امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
حضور عوامل سریال «مستوران» شبکه یک سیما در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)
حضور عوامل سریال «مستوران» شبکه یک سیما در امور ارتباط با مخاطبان (۱۶۲)

روایت قصه‌های ایرانی در دنیای فانتزی

مشاهده ۵۶۴
۱۴۰۱/۰۵/۱۱- ۱۴:۰۵
تعداد بازدید:564

عوامل سریال «مستوران» شبکه یک سیما، سه شنبه، 11 مرداد، در واحد امور ارتباط با مخاطبان رسانه ملی (۱۶۲) پاسخگوی سوالات مخاطبان بودند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عوامل سریال «مستوران»، با حضور در اداره کل روابط عمومی رسانه ملی به صورت زنده با مخاطبان گفت‌وگو کردند و پس از آن در نشست خبری ضمن پاسخ به سؤالات اصحاب رسانه، به جزئیات تولید این سریال پرداختند.

در این مجموعه‌ تلویزیونی که برگرفته از افسانه‌های کهن ایرانی است با بهره‌گیری از جاذبه‌‌ی متل‌ها، مثل‌ها و گویش‌های ایرانی و با نشان دادن پیوستگی اقوام ایرانی، داستان‌هایی به تصویر ‌کشیده شده است. این مجموعه‌ توسط سازمان هنری رسانه‌ای اوج و به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی عطا پناهی در ۲۶ قسمت روی آنتن رفت و قرار است فصل دوم آن نیز تولید شود. غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، فائزه یارمحمدی نویسنده و صفا آقاجانی، الهه خادمی و حامد محمودی بازیگران این مجموعه مهمان اداره کل روابط عمومی سازمان بودند.

اهمیت تخیل و فانتزی
غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما در نشست خبری با اشاره به همکاری رسانه ملی با سازمان اوج بیان کرد: در راستای هم افزایی که صداوسیما در تولیدات نمایشی دارد تولید و پخش سریال «مستوران» در دستور کار قرار گرفت که با هماهنگی سازمان هنری رسانه‌ای اوج مجموعه‌ای برگرفته از داستان‌های کهن و قصه‌های اخلاقی و قرآنی طراحی شد.
وی افزود: «مستوران» در فصل اول در ۲۶ قسمت تولید و پخش شده و با توجه به آمار مرکز تحقیقات مورد اقبال قرار گرفت و آنچه موجب جذابیت و علاقه‌مندی سریال شد داستان و روایت ایرانی همچنین قصه‌ای کهن در دامن تاریخ بود که با حضور بازیگران سرشناس و طراحی صحنه و دکور برای مخاطبان جاذبه ایجاد کرد.
الماسی همچنین خبر داد که فصل دوم سریال ساخته می‌شود و عنوان کرد: طراحی فصل دوم سریال شروع شده است و تا اخر سال به پایان تولید می‌رسد اینکه چه زمانی به پخش می‌رسد معلوم نیست.
او افزود: از آنجا که رویا و آرزو در ذهن گذشتگان ما بوده است ما الان شاهد پیشرفت هایی مثل پرواز، تلفن همراه و تلویزیون هستیم. بازیگران، کارگردان خوب و فیلمنامه قوی نفش موثری در پیشبرد این سریال داشت.
الماسی با اشاره به اهمیت تولید آثاری با اتکا به تخیل و فانتزی افزود: تخیل از مهمترین عناصر درام است. متاسفانه ما خیلی خشک و زمخت شده‌ایم و از رویا و آرزو در کارها دور شده‌ایم. کارهای کودک و نوجوان هم که مملو از رویا و رویاپردازی است کم شده‌ است.
وی افزود: برخی فکر می‌کنند رویا و تخیل با تعقل منافات دارد اما فانتزی و رویا در ذهن آدم های قدیم اتفاق افتاده و الان بسیاری از آنها به واقعیت تبدیل شده‌ است. جهان امروز ما را آدمهایی ساخته‌اند که فارغ از روزمرگی به جهان دیگر هم فکر می‌کردند.
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک با اشاره به جدول پخش این شبکه در ماه‌های آینده متذکر شد: ما برای نوروز و رمضان سریال «نون.خ» را داریم که سی قسمت در دستور کار قرار گرفته است و «مستوران» در این بازه زمانی به پخش نمی‌رسد. البته سریال‌های «گیلدخت»، «راز ناتمام» و «جشن سربرون» در این فاصله آنتن شبکه را پر خواهند کرد.
الماسی در ابتدای نشست با بیان اینکه فصل دوم سریال در حال طراحی و پیش تولید است متذکر شد که کارگردان و تهیه کننده سریال به علت مشغله کاری و حضور در لوکیشن فصل دوم نتوانستند در نشست حاضر شوند.

وجه پررنگ شخصیت‌های زنان
فائزه یارمحمدی نویسنده سریال در ادامه درباره جزئیات فیلمنامه بیان کرد: ما تلاش کردیم تا سنت قصه گویی و قصه شنیدن را احیا کنیم. منابع مطالعاتی ما قصه‌های شفاهی و قصه‌های موجود با عناصر و قصه‌های قدیمی‌ بود.
وی افزود: در «مستوران» می‌خواستیم به یاد مردم بیاوریم که خیال‌پردازی کنند و خوشبختانه با اینکه هنوز مخاطبان به دنبال موقعیتی واقعی می‌گردند که به آن رجعت کنند، بازخوردهای مثبتی هم امروز داشتیم.
نویسنده سریال با اشاره به نظر مخاطبان اضافه کرد: برخی از تماس گیرندگان می‌پرسیدند این سریال در چه زمانی و در چه برهه‌ای بود در حالی که ما به نوعی می‌خواستیم بستر تاریخی این سریال در ناکجا اتفاق بیفتد از این رو در شروع این سریال با همان «یکی بود و یکی نبود» روبرو می‌شدیم و نمی‌خواستیم آدرسی برای زمان بدهیم و دوست داشتیم به جهان تخیل و افسانه ورود کنیم.

به تخیل بها دهیم
صفا آقاجانی بازیگر نیز درباره تجربه همکاری با این سریال گفت: من با نقش عمه نسا در سه قسمت اول حضور داشتم و پس از آن کشته می‌شدم و برای همین همکاری گسترده‌ای با این کار نداشتم.
وی ادامه داد: همانطور که همه می‌دانند کار اصلی من بازیگری در رادیوست و من را با قصه شب به یاد می‌آورید از این رو با قصه گویی بیشتر آشنا هستم.
این هنرمند رادیو با اشاره به اهمیت تخیل در کارهای تلویزیون گفت: متاسفانه تلویزیون به سوی سریال‌های آپارتمانی کشیده شده و سراغ برانگیختن تخیل مخاطب نرفته است در حالیکه مردم ایران قصه گویی و قصه شنیدن را دوست دارند.
آقاجانی افزود: همه ما دوست داریم فانتزی ببینیم و بشنویم و خدا را شکر با این سریال این اتفاق خوب رخ داد. امیدواریم برانگیختن تخیل در سریال سازی ادامه پیدا کند و تمام نشود.

نقش‌های متفاوت به زنان
الهه خادمی‌بازیگر نقش غزال، یکی از کاراکترهای دوست داشتنی سریال «مستوران» است؛ زنی سرسخت، جنگجو و خشن که تقریباً می‌توان گفت شبیه به هیچیک از زنان سریال نیست. وی درباره این نقش گفت: خوشحالم در سریالی بازی کردم که نویسنده‌اش خانم بود و توانست نقش‌های متفاوتی به زنان بدهد.
وی افزود: در این سریال یک تفاوت بزرگ و عمده ای وجود داشت و آن هم این بود که در اینجا بانوان پیش‌برنده داستان بودند. خودم  شخصیت جهان‌ دخت با بازی رویا میرعلمی خوشم آمد.
این بازیگر با اشاره به تخیل موجود در قصه‌های سریال گفت: تلاش گروه نویسندگان بر این بود که بزرگسالان را به جهان تخیل و رویای کودک و نوجوان ببرند. مردم را با افسانه‌ها همراه کنند و این اتفاق در تماس مخاطبان افتاد و اغلب از اینکه داستان‌ها به سمت فضای تخیل رفته بودند، راضی بودند.

نقشی سخت اما باورپذیر
حامد محمودی بازیگر جوان سریال «مستوران» درباره حضورش در این کار گفت: یک سال و چهار ماه تصویربرداری این مجموعه طول کشید. فکر می‌کنم از ویژگی‌های تولید و تصویربرداری این سریال این بود که غیرخطی بود و فکر می‌کنم همین باعث شد که خسته کننده نباشد و هر کسی شخصیتی را دنبال کند.
وی که نقش یک معلول ذهنی را در سریال برعهده داشت تصریح کرد: نقش شهاب نقش سخت و روی لبه‌ای بود و اگر افراط و تفریط می‌شد به لودگی می‌رسید اما من تلاشم را کردم و فکر می‌کنم توانستم از پس نقش بر بیایم چرا که پس از پخش سریال مردم از این تعجب می‌کردند که من سالمم.
محمودی افزود: مستوران زندگی چند خانواده را شرح می‌داد تا مخاطب با شخصیت مورد نظرش همذات پنداری کند. مردم دوست داشتند ادامه فصل‌های بعدی سریال ساخته شود و از کنار هم گذاشتن داستان‌های قدیمی در این مجموعه خوشحال بودند.
در پایان این نشست حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان با اهدای هدایایی از حضور عوامل سریال «مستوران» در این ادره کل قدردانی کرد.

امتیاز شما