امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

«شهادت‌ نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» در «چاپخانه» رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۳۰
۱۴۰۱/۰۵/۲۳- ۱۱:۱۳

کتاب های «شهادت‌ نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» ‌و «‌پاییز نگفته بود» یکشنبه ۲۴ مرداد در برنامه «چاپخانه» رادیو فرهنگ معرفی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «چاپخانه» برنامه‌ای از گروه کتاب با موضوع معرفی تازه‌های نشر و گفتگو با نویسندگان و مترجمان است که در برنامه این هفته ضمن گفتگو با نویسنده نمایش «پاییز نگفته بود» و نویسنده کتاب «شهادت‌ نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» آثارشان معرفی می‌شوند.
در بخش نخست برنامه گفتگوی «مصطفی محمودی» کارشناس مجری برنامه با «رضا گُشتاسب» نویسنده نمایش «پاییز نگفته بود» از انتشارات «نودا»پخش می‌شود‌.
این نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس، زندگی سربازی را روایت می‌کند که شهیده شده اما سال های طولانی است که در مرز نگهبانی می دهد و مدت هاست که به خانه برنگشته، از این رو می خواهند همسرش با برادرش ازدواج کند…
رضا گشتاسب، یکی از درام­‌نویسان مطرح کشورمان است که ساکن شهر یاسوج است. او با نمایشنامه «چند روایت نامعتبر»، «ندیدنی» کار رضا کرمی‌ زاده در بخش مسابقه بین‌الملل حضور یافت. او پیش از این هم از سال ۸۵ پیوسته در مقام کارگردان و نویسنده در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است.
گفتگوی دوم  برنامه به صحبت های کارشناس مجری برنامه «صادق وفایی» با «محمدهادی زاهدی» نویسنده کتاب «شهادت‌ نامه حسین (علیه السلام) و شهیدان کربلا» از انتتشارات «به‌ نشر» که سیر نهضت حسینی را بر اساس کهن‌ ترین منابع موجود تشریح شده دارد.
نویسنده در این کتاب سیر تاریخی نهضت امام حسین (علیه السلام) را بر اساس ده منبع معتبر تاریخی کهن از اغاز ماجرای خلافت یزید تا قیام و حرکت امام به سوی کربلا، آورده است .

زاهدی در این کتاب در زیر ۱۰۹ عنوان همه وقایع تاریخی مربوط به قیام امام حسین (علیه السلام) را با تکیه بر منابع گفته شده آورده و گاهی هم توضیحاتی در پاورقی ضمیمه آنها کرده است. ویژگی این اثر همان تکیه داشتنش بر قدیمی‌ترین منابع معتبر تاریخی است که فرصتی برای خواننده پیش می‌آورد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های مقاتل را بررسی و کاستی‌هایشان را دریابد.در این کتاب متون عربی  و اسامی و اماکن برای راحتی خواننده با اعراب‌گذاری کامل آمده است.

برنامه«چاپخانه» با گویندگی لیدا وحیدی و تهیه کنندگی زهرا نصرالهی، یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما