشگر باشد و نه واکنشگر.

علیرضا قزوه: همت رسانه ملی در فضای ادبیات کشور
علیرضا قزوه، مدیر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما نیز با اشاره به حضور شش ماهه اش در این سازمان گفت: اضافه شدن شعر به حوزه کاری این دفتر در دوران جدید، نشانه رویکرد ادبی سازمان به این حوزه است اما شعر در کنار بقیه امور ادبی جلوه گر است. شاعر «عشق علیه السلام» و «باکاروان نیزه» با بیان اینکه به همین علت خود را در برابر شاعران و نویسندگان مسئول می‌دانم گفت: صداوسیما می‌خواهد در حوزه ادبی و در تمام شقوق آن کار کند.
وی پیشنهاد داد از ظرفیت های مختلف سازمان مانند زیباکنار برای نزدیک کردن نویسندگان و خانواده‌هایشان به یکدیگر استفاده شود.

علی محمد مودب: توجه به فروش کتاب در جامعه
علی محمد مودب، صاحب مجموعه شعر «کهکشان چهره‌ها» نیز با ابراز نارضایتی از وضع نامناسب فروش کتاب های ادبی گفت: برای ما باید خجالت آور باشد که گروه موسیقی کره ای و کتاب های آن پرفروش اند اما کتاب های ادبی ما اصلا چاپ نمی‌شوند.
وی از رئیس رسانه ملی خواست سازمان در زمینه مذکور هشدار بدهد تا این فضا اصلاح شود.

محمدرضا شرفی خبوشان: ارتباط برنامه‌سازان با اهل قلم
محمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده کتاب «بی کتابی» این جلسه را نشان دهنده رویکرد صداوسیما به متن دانست و گفت: هر گونه متنی زیر مجموعه روایت است و باید همه حوزه‌ها روایت محور عمل کنند. برنده کتاب سال تصریح کرد: چون روایت بر پایه سوالی پیش می‌رود که می‌خواهد به جوابی برسد بنابراین همواره جذاب است. ما در حوزه خبر، پژوهش و فیلمنامه باید ذیل روایت حرکت کنیم. این داستان‌نویس که جایزه رمان نوجوان را در جشنواره داستان انقلاب برای رمان « موهای تو خانه ماهی‌هاست» را کسب کرده‌است، تاکید کرد: این کار شکل نمی‌گیرد مگر ارتباط برنامه سازان با اهل محتوا ایجاد شود و همراهی برنامه‌سازان با نویسندگان و اهل قلم بیشتر شود که می‌تواند در ارتقای سطح ادبی برنامه‌ها مؤثر باشد.

محمدرضا وحیدزاده: حضور نویسندگان در تولید سریال
محمدرضا وحیدزاده، نویسنده «رسم شاعری»، با اشاره به اهمیت نسبت متن و ادبیات با صداوسیما که در صف این جنگ همه جانبه رسانه ای قرار دارد گفت: گمشده ما در این حوزه زبان انتقال است که ادبیات را به رسانه تبدیل کند. زبانی که متن را به تصویر تبدیل کند و در قالب سریال و فیلم به تصویر بکشد.
وی تاکید کرد: آن خط واسط را باید پیدا کرد. وحیدزاده با ذکر چند مثال به نویسندگانی مانند محمدرضا خردمندان اشاره کرد که سراغ تصویر و سریال رفته اند. وی ادامه داد: اما این اتفاق همیشه نمی افتد و چنین نمونه‌هایی کم است، هرچند باید بیشتر شود و از میان نویسندگان و مؤلفان باید بیشتر در گونه‌های رسانه‌ای دیده شود.
وحیدزاده یافتن واسطه بین عالم ادبیات و رسانه را مهم و راهبردی معرفی کرد.

رحیم مخدومی: اهمیت ترویج کتابخوانی در رسانه
رحیم مخدومی، نویسنده حوزه دفاع مقدس و مقاومت نیز به معرفی کتاب توسط رئیس سازمان اشاره کرد و گفت: این کار خوب می‌بایست استمرار پیدا کند و کاش تمام مسئولان این کار را بکنند. وی با بیان اینکه شأن کتاب با خوانده شدن آن حفظ می‌شود گفت: خواندن کتاب با در دسترس بودن و ترویج آن مترادف است و معنا می‌یابد.

سعید علامیان: تبلیغ کتاب در رسانه ملی
سعید علامیان، نویسنده «ملاقات در فکه» گفت: ما نویسنده‌ایم و تنها ماحصل تلاشمان آثاری است که باید به نوعی دیده شود. علامیان سهم رسانه ملی از تبلیغ کتاب را مهم دانست و گفت: وقتی رسانه این همه قدرت و مخاطب دارد پس تأثیرگذاری‌اش در حوزه ادبیات و فرهنگ هم دیده خواهد شد.
نویسنده کتاب « برای تاریخ می‌گویم» به مهجور بودن کتاب در جامعه اشاره کرد و از صداوسیما خواست تا با رصد بازار نشر، کتاب های مهجور را معرفی کند.

مسعود امیرخانی: حضور نویسندگان در برنامه‌های تلویزیونی
مسعود امیرخانی، مترجم و یکی از نویسندگان کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» خواهان ایجاد فرصت برابر معرفی همه کتاب ها شد. او به نکته جالب توجهی اشاره کرد و آن اینکه صداوسیما کتاب ها را قبل از تقریظ مقام معظم رهبری معرفی کند، نه اینکه تا ایشان تقریظ نوشتند، صداوسیما و نهادهای دیگر سراغ معرفی آن بروند.
نویسنده کتاب « قطعه‌ای از آسمان» پیشنهاد داد برنامه‌هایی در صداوسیما روی آنتن برود که فرصت حضور نویسندگان و شاعران در آن بیشتر باشد. به طور مثال شاعران بیایند و آثارشان را برای مردم بخوانند.
وی تصریح کرد: امیدوارم نویسندگانی که خاموشی و سکوت گزیده‌اند و کمتر دیده می‌شوند در برنامه‌های رادیو و تلویزیون جای مناسبی پیدا کنند.

راضیه تجار: توجه به سهم کودکان و نوجوانان از کتاب
راضیه تجار از موسسان انجمن قلم هم این جلسه را موهبتی بزرگ دانست. وی بیان کرد: ایده‌های زیادی در این جا و این جمع وجود دارد.
تجار با بیان اینکه این گونه جلسات نباید به مناسبت ها موکول شود بلکه باید مدون و تخصصی تر شود گفت: سازمان صداوسیما برای نویسنده‌هایی که می‌خواهند ایده‌های شان رسانه ای و عملی شود ایده آل است. وی به صداوسیما را به این نکته توجه داد که نویسنده‌ها خاموش تر از شاعرانند و باید سراغ شان رفت.
نویسنده کتاب‌های «زن شیشه ای» و «اسم تو مصطفاست، با اشاره به برنامه «کتاب ‌باز» گفت: این برنامه یکی از نمونه‌های موفق صداوسیما در عرصه فرهنگ بود و امیدوارم برنامه‌هایی از این دست را بیشتر ببینیم.
این مدرس داستان‌نویسی در بخشی از صحبت‌هایش به کتاب‌های کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: پیش از این در برنامه عمو پورنگ به کتابخوانی کودکان اهمیت داده می‌شد. امیدوارم تلویزیون سهم کودکان و نوجوانان را از کتاب فراموش نکند.

منیژه آرمین: سراغ روایت ها برای تصویر بروید
منیژه آرمین، دیگر نویسنده حاضر در نشست نیز به ترکیب سه گانه صدا و سیما و کتاب اشاره کرد و گفت: این مثلث، هیچ توضیحی نمی خواهد و بزرگ ترین تاثیر را در فرهنگ و کتابخوانی این ترکیب دارد. نویسنده «شب و قلندر» به روایت های جذاب کتاب ها اشاره کرد و گفت: می‌توان برای سریال ها سراغ این روایت ها رفت و از این دیدگاه به غنای محتوای برنامه‌ها کمک کرد.
وی افزود: رسانه ملی باید به نحوی کتاب را وارد سبد خانواده‌ها کند و چه در برنامه‌های کودک و چه برنامه‌های تخصصی ردپای کتاب در آن مشهود باشد.

نادر قدیانی: نگاه ریشه‌ای به فروش غیرقانونی کتاب
نادر قدیانی، ناشر انتشارات قدیانی هم به مسئله صنفی مهمی اشاره کرد و آن هم پدیده فروش قاچاق کتاب ها بود که امنیت شغلی ناشران و نویسندگان را به خطر انداخته است. قدیانی گفت: در ایستگاه‌ها، ترمینال ها و مراکز خرید، غرفه‌های فروش کتاب با تخفیف زیاد انجام می‌شود که همه شان غیرقانونی و غیر واقعی است. وی هشدار داد: قاچاق حوزه کتاب کمر ما را می‌شکند چون ناشر و نویسنده در جریان نیستند که چه اتفاق می‌افتد و سهمی از آن ندارند. وی تاکید کرد کتاب های قاچاق باعث می‌شود فضای تالیف از بین برود.

حسین فتاحی: توجه به فرهنگ بومی و ایرانی
حسین فتاحی، نویسنده ده‌ها کتاب در حوزه کودک و نوجوان نیز با بیان اینکه همیشه سفارش بر کتاب خواندن بوده است و توصیه مقام معظم رهبری نیز همیشه ناظر بر توجه به کتاب بوده است گفت تبریک به ما نه به خاطر روز قلم بلکه وقتی است که کتاب مان خوب فروش برود.
نویسنده کتاب «عشق سال‌های جنگ» که براساس آن سریالی ۱۳ قسمتی در شبکه سه سیما ساخته شد، پیشنهاد داد: صداوسیما به جای ساخت و پخش چند برنامه پراکنده در حوزه کتاب برنامه‌هایی به صورت ثابت و روزانه در این حوزه داشته باشد و آنها را از جنبه‌های مختلف بررسی کند.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه سازمان، گسترش و نفوذ زیادی دارد یک برنامه خوب کتاب همیشگی و مستمر می‌تواند موثر باشد.
فتاحی توجه به فرهنگ بومی و ایرانی را مهم دانست و گفت: چه بسیار آثاری با این محتوا به بازار نشر راه یافته و ما از آن بی‌اطلاع هستیم. این وظیفه رسانه ملی است که از طریق معرفی کتاب و یا به شکل اقتباس به آنها اهمیت دهد.

میثم رشیدی: اهمیت معرفی کتاب در بخش‌های خبری
میثم رشیدی، نویسنده و فعال حوزه کتاب «صد روسی» هم با اشاره به سابقه تدریس و معلمی رئیس سازمان، با عناصر جوان، انتصابات انقلابی و صراحت در اخبار، آینده صداوسیما را روشن خواند و از دکتر جبلی خواست جلسه ای نیز با نوقلمان و جوانان اهل قلم داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب در بخش‌های خبری گفت: رسانه ملی در اخبار فرهنگی به معرفی کتاب می‌پردازد اما این کافی نیست و باید بخش‌های دیگری هم به شکل تخصصی به معرفی کتاب اختصاص داده شود و حداقل در بخش تازه‌های نشر به مخاطب یاداور شود که امروز چه کتابی وارد بازار نشر شده‌است.

خسرو باباخانی: ارتقای سریال‌ها با فیلمنامه خوب
خسرو باباخانی، نویسنده «ویلون زن روی پل» به ضعف محتوا در سریال سازی اشاره کرد و گفت: پر بیننده‌ترین برنامه‌ها در صداوسیما سریال‌ها هستند اما باید از خودمان بپرسیم چرا از امثال هزاردستان‌ها به سریال های فعلی رسیده ایم؟ باید به ارتقای سریال‌ها با فیلمنامه خوب فکر کنیم. باباخانی که با انتشارات جام جم، همکاری می‌کند به حرکت رو به رشد این نشر اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد این نشر رونق بیشتری بگیرد.

مهدی قزلی: همراهی رسانه ملی با انتشارات جام جم
مهدی قزلی، مدیر انتشارات جام جم، نیز به بیان اینکه این انتشارات بعد از 7 سال سکوت خود را شکسته و 222 روز پیش اولین کتابش را منتشر کرده است به معرفی تک تک آثار منتشر شده در این انتشارات در دوره مدیریت جدید پرداخت. او درحالیکه این کتاب ها را به رئیس سازمان هدیه می‌داد به استقبال خوب مخاطبان از کتاب ها اشاره کرد و تنوع و تکثر کتاب ها را نشانه موفقیت انتشارات جام جم در دوره جدید دانست.

محمد علی گودینی: پرهیز از تجاری سازی
محمد علی گودینی، نویسنده کتاب «تالار پذیرایی پایتخت» معرفی کتاب هارا برکتی در سازمان برای رونق کتابخوانی دانست و به انتقاد از وضع برخی ناشران و نویسندگان پرداخت و گفت: اکثر ناشران، تجاری شده اند و برخی نویسنده‌ها از سر جبر می‌نویسند و این فضای نویسندگی را به هم ریخته است. این نویسنده قدیمی و کهنه کار به وجود برخی باندها در برخی نشرهای دولتی اشاره کرد و گفت: صداوسیما می‌تواند با بررسی حوزه نویسندگان، کمکی برای بهبود این وضع کند.

یوسف قوجق: نویسندگان شهرستانی را دریابید!
یوسف قوجق، نویسنده ترکمن نیز با مهم دانستن نقش متن و روایت در ادبیات داستانی گفت: نقش کتاب در سازمان باید مهم شود و باید قبول کرد چند ثانیه تبلیغ کتاب می‌تواند اثر زیادی بگذارد. او که متولد رامیان استان گلستان است پرداختن به نویسندگان شهرستانی را با اهمیت خواند و گفت: متاسفانه از آنها غافل شده ایم. قوجق پیشنهاد داد: نویسندگان شهرستانی در سیمای مراکز، شناسایی و معرفی شوند. نویسنده «تاریخ با طعم زغال اخته» با بیان اینکه هم اکنون فصل جدید دویدن برای جهاد تبیین است گفت: برای همین مقصود باید نویسندگان شهرستانی را دریابیم. این نویسنده اهل سنت، نویسندگان زیادی از اهل سنت را عاشق اهل بیت (علیهم السلام) معرفی کرد و با بیان اینکه در حال نوشتن کتابی درباره امام حسن(ع) است گفت :می‌بایست از این ظرفیت استفاده کرد.

کامران پارسی نژاد: احیای آیین نیکوی «چهره‌های ماندگار»
کامران پارسی نژاد، نویسنده ادبیات داستانی در ایران با ابراز تاسف از تنزل جایگاه نویسنده و بحران هویتی این قشر در جامعه از نهادهایی مانند صداوسیما خواست تا ارزش جایگاه این قشر را مانند اقشار دیگر مثل فوتبالیست ها بالا ببرد.
او با هشدار درباره جذب نویسندگان ایرانی عرب زبان در امارات برای نوشتن کتاب درباره نام مجعول خلیج عربی گفت: باید برای نویسندگان فکری شود تا انتخاب‌هایی از این دست را رد کنند.
وی با اشاره به سنت نیکوی رسانه ملی در سال‌های گذشته و برپایی مراسم چهره‌های ماندگار گفت: احیای مراسم چهره‌های ماندگار را از اقدامات لازم برای حفظ شان نویسندگان می‌دانم. این آیین و گرامیداشت از چند وجه قابل تأمل است. هم برای نسل جوان و دانشگاهی آموزنده و راهگشاست و هم برای پیشکسوتان مایه دلگرمی است. ضمن اینکه ما با بخش فرهیخته جامعه بیشتر ارتباط برقرار خواهیم کرد و تکریم اندیشمندان به نگاه فرهنگی جامعه کمک کرده باعث بالندگی جامعه می‌شود.
پارسی نژاد با بیان اینکه بیشتر از 95 درصد آثار نمایشی غربی بر پایه رمان است خاطرنشان کرد: ما نیز باید در نمایش، سراغ رمان‌هایمان برویم. چه بسیار داستان‌ها و رمان‌هایی که می‌تواند آثار تصویری ماندگاری را خلق کند که از آنها غافل شده‌ایم.

مصطفی جمشیدی: امیدواری به رویکرد جدید سازمان
مصطفی جمشیدی؛داستان نویس حوزه اجتماعی، داشتن نقشه برای جامعه مدرن را ضروری دانست و گفت: می‌بایست با همین افراد، پشتوانه نمایشی خوبی برای حوزه نمایشی بسازیم. وی ابراز امیدواری کرد این پتانسیل در این جمع وجود دارد و باید از این فضا بهره برد.
نویسنده کتاب‌های « معبر به آخرالزمان» و « لغات میغ» تصریح کرد: امیدوارم صداوسیما با گفتمان جدید و رویکرد تازه‌اش امیدوارکننده باشد و ماشین کوچک‌سازی و متوسط سازی نباشد.

سینا واحد: از مسائل روز علمی غافل نشوید
سینا واحد، یکی از نویسندگان پیشکسوت حاضر در نشست روز قلم، با بیان اینکه فرهنگی که همه امکاناتش را برای تصرف آینده نتواند بسیج کند موفق نخواهد شد. او گفت: در صداوسیما به موضوعات دانش بنیان و مسائل روز علمی‌پرداخته می‌شود اما اگر این موضوعات با اثر نویسندگان آمیخته شود، تاثیر بیشتری پیدا می‌کند. نویسنده کتاب «گوهرشاد »تحولات یک سال اخیر در صداوسیما را مثبت خواند و گفت :هم اکنون رسانه ملی با گذشته تفاوت پیدا کرده و این تفاوت نگاه، خیلی خوب و ارزشمند است.

مجتبی شاکری: کمک فیلمنامه نویسان و اقتباس به رسانه ملی
مجتبی شاکری، نویسنده و جانباز دفاع مقدس به همکاران خود گفت؛ جایگاه آقای جبلی و همکاران طوری است که باید همه به آنها کمک کنیم. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هم گفتند مشکل ما متن است.  او که سال ها در سیما فیلم به فعالیت مشغول است به سابقه تحقیقی که در گذشته انجام شده است اشاره کرد و گفت :ما ۴۰ هزار اثر را غربال کردیم که یک درصد از آنها را واجد شرایط ظرفیت تصویری دیدیم. از این ۴۰۰ اثر، غربال کردیم تا به ۱۵۰ اثر رسیدیم و این آثار آماده اند تا نمایشی شوند. وی تاکید کرد: نویسنده‌ها کمک زیادی به فیلمنامه نویس می‌کنند و نویسنده، کار صداوسیما را راحت کرده است. وی گفت: اقتباس مشکل ما را حل می‌کند.

مجتبی رحماندوست: سعه صدر در مقابل پست های انتقادی در فضای مجازی
مجتبی رحماندوست، نویسنده و شاعر و نماینده سابق مجلس، از رئیس سازمان خواست تا با استفاده از ظرفیت آرشیو صداوسیما به مقایسه وضع دوران پهلوی و روزگار فعلی پرداخته شود و قطعا این مقایسه به سود ما خواهد بود. رحماندوست پیشنهاد دیگری هم داد و آن سعه صدر در مقابل پست های انتقادی در فضای مجازی درباره صداوسیما بود. وی گفت با این کار، میدان را از رسانه‌های معاند می‌گیریم. رحماندوست در پایان گفت :صاحب کتاب یعنی نویسنده و ناشر با تبلیغ کتاب مانند صاحبان کالاهای دیگر، پولدار نمی‌شوند ولی آنچه روی می‌دهد افزایش ثروت و غنای فرهنگی کشور است.

اسماعیل امینی: برتری‌ای به نام فرهنگ بومی
اسماعیل امینی از نویسندگان طنزپردار نیز با بیان اینکه صداوسیما غالبا به زبان مدیران حرف می‌زند که برای عامه قابل فهم نیست گفت: می‌بایست از این فضا فاصله بگیریم تا فارغ از تعارفات و کلمات سخت و پیچیده اداری، مردم خود را در کنار صداوسیما و صداوسیما را از خود بدانند.
وی تصریح کرد: صداوسیما باید فرهنگ را بر سیاست ترجیح دهد. مخاطب رادیو و تلویزیون باید دغدغه فرهنگ را در صداوسیما حس کند چرا که این رسانه به نوعی سخنگوی فرهنگ جامعه است و باید به اندازه متولی آن هم دغدغه داشته باشد.
نویسنده کتاب‌های « لبخند سعدی» دوری از جاذبه‌های زرد را مهم دانست و گفت: رقبای ما دستشان در جاذبه افکنی باز است اما ما هیچ کدام از جاذبه‌های رسانه‌های غربی را نداریم به جایش ما فرهنگی داریم که مردم دوستش دارند. فرهنگ بومی این کشور پر از حرف و جاذبه است و ما با اتکا به همین برتری می‌توانیم مخاطبانمان را حفظ کنیم.

کامور بخشایش: توجه به حلقه متن و رسانه
کامور بخشایش، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی، نیز حلقه ارتباطی متن و رسانه را خالی دانست و پیشنهاد داد این حلقه در قالب کارگروهی مجزا شکل بگیرد. وی نویسندگان را خاموش دانست و گفت: رسانه باید از آنها بخواهد که کارشان را تبلیغ کنند. بخشایش به ضبط و پخش 70 قسمت از برنامه یک ساعته «آن سوی داستان» با اجرای مرحوم علی سلیمانی اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با داشتن شبکه کتاب، از این دست کارها را انجام دهیم و امیدوارم در این جنگ روایت ها، صداوسیما کمک مان کند.


گفتنی است وحید جلیلی ( قائم مقام رییس سازمان در امور فرهنگی و دبیر تحول )، محسن برمهانی ( معاون سیما) ، علیرضا قزوه ( رییس دفتر شعر ، موسیقی و سرود) ، موسی بیدج (مترجم، شاعر و نویسنده)، محمد میرکیانی (نویسنده) و برخی چهره‌های دیگر نیز در مراسم نشست صمیمی دیدار رئیس رسانه ملی با اهل قلم حضور داشتند.

امتیاز شما