امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
درگفت و گو با سایت روسی اداره کل اروپا و آمریکای معاونت برون مرزی بیان شد؛
درگفت و گو با سایت روسی اداره کل اروپا و آمریکای معاونت برون مرزی بیان شد؛

خوش چشم: در دوره‌های آخر وزن کشی بین دو طرف ایران و آمریکا قرار داریم

مشاهده ۲۱۳
۱۴۰۱/۰۵/۰۲- ۱۶:۰۶
تعداد بازدید:213

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با سایت روسی اداره کل اروپا و آمریکای معاونت برون مرزی تصریح کرد که در دوره‌های آخر وزن کشی بین دو طرف ایران و آمریکا قرار داریم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مصطفی خوش چشم افزود: در حقیقت بعد از اواخر زمستان، ایران و آمریکا بر سر چند مسائل باقی مانده به تفاهم نمی رسیدند و یک جنگ اراده‌ها شروع شد. در حقیقت مسائل مرتبط با دیگر بازیگرانی که در توافق برجام حضور داشتند به پایان رسیده بود . چند مسئله بین ایران و آمریکا بود و چون مذاکره مستقیمی‌بین دو طرف وجود نداشت اتحادیه اروپا به تبادل پیام هایی بین طرفین می‌پرداخت.
خوش چشم افزود: بعد از آن ما شاهد دو سه ماه جنگ اراده‌ها بودیم، از ماه گذشته یعنی دو ماه که از آن تاریخ گذشت، برای اینکه مذاکرات از بن بست و حالت تعلیق خارج شود ایران ابتکار عملی ارائه نمود ؛ اما متاسفانه طرف آمریکایی به جای تعامل و همکاری سعی کرد تا با استفاده از ابزارهای دیگر، یک «جنگ هیبرید»ی به راه بیاندازد و در این جنگ هیبریدی از پروپاگاندا، جنگ اداراکی، شناختی و رسانه ای، جنگ سایبری، دستور به توقیف محموله نفت ایران، باز اعمال تحریم ها ، مداخله، جنگ ارزی و همینطور استفاده از ابزار رژیم صهیونیستی برای ترور، خرابکاری و نهایتا هم اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام نمود و در چند روز گذشته هم سعی کرد در شورای امنیت تهدیدات مبنی بر استفاده از مکانیسم ماشه و غیره... را مطرح کند. چرا که آمریکایی‌ها این حربه را به عنوان فاز مکمل مذاکره می دانند.
خوش چشم ادامه داد: در حقیقت آمریکایی‌ها وقتی در اتاق مذاکره حضور دارند و به نتایج دلخواهشان نمی رسند و یا به دنبال زیاده خواهی هستند، آن وقت از ابزارهای دیگر یعنی جنگ ترکیبی یا هیبریدی استفاده می‌کنند تا ایران را به عقب برانند. در این رابطه آقای «انریکه مورا» به تهران آمد در حقیقت هدف از این سفر این بود که نتیجه جنگ هیبریدی را بسنجد و ببینند آیا می توانند در اتاق مذاکره نقدش کنند یا خیر.
این کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی افزود: عوامل جانبی دیگری نیز در این رابط دخیل است، اول اینکه اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت پیش آمده در «اوکراین» به شدت زیر فشار تورم و افزایش قیمت ها و گرانی حامل های انرژی است، بنابراین اتحادیه اروپا بیش از گذشته در این مذاکرات ذی نفع است، چرا که اگر نفت ایران به بازارها برنگردد وضعیت اروپا و آمریکا به مراتب بدتر خواهد شد بطوریکه با شروع فصل سرما و پیش خریدهایی که از اواخر تابستان شروع می‌شود، اوضاع آمریکا و اروپا به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.
خوش چشم افزود: اروپایی‌ها وضعیت شان به لحاظ بازارهای انرژی و به لحاظ قیمت های دیگر بازارها از آمریکا هم بدتر است، بنابراین اروپایی‌ها سعی می‌کنند که از یک طرف آمریکا را به خواسته اش برسانند و ببینند آیا این فشارها روی ایران تاثیر گذاشته یا خیر و از طرف دیگر سعی می‌کنند عزم ایران را برای مقابله به مثل کم کنند و یا کاهش دهند.
ایران در مقابل این اقدامات، اقدامات متقابلی انجام داد تا نشان دهد دوره «سیاست مماشات» گذشته و حالا دوره نمایش قدرت است. ابزارهای فشار ایران به مراتب قوی تر از طرف غربی است و هر چه ما به میانه تابستان و اواخر تابستان می رسیم، وضعیت ایران و ابزارهای فشار ایران قوی تر خواهد شد و دست اروپا و آمریکا ضعیف تر خواهد شد.
وی بیان کرد: اینکه ایران قبول کرد مذاکرات به کشور قطر برود به این دلیل بود که در دوره جدید در دوران ریاست جمهوری «آقای رئیسی»، جمهوری اسلامی ایران نقش زیادی برای همسایگان و سیاست همسایگی قائل است و این یکی از اقداماتی است که می تواند در چارچوب روابط کلی ایران و قطر به گسترش روابط با این بازیگر منطقه ای و همسایه ایران کمک کند، چرا که در معادله کشورهای حاضر در حوزه خلیج فارس سه کشور قطر، عمان و کویت با ایران روابط بهتری دارند و سعی می‌شود تا با انجام اینگونه اقدامات تعادل در منطقه حفظ شود.
به نظر می رسد که ما در دورهای آخر وزن کشی بین دو طرف ایران و آمریکا قرار داریم و آمریکایی‌ها دیر یا زود مجبور به واقع گرایی خواهند شد. برای آمریکا و اروپا زمان در حال اتمام است و آنها بخوبی می دانند که در چند هفته آینده وضعیت باز هم بیشتر به ضرر آنها خواهد شد.
خوش چشم ادامه داد: یا در دور آتی و یا در طول یکی دو ماه آینده گمان می رود آمریکایی‌ها به همراه اروپایی‌ها واقع گرایی پیشه کنند، اما آن چیزی که مسلم است این است که ایران نمی تواند از امتیازات مورد درخواستش عقب برود.
کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: آمریکا از برجام خارج شد و با بی مسئولیتی این کار را انجام داد، جمهوری خواهان به شدت مخالف این قرارداد هستند و در طول ماه‌های آینده به احتمال زیاد حاکم و اکثریت را در کنگره آمریکا بدست خواهند آورد و اگر این اتفاق بیفتد بلافاصله هرگونه توافقی از بین می رود، پس ایران یا هر بازیگر منطقه ای دیگری لازم است ضمانت های لازم را داشته باشد تا از طرف آمریکایی دچار خسارت نشود.
خوش چشم بیان کرد: ما گمان می‌کنیم که در نهایت این دور از اقداماتی را که آمریکا انجام داد و برای آن هیچ نتیجه ای در پی نداشت همانند هفته اول مذاکرات دوره «آقای باقری» است که اروپایی‌ها وقتی با درخواست های دولت آقای رئیسی مواجه شدند ، ابتدا سعی نمودند با قطع کردن مذاکره وتهدید به ترک میز مذاکره، 72 ساعت ایران را تهدید کردند ، اما بعد از ایستادگی ایران مجبور شدند که به پای میز مذاکره برگردند.
کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: ایران در پای میز مذاکره همواره حضور خواهد داشت اما مصرانه ایستادگی خواهد کرد و هرگونه اقدام بیش از پیش طرف آمریکایی واقدامات خصمانه آنان را قطعا بی پاسخ نخواهد گذاشت و دست به اقدامات متقابل و دوبرابر خواهد زد. کما اینکه وقتی کشتی نفتی ایران را توقیف کردند، ایران دو کشتی یونانی را توقیف کرد و وقتی قطعنامه علیه ایران صادر شد، ایران، دو «زنجیره» یا «آبشار سانتریفیوژ»های پیشرفته را راه اندازی نمود و دوربین‌های برجامی را برچید تا ثابت کند که اگر یک اقدام منفی بر ضد ایران انجام شود، جواب آن دو اقدام خواهد بود. گمان می‌کنم که آمریکایی‌ها دیر یا زود مجبور خواهند شد به سر عقل بیایند.

امتیاز شما