امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
در گفت و گو با خبرگزاری تصویری ایران پرس؛
در گفت و گو با خبرگزاری تصویری ایران پرس؛

دریادار ایرانی: ناودسته پهپادبر نیروی دریایی با هدف حفظ امنیت کشتیرانی تشکیل شد

مشاهده ۲۳۵
۱۴۰۱/۰۵/۰۲- ۱۸:۰۵
تعداد بازدید:235

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره شکل گیری و نحوه فعالیت ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: این ناوگروه برای افزایش تسلط اطلاعاتی و حفظ امنیت کشتیرانی در خارج از مرز های آبی کشور تشکیل شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دریادار «شهرام ایرانی» در خصوص نحوه فعالیت نخستین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش که هفته گذشته رونمایی شد، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروهای ارتش در حوزه پهپادی و ارتقاء آن با اتکا به توانمندی خود رشد خوبی داشته اند، لذا نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانمندی که در حوزه سکوهای شناوری در سطح و زیر سطح داشته‌ است از این توانمندی در عرصه دریا استفاده کرده و یک ناودسته ای را با استفاده از گروه خاصی از شناورها با توانمندی‌های مختلف تشکیل داد که در واقع یک طرح جدیدی در سطح جهان بود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروی دریایی ارتش تقریبا تا دو هزار و 200 کیلومتر دورتر از مرزهای آبی کشور جهت برقراری امنیت کشتیرانی مستقر هستند، مراحل مقدماتی رونمایی از ناودسته پهپادبر با هدف افزایش شعاع عملیاتی و تسلط اطلاعاتی طی یک برنامه عملیاتی انجام شد.
دریادار ایرانی همچنین درباره راهکارهای مقابله با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن، دریای سرخ و شمال اقیانوس هند توسط ایران و سایر کشورها اظهار داشت: کارگروهی متشکل از فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند با عنوان آیونز با محوریت اصلی برقراری امنیت دریا و ایمنی دریانوردی شکل گرفته است.
وی در ادامه حوزه دیگر فعالیت آیونز را انجام اقدامات بشردوستانه در مواجهه با حوادث طبیعی در دریاها عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در هر دو کمیته با تمرکز بر بحث امنیت دریایی در محدوده شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ حضور دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص زمان افتتاح و نحوه فعالیت مرکز امنیت دریایی نیز گفت: مرکز امنیت بین المللی در بندر چابهار و سواحل مکران به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
دریادار ایرانی با بیان اینکه مرکز میزبان نمایندگان آیونز به صورت دایم و موقت خواهد بود، خاطر نشان کرد: مرکز امنیت دریایی در چابهار با همه مراکز امنیتی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و حتی مراکز امنیتی دریایی خارج از این محدوده (اقیانوس هند) مثل سنگاپور و مالزی ارتباط خواهد داشت تا یک کمربند امنیتی و ایمنی دریایی را ایجاد کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره تاثیر فعالیت مرکز امنیت دریایی بر برقراری امنیت دریای عمان و شمال اقیانوس هند گفت: مقابله با تهدیدات امنیتی از جمله دزدی دریایی و انواع قاچاق ها و تبادل اطلاعات بین اعضای گروه برای پیش بینی و مقابله با تهدیدات پیش رو از جمله محورهای اصلی فعالیت مرکز امنیت دریایی است.
دریادار ایرانی تاکید کرد: آغاز به کار مرکز امنیت دریایی باعث شکوفایی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در منطقه خواهد شد که قطعاً برای برخی کشورهای غیر منطقه خوشایند نخواهد بود چرا که آنها به دنبال ایجاد چالش اقصادی برای کشورهای منطقه هستند.
وی در ادامه در تشریح مزیت های رادار بومی «چشم عقاب» نیروی دریایی ارتش، نسبت به نوع خارجی و استفاده آن در مرکز امنیت دریایی گفت: بزرگترین مزیت رادار چشم عقاب ساخت آن توسط جوانان ایرانی و نسل بعد از جنگ است که به لحاظ تکنولوژی و علمی‌کاملا به روز است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش علت نامگذاری این رادار به اسم «چشم عقاب» را پوشش 360 درجه آن عنوان کرد که در لحظه می‌تواند تعداد زیادی شناور را زیر نظر داشته باشد و در مرکز امنیت دریایی هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
دریادار ایرانی در خصوص رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش نیز گفت: به مناسبت های مختلف رونمایی‌های مختلف در حوزه‌های دفاعی به ویژه در دریا در دستور کار قرار دارد که اطلاعات آن را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.
وی گفت: همه مردم خواهان ارتقا توان کشور خصوصاً در حوزه دفاعی توسط جوانان میباشند امیدواریم که انها در این مسیر گام برداشته و پیروز شوند.
مصاحبه اختصاصی دریادار ایرانی با خبرگزاری ایران پرس را در آدرس farsi.iranpress.com ببینید.

امتیاز شما