امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تشریح ویژه برنامه‌های سیما در ماه محرم

مشاهده ۵۹۴
۱۴۰۱/۰۵/۰۴- ۱۴:۳۲

دبیر شورای معارف سیما در نشستی خبری با تشریح ویژه‌ برنامه‌های شبکه‌های سیما در ماه محرم، «نجات اهل عالم با حسین(ع) است» را به‌ عنوان شعار محرم 1401 اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در نشست خبری  با حضور محمد حسین کشکولی دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و اصحاب رسانه، برنامه‌های سیما برای ایام محرم تشریح شد.

کشکولی در ابتدای این نشست خبری که ۴ مرداد در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد گفت:  ویژگی محرم امسال این است که در شرایط تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها قرار دارد و هرچند ما تا حد زیادی از کرونا خارج شده بودیم، اما به نظر می‌رسد با اوج دوباره کرونا باید در برگزاری مراسم و آیین‌ها به این موضوع توجه کنیم.

وی با اشاره به تقارن محرم امسال با دو مناسبت مهم بیان کرد: روز اهدای خون و شهادت شیخ فضل‌الله نوری دو مناسبت در این ایام است که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

شعار سال در همراهی هیئت‌ها با رسانه ملی

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به شعار امسال بیان کرد: این اولین ماه محرم در دوران تحول در سازمان است و ما برای انتخاب شعار که سنت ده ساله است، دست به نوآوری زده‌ایم و برای اولین بار با همراهی هیئت‌های سراسر کشور «نجات اهل عالم با حسین (ع) است» شعار امسال در رسانه ملی و هیئت‌های مذهبی انتخاب شد.

مدیر شبکه قرآن تاکید کرد: این شعار نشان افتخاری است که با همراهی مداحان و کارشناسان دینی در جبهه مردمی‌شکل گرفته و بعد فراگیر و جهانشمول دارد و خاص اهل تشیع نیست. این شعار به این نکته اشاره می‌کند اگر دنیا به دنبال سعادت است باید از مسیر سیدالشهدا بگذرد.

کشکولی مهمترین سیاست را در این ماه، تمرکز بر عمق و معرفت در مسیر حرکت گام دوم انقلاب دانست و یادآور شد: این حرکت نیاز به اراده و هم‌افزایی جریان هیئتی دارد و ما امسال منظومه فکری و گفتمانی امامین انقلاب ، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را به صورت تخصصی درباره نهضت عاشورا دنبال می‌کنیم و در واقع در برنامه‌سازی به دنبال نسبت‌سازی انقلاب با عاشورا هستیم.

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به نقش شهدا تاکید کرد: معتقدیم صاحبان عزا در کشور ما خانواده‌های شهدا و جانبازان و ایثارگران هستند و با دستبوسی آن‌ها این محرم رنگ و بو خواهد گرفت، از این رو برنامه‌ای با محتوای «سربند» داریم که جوانان خدمت خانواده‌های شهدا می‌روند و با این آئین نمادین، ماه محرم را شروع می‌کنند.

وی افزود: از جمله نکاتی که دشمن روی آن تاکید دارد بازنمایی نگاه منفی از جامعه ایرانی و مناسک محرم است. تلاش ما براین است که وجه اجتماعی دینداری جامعه ایرانی را نمایش دهیم تا شاهد عزاداری حسینی از استان‌ها تا روستاهای دوردست باشیم.

به گفته مدیر شبکه قرآن سیما امسال آیین‌های مختلف در روستاهای دور را هم پوشش می‌دهیم و در بازنمایی عزاداری هم تلاش کردیم شهرهای مختلف را مدنظر داشته باشیم.

دبیر شورای معارف سیما با تأکید بر استفاده از همه ظرفیت رسانه‌ برای پوشش عزاداری در کل کشور تصریح کرد: نگاه ما این است که برنامه‌ های عزاداری همه ایران را از اردبیل تا بوشهر از خراسان تا زاهدان و ...  پوشش دهیم و توجه ویژه‌ای روی آئین‌های سنتی عزاداری اصیل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این نگاه مبتنی بر نگاه عدالت گستری و استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور است. ضمن اینکه ما هم در داخل روی عزاداری‌ها نگاه ویژه داریم و هم در خارج تمهیدی اندیشیده شده تا این مناسک پوشش داده شود.

کشکولی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در محرم امسال توجه به ظرفیت‌های قیام‌ عاشورا در عرصه جهانی است و ما هم در داخل همراه با عزیزان افغانستانی، پاکستانی، عرب زبانان هستیم و هم به عزاداری‌های مردمی در خارج از کشور و سایر کشورها خواهیم پرداخت.

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به اولویت‌های محتوایی سیما در ایام ماه محرم امسال بیان کرد: امسال ۱۴اولویت محتوایی در سیما طراحی کرده‌ایم که عبارتند از: تبیین ویژگی‌های جوانان عاشورایی در حق‌طلبی، بازنمایی سبک زندگی حسینی، توجه به ظرفیت‌های جهانی عاشورا، بازنمایی ابعاد شعائر حسینی، نمایش انعکاس حماسه عاشورا در رشته‌های مختلف هنری، بازنمایی تصویرهنرعاشورا و آسیب‌شناسی جبهه خواص در مواجه با عاشورا و ارتقاء آرمان‌های عاشورا.

مدیر شبکه قرآن سیما توجه به نقش زنان در حماسه عاشورا از دیگر اولویت‌های امسال دانست و ادامه داد: برجسته‌سازی حماسه‌های زن‌ مسلمان با الگو برداری از حضرت زینب(سلام الله علیها)، پوشش عزاداری جوانان و نوجوانان بر بستر مسجد، حسینیه‌ها و دانشگاه‌ها، بازنمایی و ‌برجسته هویت‌های دین‌داری، نمایش سبک زندگی ایثاگران ایران با اهدای خون، جریان‌ سازی موثر در جهت افشای غرب‌زدگی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و ‌جریان مشروطه‌خواهی همزمان با سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری نیز از دیگر اولویت‌های محرم امسال در برنامه‌های سیما است.

کشکولی با بیان اینکه امسال به روضه‌های قدیمی و خانگی توجه ویژه‌ای خواهد شد جدول پخش شبکه‌های سیما را تشریح کرد.

تله تعزیه ، مهمان محرم امسال

مدیر شبکه قرآن سیما با اشاره به برنامه‌های شاخص هر شبکه عنوان کرد: در شبکه یک آئین‌های عزاداری را داریم که از طریق ۱۳ استان بازنمایی می‌شود. مستندی را نیز همکارانم تحت عنوان «روضه‌های خانگی» تولید کرده‌اند.. عبرت‌های عاشورا، آفتاب شرقی و حسینیه ایران، طرحی برای فردا هم جزو برنامه شبکه یک است.در شبکه دو نیز از منبر شیخ حسین انصاریان بهره می‌گیریم. مستند «شیرخوارگان حسینی»  ، «جغرافیای محرم»، « کوی محبت»، «ایوان بهشت»، «عطف»، «خانه‌زاد»، «چراغی روشن» هم از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.

مدیر شبکه قرآن سیما با تشریح برنامه‌های شبکه سه سیما ادامه داد: در شبکه سه هم «حسینیه معلی» که نوعی مجمع الذاکرین است در ۱۵قسمت ۶۰دقیقه‌ای بعد از خبر ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. این برنامه قرار نیست مسابقه استعدادیابی مداحی باشد اما از ۶ سال تا ۹۱ سال در این برنامه حضور دارند. «در آستانه خورشید» هم طبق سال‌های گذشته ارتباط زنده با کربلا دارد.

کشکولی اضافه کرد: در شبکه چهار برنامه «سوره» در ۱۵ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای با موضوع کوفه‌ شناسی و دعوت و مسائل پیرامون مردم کوفه روی آنتن می‌رود. «بلاتشبیه» هم یک تعزیه‌خوانی در این شبکه است. امسال هم «تله تئاتر» و هم «تله تعزیه» داریم. برنامه «تکیه گاه» هم حسینیه‌هایی با قدمت بالا را نشان می‌دهد. برنامه «اهل سوگ» و برنامه‌های سخنرانی هم‌ جزو جدول پخش این شبکه است.

دبیر شورای معارف سیما در توضیح «تله تعزیه» یادآور شد: تله تعزیه همان تعزیه‌های تلویزیونی است که قرار است قصه‌ها را با فرمی تلویزیونی ارائه کند.

وی افزود: در شبکه پنج سیما برنامه «قرار» را داریم که با حرم‌های مطهر ارتباط زنده دارند. محفل سوگ، تا نیایش، برنامه تکیه‌گاه و پخش مداحی‌ها که در همه شبکه‌ها وجود دارد از این شبکه هم پخش خواهد شد.

مدیر شبکه قرآن سیما با اشاره به برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما گفت: در این شبکه نیز برنامه‌های مختلفی داریم. برنامه کودک «منم بچه مسلمان»،  که به‌ صورت ویژه تولید می‌شود؛ برنامه کامل مقتل خوانی، «امام‌ جان»، «یاد خدا» و «رو به راه»از جمله ویژه برنامه‌های محرم شبکه قرآن سیماست.  در برنامه «عصر نادر» که قسمت‌های اولیه آن در ایام حج پخش شد  در ماه محرم به آئین‌های عزاداری در کشورهای همسایه می‌پردازیم.

کشکولی در ادامه به ویژه‌ برنامه‌های دیگر شبکه‌ها پرداخت و تصریح کرد: در کنار برنامه «تکیه»، برنامه‌های «روایت هیئت» و «جاذبه» را در شبکه افق داریم که به سوژه‌هایی می‌پردازد که مشکل آن‌ها توسط اهل بیت (ع) حل شده است. در شبکه مستند، آثار مختلفی از جمله روایت پیرغلامان حسینی و مستندهای مربوط به تعزیه خوانی و پرتره مرحوم فرج الله سلحشور را داریم.

دبیر شورای معارف سیما با اشاره به برنامه‌های شبکه امید گفت: این شبکه پویش «نسل قاسم» را طراحی کرده است که عنوان یک برنامه تلویزیونی هم هست و با هدف توسعه مفهومی امام‌ حسین (علیه السلام )، نوجوانان تصاویر هیأت‌های خود را در صفحه‌های تلوبیون بارگذاری می‌کنند. پس از پخش فیلمهای هیئت‌ها در دهه دوم همین هیئت‌ها یک یا چند مسئله را از محله‌شان حل می‌کنند  و گزارش آن را برای برنامه می‌فرستند. در این پویش این اتفاق را گزارش می‌دهند و هر نوجوان نسل قاسم در سفر اربعین قرار است با یک نوجوان عراقی همراه شود تا مشکلات محله‌ای عراقی‌ها را حل کنند.

وی افزود: در شبکه نسیم برنامه‌های «با حسین حرف بزن» و«نمای نزدیک» روی آنتن  می‌روند. همچنین «نسیم آوا» با نواهای محرمی هم در این شبکه پخش می‌شود و شبکه آموزش هم  برنامه‌های «صبحی دیگر»، «دوربین هفت»، «بفرمایید روضه» و «مشاعره» تلویزیونی را روی آنتن خواهد برد. 

چرایی بازپخش مختارنامه

در ادامه این نشست مدیر شبکه قرآن سیما درباره بازپخش سریال «مختارنامه» در ایام محرم سال‌های اخیر گفت: همانطور که انتقادات بسیاری به بازپخش این سریال و عدم ساخت سریالی جدید مطرح می‌شود، ما پیام‌های بسیاری را دریافت می‌کنیم که درخواست دارند امسال هم سریال «مختارنامه» پخش شود. من نافی لزوم تولید سریال‌های جدید محرمی نیستم اما نمی‌توان منکر محبوبیت این سریال شد چرا که هر سال با پخش «مختارنامه» شاهد هستیم این سریال در بین پرمخاطب‌ترین‌های سال‌ است.

وی افزود: این اتفاق برای ما درباره سریال «یوسف پیامبر» رخ داده و هنوز یک سال از بازپخش آن نگذشته‌ است مخاطبان بی‌شماری درخواست پخش آن را دارند.

کشکولی با اشاره به اهمیت استفاده از دیگر سریال‌های آرشیوی بیان کرد: اگر این اتفاق نیفتاده‌ است شاید بخشی به دلیل کمبود است. بحث استفاده از آرشیو در دستور کار ما وجود دارد، مثل برخی خطبه‌ها و سخنرانی‌های دهه ۶۰ و یا تلاوت‌های قدیمی‌که الان می‌توان آن‌ها را پخش کرد.

دبیر شورای معارف سیما درباره برنامه سازی در حوزه حجاب بیان کرد: بحث حجاب را در شبکه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم و در امتداد سال امیدواریم همچنان این موضوع را پوشش دهیم. ما خاطرات ماجرای گوهرشاد را کار کردیم و گفتگوهای زنده در این موضوع داشته‌ایم. ولی می‌دانیم که اصلاً کافی نیست. ما از حرف زدن درباره حجاب نمی‌ترسیم اما باید به فرم‌های بدیع رو بیاوریم.

ضرورت صیانت از آنتن محرمی

وی با تأکید بر اهمیت صیانت و دقت از آنتن محرمی‌برای جلوگیری از هر نوع خطا و اشتباه گفت: همه مداحان ما حساسیت‌ها را می‌شناسند، مسائل اعتقادی مردم را مدنظر دارند و از اینکه حرفی بزنند که منافی وحدت و یا ایجاد حاشیه باشد پرهیز می‌کنند و از این بابت اطمینان کافی وجود دارد اما به هر حال با افزایش میزان برنامه‌های در حال پخش ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که اجتناب‌ناپذیر است. حتی ممکن است اظهارات یک مداح در جمع کوچک عزادارانی که در آن محل حضور دارند هیچ مشکلی نداشته باشد اما بر روی آنتن تلویزیون این اظهارات منجر به ایجاد سوءتفاهم‌ها و انتقادات شود. در برخی موارد که این اتفاقات رخ داد عواملی توبیخ شدند یا تذکر گرفتند.

مدیر شبکه قرآن سیما در پایان تصریح کرد: . ما در استفاده از کارشناس دینی ، طراحی و هماهنگی با نظارت رسمی حوزه انجام داده‌ایم تا در خدمت نسل جدید، پخته و حتی جوان باشیم. تا با حضور نسل جدیدی از فضلای حوزه مباحث دین به شکلی درست و متقن بیان شوند.

تصاویر

امتیاز شما