امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
نگاهی بر نقش صنعت گردشگری در دنیا
نگاهی بر نقش صنعت گردشگری در دنیا

گردشگری مذهبی بزرگترین حوزه صنعت گردشگری است

مشاهده ۲۴۵
۱۴۰۱/۰۵/۲۰- ۱۸:۱۲
تعداد بازدید:245

محمد جهانشاهی، کارشناس جهانگردی مذهبی مهمان شب‌نشینی دیشب بود؛ وی در این برنامه از ویژگی‌های گردشگری آیینی و مذهبی صحبت کرد و از تاثیرات آن گفت. او همچنین در ادامه به بزرگ‌ترین بازارهای گردشگری ایران اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد جهانشاهی، کارشناس جهانگردی مذهبی گفت: یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات قرن جدید که زندگی انسان را در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار داده گردشگری است؛ گردشگری از قرن‌ها پیش در جهان وجود داشته اما طی دهه‌های اخیر تاثیرات آن بر زندگی انسان‌ها افزایش داشته و بزرگ‌ترین صنعت خدماتی دنیا به حساب می‌آید. صنعت گردشگری تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا پذیرای بیش از یک میلیارد و دویست نفر انسان در سراسر دنیا بود. این صنعت نه تنها ده درصد از کل اشتغال دنیا را به خود اختصاص می‌دهد بلکه سریع‌ترین صنعت تولید کننده مشاغل نیز هست.

با صنعت گردشگری می‌توان در یک کلانشهر مانند تهران یا یک روستا ایجاد شغل کرد چرا که این اتفاق با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر نقطه صورت می‌گیرد. با استفاده از صنعت گردشگری هر فرهنگی می‌تواند با پرداخت صحیح به یک محصول تبدیل شود و به گردشگر ارائه شود.

وی افزود: بزرگ‌ترین حوزه تاثیرگذار در این صنعت، گردشگری آیینی و مذهبی است که در کشور ما نیز مشاهده می‌شود. افراد در این حالت از گردشگری با آداب و عقاید مختلف آشنا می‌شوند و این آیین‌ها را می‌آموزند. این اتفاق پیوندهای فرهنگی را افزایش می‌دهد و افراد را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.

او گفت: بخش بزرگی از داشته‌های میراث فرهنگی کشورهای تاریخی مراکز مذهبی مانند کلیسا‌ها و مساجد است؛ در کنار این مسئله بزرگ‌ترین اجتماعات بشری نیز به آیین‌ها و اعتقادات مذهبی ارتباط دارد.

وی اظهار کرد: گردشگری نوین دامنه اثرگذاری بسیار وسیعی دارد؛ زمانی که سفر اتفاق می افتد در حوزه‌های مختلف اثر قابل توجهی می‌گذارد. برای مثال حرم امام رضا (ع) در مشهد تاثیر بسیاری بر زندگی مردم آن‌جا گذاشته است چرا که مسافران را از نقاط مختلف دنیا به آنجا می‌آورد. در چنین فضایی انسان‌ها از فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر آشنا می‌شوند و چنین مسئله‌ای ارزش فرهنگی بسیاری دارد.

جهانشاهی ادامه داد: بیشترین ورود مسافران به ایران به ترتیب از کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان است که هدف آن‌ها نیز گردشگری آیینی و مذهبی است. ایران در حال حاضر سهم قابل‌ توجهی از گردشگری آیینی را به خود اختصاص می‌دهد و مسافران از کشورهای دورتر نیز برای بازدید به ایران می‌آیند.

وی افزود:‌ گردشگری آیینی پایدارترین نوع گردشگری است چرا که به شرایط آب‌و هوایی و موارد این‌ چنینی محدود نمی‌شود؛ افرادی که برای بازدید مراکز تاریخی به کشوری می‌روند در سفر دوم خود دیگر همان مراکز را انتخاب نمی‌کنند اما افرادی که بر اساس اعتقادشان به گردشگری مذهبی می‌روند در آینده نیز باری دیگر همان مراکز آیینی را انتخاب می‌کنند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز یاسر گودرزی است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگزاری می‌شود.

امتیاز شما