امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

چرا حضرت زینب (س) از جهاد امام حسین (ع) حمایت کرد؟

مشاهده ۴۰۰
۱۴۰۱/۰۵/۱۹- ۱۷:۰۰

فاطمه منتظری: «مهم‌ترین اقدام امام سجاد (علیه السلام) پذیرش رهبری حضرت زینب (سلام الله علیها) بود»

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فاطمه منتظری، کارشناس مذهبی مهمان شب‌ نشینی دیشب بود؛ وی در این برنامه به انسجام خانوادگی امام حسین (علیه اسلام ) در روز عاشورا اشاره کرد و از تصمیمات عاقلانه حضرت زینب (سلام الله علیها) گفت. او همچنین به درایت و تصمیم‌گیری هوشمندانه امام سجاد (علیه السلام) در روز عاشورا پرداخت.

این کارشناس مذهبی گفت: یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که انسان‌ها می‌توانند از واقعه کربلا بگیرد از همگامی و همراهی حضرت زینب (سلام الله علیها) با امام حسین (علیه السلام) سرچشمه می‌گیرد. حضرت زینب (سلام الله علیها) باوجود انسجام و مهر بی‌نظیر در خانواده از جهاد حضرت امام حسین (هلیه السلام) حمایت کرد و در این راه با آن حضرت همراه شد. اصولا زمانی که آقایان به سمت نبرد می‌روند بانوان نگران می‌شوند و آن‌ها را از این کار منع می‌کنند ولی ما در عاشورا شاهد آن هستیم که حضرت زینب (سلام الله علیها) به دلیل هدف والایی که وجود داشت از این جهاد و نبرد حمایت می‌کند. زمانی که دیگران امام حسین (علیه السلام) را از ادامه جهاد منع می‌کنند حضرت زینب (سلام الله علیها) به آن‌ها فرمان سکوت می‌دهد چرا که در جریان هدف والای آن جهاد بوده است.

منتظری ادامه داد: ما نیز باید بتوانیم در خانواده به این همگام و همسو بودن برسیم؛ انسان‌ها باید بتوانند اهداف خود و خانواده‌شان را یکی کنند و با همسر و کودکان خود هم مسیر باشند. یکی از زیبایی‌ها و معجزات واقعه عاشورا امکان برقراری ارتباط قلبی تمامی انسان‌ها در هر زمان با امام حسین است. ما به همراه خانواده‌ خود با برقراری این ارتباط می‌توانیم انسجام بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: تمامی اعضای خانواده حضرت امام حسین (علیه السلام) نقش پررنگی را در واقعه عاشورا ایفا کردند؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات امام سجاد (علیه السلام) پس از شهادت حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) پذیرش رهبریت حضرت زینب (سلام الله علیها) است. ایشان با وجود امامت خود در تمامی حرکات با حضرت زینب‌ (س) مشورت می‌کنند و در مواقع مختلف با درایت بسیار پا به میدان می‌گذاشتند تا شرایط را به بهترین نحو به همراه حضرت زینب (سلام الله علیها) مدیریت کنند.

او اظهار داشت: ایشان توانستند با تصمیم‌گیری فوق‌العاده تمامی مسیر را به بهترین نحو طی کنند و در لحظات درست با موقعیت‌سنجی و عقب‌نشینی نتایج درست را رقم بزنند. ایشان به ما آموختند که با موقعیت‌سنجی درست و عقب‌نشینی در صورت لزوم می‌توانیم تاثیرگذاری بهتری داشته باشیم.

ایشان پس از واقعه عاشورا نقش مهمی را در نابودی بنی امیه ایفا کردند که کمتر راجع به آن صحبت می‌شود؛ حضرت امام سجاد (علیه السلام) قشری از آزادگانی که به حالت برده به جامعه اسلامی آمده بودند را به مدت یک سال آموزش می‌دادند و فرهنگ اسلامی را منتقل می‌کردند و سپس آن‌ها را آزاد می‌کردند تا آن‌ها بتوانند صدای کربلا را به گوش دیگر نقاط دنیا برسانند.

منتظری ادامه داد: تمامی این اقدامات نیاز به درایت بالا دارد که در آن حضرت وجود داشت؛ ایشان بسیار حمایتگر بودند و تا جایی که می‌توانستند از کاروان و خانواده خود حمایت می‌کردند. حضرت امام سجاد (علیه السلام) در عین حال فرصت را در اختیار بانوان و حضرت زینب (سلام الله علیها) می‌گذاشتند تا آن‌ها نقش خود را ایفا کنند. این درس بزرگی برای پدران است چرا که از اولین شاخصه‌های افراد کریم و کامل آن است که با وجود تمامی قدرت خود ضعیف‌کشی نمی‌کنند و با سلطه‌گری جلوی رشد استعداد‌های دیگران را نمی‌گیرند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز علی اصغر کاکاوند است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما