امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

رادیو فرهنگ برای روز تکریم خانواده چه برنامه‌هایی دارد؟

مشاهده ۲۵۴
۱۴۰۱/۰۵/۰۳- ۰۹:۵۵

در دین مبین اسلام و فرهنگ کشورمان خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن سفارش فراوان شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیه) نازل  شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.
رادیو فرهنگ نیز در این راستا علاوه بر ویژه برنامه‌های گوناگون به طور ثابت در جدول پخش برنامه‌ها عناوینی با موضوع خانواده دارد که بر اساس ماموریت های شبکه به مباحث ازدواج و فرزندآوری می‌پردازد که می توان ازجمله آنها به « سه جیم»، « قلمرو فرهنگ» با موضوع طرح جوانی جمعیت، « قند و فرزند» ،« آشتی کنان» و « سفره عقد» اشاره کرد.
علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های خانواده محمر این‌ رادیو گفت: اهمیت خانواده در تمامی مراحل زندگی، موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. خانواده به همان میزان که در ثبات شخصیت و حل موفقیت‌آمیز مشکلات به فرد کمک می‌کند، می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری نیز برای فرد باشد رادیو فرهنگ نیز با توجه به ماموریت هایی که برای این شبکه تعریف شده در برنامه‌های مختلف به فرهنگسازی برای داشتن خانواده سالم و تحکیم بنیان خانواده می‌پردازد .
وی ادامه می دهد: فرزندآوری و چرایی توجه به طرح جوانی جمعیت، ازدواج آسان و ویژگی‌های انتخاب همسر و چگونگی داشتن زندگی شاد و موفق همچنین پیشگیری از جدایی و حل اختلافات منجر به طلاق از  جمله محورهای محتوایی برنامه‌هایی است که در رادیو فرهنگ به موضوع خانواده اختصاص دارد.
 حبیبی با اشاره به اینکه فرهنگ مقوله گسترده ای را در بر میگرد که شاخصه‌های مختلفی از جمله مصرف فرهنگی را در پی دارد، بیان کرد : همان گونه که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که فرهنگ یعنی باورها و ایمان و عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌ بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ در حوزه‌ی اجتماعی، قانون‌گرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛ که بر همین پایه برنامه‌های « صبح به وقت فرهنگ » برای پیگیری دغدغه‌های اجتماعی مردم و « سفره عقد» به منظور ترویج ازدواج آسان و « قند و فرزند» به عنوان اولین و تنها مسابقه  تبیینی رسانه ملی در راستای افزایش جمعیت وبرنامه سین جیم برای  تربیت فرزندان طراحی شده است .

توصیه‌های رهبری برای ازدواج در سفره عقد

سفره عقد یکی از برنامه‌های رادیو فرهنگ است که به مساله ازدواج می‌پردازد. سمیه نجفی تهیه کننده این مستند گزارشی درباره این برنامه ‌و‌ اهمیت آن می‌گوید: اگر لازم باشد انسان برای رسیدن به کمال، از یک نردبان بالا برود، قطعا اولین پله این نردبان، «تشکیل خانواده» است. به جاست همه ما با این اقدام که رضای خدا را در پی دارد، گامی‌بلند به سوی کمال برداریم پس در مستند سفره عقد به آغاز این پیوند مبارک می‌پردازیم .
وی ادامه می دهد: واقعیت این است که در محیط خانواده ای که با عشق و محبت و براساس معیارهای اسلامی تشکیل شده است، آرامش و آسایش جسم و جان انسان تأمین می‌شود ‌و نقش رسانه در این میان بیان ویژگی‌های یک زندگی مطلوب است که در زلال صفا و صمیمیت آن، زنگارهای پریشانی و خستگی از آیینه روح و جسم انسان زدوده می‌شود و تخیلات و وساوس شیطانی محو شده و به جای آن، استعدادها و نیروهای خلاق به شکوفه می نشیند.
نجفی ادامه می دهد: سفره عقد برنامه ای  بر اساس کتاب «مطلع عشق» که گزیده‌ای از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی‌به زوج‌های جوان است پیش می رود و توصیه‌هایی برای ازدواج به شنوندگان دارد.
وی توضیح داد: موضوعات مطرح شده در برنامه تنها مورد استفاده‌ی تازه‌ عروس و دامادها نیست بلکه همه‌ی خانواده‌های ایرانی و حتی نوجوانانی که در آینده میخواهند تشکیل خانواده دهند، می‌توانند از آن بهره ببرند.

فرزندآوری و نکات تربیتی محور موضوعی قند و فرزند

رویا ولی زاده تهیه کننده قند و فرزند هم درباره این مسابقه رادیویی می‌گوید :«قند و فرزند» نخستین مسابقه در رسانه ملی با محوریت فرزندآوری، ویژه زوج های جوان است که به صورت رقابت بین زوجین روی آنتن می رود و شامل بخش های شناخت همسران نسبت به یکدیگر، نامگذاری و تربیت فرزند است.
وی توضیح می‌دهد: در بخش تربیت فرزند یکی از زوجین نقش فرزند را بازی می‌کند، طرف مقابل نقش پدر یا مادر را دارد و باید مسائل تربیتی را به فرزند خود تفهیم کند. در این مسابقه دو گروه خانواده به مدت ۳۰ دقیقه رقابت می‌کنند. مسابقه با پرسش هایی در بخش های همسرشناسی و فرزندپروری طراحی شده و در فضایی گرم و صمیمی دو گروه را به رقابت می خواند. طی رقابت گروه‌های شرکت کننده، خانواده‌های جوان به اهمیت داشتن فرزندان بیشتر و پرهیز از تک فرزندی توجه داده می‌شوند. این تهیه کننده درباره نحوه شرکت در این مسابقه اعلام کرد :علاقه مندان می توانند از طریق سامانه پیامکی شبکه فرهنگ که به هنگام پخش برنامه عنوان می‌شود، با ارسال عبارت قند و فرزند به سامانه پیامکی رادیو فرهنگ یا از طریق فضای مجازی در این برنامه ثبت نام کنند.
 

آشتی کنان به دنبال حل اختلاف زوجین

آشتی کنان برنامه ای قدیمی از رادیو فرهنگ است که به دنبال ارائه راهکار برای حفظ زندگی مشترک و تقویت بنیان خانواده است.
جبرائیلی پور تهیه کننده این برنامه یکی  از مهم‌ترین معضلات و مشکلات جامعه امروزی را طلاق زوج‌هایی می داند که اغلب یک عمر زندگی مشترک را فدای دلایل و بهانه‌های کم‌اهمیت می‌کنند و‌ در این باره می‌گوید: علت طلاق ها بیشتر بهانه‌هایی است که اگر زوجین به‌ دقت به آن فکر کنند متوجه می‌شوند ارزش چنین تصمیم مهمی را ندارد برای همین این برنامه با همراهی کارشناسی  لیلا صالح آبادی (مشاور خانواده )، حجت‌الاسلام غلامرضا نحوی ( قاضی دادگاه خانواده)، فرانک بابایی (مشاور دادگاه) با هدف آشتی دادن خانواده‌هایی که باهم اختلاف دارند با حضور در دادسراهای کشور بعد از صحبت وگفت و گو با افرادی که با هم اختلاف دارند زمینه آشتی دادنشان را فراهم می‌کند.

وی ادامه می دهد : همچنین بعضی از خانواده‌ها که بعد از حضور در این برنامه از جدایی منصرف شده‌اند، به برنامه دعوت می‌شوند  تا اثرات تصمیمی‌که گرفته اند را با شنوندگان در میان بگذارند.
 
سه جیم با موضوع جمعیت جهانی روی آنتن رادیو فرهنگ

همچنین برنامه «سه جیم» نیز با موضوع جمعیت و پیشرفت در علوم جمعیت به اهمیت رشد جمعیت برای مقابله با ستیز جهانی علیه افزایش جمعیت می‌پردازد.
بررسی‌های مستند و دقیق نشان می‌دهد جمهوری اسلامی و ملت ایران، در حوزه‌های گوناگون و به اشکال مختلف، درگیر جنگ با نظام سلطه جهانی است. بعضی از این جنگ‌ها ماهیتی شناخته شده دارند و برای همگان قابل فهم است؛ اما بعضی از آنها آنچنان پیچیدگی دارد و ناشناخته است که گاه خود و حتی مسئولان ناخواسته عامل پیاده‌سازی و به نتیجه رساندن آن جنگ به نفع دشمن می‌شویم. یکی از این درگیری‌ها بحث جنگ جهانی جمعیت است که دشمن گاه مسلحانه و گاهی غیرمسلحانه در این زمینه ورود می‌کند.
از منظر مقام معظم رهبری که مبتنی بر کار کارشناسی دقیق و حکیمانه است؛ همه باید در این عرصه فعال شده و با فرهنگ‌سازی درست، به جنگ فرهنگ غلط «فرزند کمتر ـ زندگی بهتر» بروند و رادیو فرهنگ نیز با توجه به رسالت فرهنگی خود در برنامه «سه جیم» به این موضوع می‌پردازد.
 
برنامه « صبح به وقت فرهنگ» نیز از ساعت ۶:۰۰ صبح امروز به شأن نزول آیه ی هل اتی در رابطه با اهل بیت علیهم السلام می‌پردازد و سوال برنامه این است که بزرگان خانواده ، پایه‌های اساسی استحکام و دوام زندگی هستند  ، در پر رنگ کردن نقش آنها چه باید کرد؟ و‌محورهای موضوعی برنامه اهمیت خانواده به عنوان یک اجتماع کوچک ولی تاثیرگذار، بازنشستگی و شرایط و حواشی آن، سالمندی و فرهنگ شناخت شرایط سالمندان و شیوه‌های صحیح برخورد با آن است.
در برنامه هفت کوچه  امروز دوشنبه سوم مرداد ساعت۹:۰۰  نیز به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان موضوع  بازنشستگی در فرهنگ مردم بررسی می‌شود.
همچنین بوطیقا نیز به نقد ‌بررسی فیلم «درخت گردو» که مضمونی خانوادگی از ماجرای شیمیایی شدن سردشت دارد اختصاص یافته است.

امتیاز شما