امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

امضای تفاهم نامه همکاری رادیو فرهنگ و دانشگاه شهرکرد

مشاهده ۲۹۸
۱۴۰۱/۰۵/۰۴- ۱۵:۲۶

تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و رسانه ای، بین دانشگاه شهرکرد و رادیو فرهنگ با هدف توسعه فرهنگی استان چهارمحال بختیاری و معرفی فاخر علمی، فرهنگی ‌‌هنری استان منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، روز سه شنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱، با حضور دکتر یاسر پیرعلی، سرپرست دانشگاه شهرکرد و‌ جمعی از مسئولان این دانشگاه به میزبانی علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در دفتر این شبکه رادیویی جلسه همکاری و‌ هم‌اندیشی بین رادیو فرهنگ و دانشگاه شهرکرد برگزار و‌ تفاهم نامه همکاری در ۶ محور امضا شد.
علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ درباره محورهای ششگانه این تفاهم نامه توضیح داد: بزرگداشت عالمان دینی، گرامیداشت عمان سامانی در قالب برگزاری همایش بین المللی، بزرگداشت سالانه مفاخر فرهنگی استان چهارمحال و‌بختیاری، کنگره ملی یادبود شهدای دفاع مقدس و رشادت های  قوم بختیاری، همایش ملی هنر و میراث فرهنگی و نکوداشت شاعر پژمان بختیاری و.... از  جمله محورهای همکاری بین رادیو فرهنگ و دانشگاه شهرکرد است.
وی با اشاره به ظرفیت های منحصربفرد استان به عنوان گنجینه‌های متنوع حوزه فرهنگی، علمی، هنری و اقتصادی و .. تصریح کرد: امیدواریم با این تفاهم نامه رسانه ملی در کنار دانشگاه شهرکرد بتواند در معرفی مفاخر استان موثر عمل کرده و‌ با هم افزایی برای توسعه فرهنگی و دستاوردهای علمی و هنری و آشناسازی مردم گام بردارد.
حبیبی در ادامه به تشریح یکی از بندهای تفاهم نامه مبنی بر همکاری در برگزاری همایش بین المللی تاج الشعرا عمان سامانی پرداخت و گفت: عمان سامانی را شاید بتوان یکی از قله‌های شعر آیینی در تاریخ ادبیات فارسی دانست که متاسفانه این شاعر بلندآوازه در کشور به خوبی معرفی نشده است .
 وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره عمان سامانی تاکید کرد: سخنان رهبری در سفر به چهارمحال وبختیاری حجت را برای معرفی این شاعر بر ما تمام کرده است. از آنجایی که رهبری فرمودند: «پیش از اینکه من بدانم سامان کجاست نام های عمان و دهقان سامانی و اشعار ایشان را می‌شناختم و میخواندم». پس رسانه ملی باید در کنار یک دانشگاه علمی و فرهنگی برای معرفی عالمانه و ناقدانه یک شاعر بلند آوازه به جهان همت کرده و به لطف الهی این فرصت فراهم شده است.
حبیبی در ادامه از نمایش نسخ خطی و تابلو فرش مزین به بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به شهرکرد با موضوع عمان سامانی، در این همایش خبر داد و افزود: تابلو فرش مزین به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عمان سامانی جهت بازدید عموم به نمایش گذاشته خواهد شد.
مدیر رادیو فرهنگ درباره گنجینه الاسرار منظومه عاشورایی عمان سامانی گفت: منظومه گنجینه الاسرار در بردارندۀ یکی از بهترین و تأثیر گذارترین اشعار مذهبی در وصف امام حسین (ع) و حادثه عاشورا است که به دلیل نوع و شیوه بیانش توانسته به خوبی محتوایی عرفانی را انتقال دهد و مفاهیم بزرگ واقعه کربلا را با روایتی عاشقانه به طور محسوس و ملموس به نمایش بگذارد. عمان سامانی قالب وقوع را برای سرودن و سخن گفتن از واقعه عاشورا برگزیده است و‌ می توان آن را یک سفرنامه هم دانست، سفرنامه‌ای که گزارشگرِ حرکت عارفانه و روحانی قافله یاران امام حسین علیه السلام در مسیر شهادت است.

وی در پایان گفت : بازخوانی و‌ بازشناسی جایگاه عمان سامانی در گستره شعر ‌و ادب فارسی و داشتن یک میز پژوهشی و علمی حداقل در دانشگاه شهرکرد برای جذب پایان نامه‌هایی در خصوص شناخت بهتر این‌ شاعر آیینی ضرورت برگزاری همایش را مشخص می‌کند؛ همچنین امید است در این همایش فرایند توسعه فرهنگی کشور را در خصوص فرزانگان و‌ مفاخر فرهنگی به گونه ای دیگر رقم بزنیم .

دکتر یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد، هم  دراین نشست گفت: اولین همایش بین المللی میرزا نورالله عمان سامانی در محرم امسال به میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار می‌شود و امیدواریم که با هم افزایی و همکاری رادیو فرهنگ در برگزاری این همایش بتوانیم این شاعر حماسه سرا را که یکی از  مفاخر فرهنگی و شعر آیینی ایران و ادب فارسی است در سطح بین المللی معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه این آیین همزمان با محرم امسال در روزهای ۱۲ و ۱۳ مرداد در شهرهای شهرکرد و سامان برگزار می‌شود، تصریح کرد: شب شعر عاشورایی با حضور جمعی از شعرای ملی و استانی در شهر سامان، برپایی نشست علمی‌پژوهشی پیرامون بررسی آثار و اثرات عمان سامانی در حوزه ادبیات فارسی و برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر آیینی در دانشگاه شهرکرد از جمله برنامه‌های پیش‌ بینی شده برای معرفی هر چه بهتر این شخصیت ادبی به شمار می‌رود.
پیرعلی با اشاره به ظرفیت های استان در برگزاری بین‌المللی این همایش گفت: بعد از گذشت ۱۵۰ سال اثر عمان سامانی برای سیدالشهدا علیه السلام هنوز نو و تازه است و دلیلی برای برگزاری یک همایش بین المللی شده است.
پیرعلی یادآور شد: با توجه به جایگاه اشعار این شاعر آیینی در غنا بخشی به فرهنگ عاشورایی بناست بنیاد عمان سامانی به صورت دائم در دانشگاه شهرکرد راه‌اندازی شود.
وی همچنین تصریح کرد: تشکیل ستاد استانی برای برپایی هر چه بهتر آیین بزرگداشت عمان سامانی ‌همکاری دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط می‌تواند در بهتر برگزار شدن همایش اثرگذار باشد.
اولین همایش بین المللی میرزا نورالله عمان سامانی ۱۲و ۱۳ مرداد ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه شهرکرد و با همکاری رادیو فرهنگ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ‌برگزار و به صورت زنده از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد .

تصاویر

امتیاز شما