امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

ویژه برنامه بزرگداشت زنده یاد استاد ابراهیم قنبری مهر در رادیو فرهنگ

مشاهده ۲۰۲
۱۴۰۱/۰۵/۲۳- ۱۱:۱۶

برنامه نیستان به یاد سازندهٔ سازهای موسیقی، مبتکر ایرانی و از شاگردان ابوالحسن صبا مرحوم استاد ابراهیم قنبری مهر از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «نیستان» رادیو فرهنگ به یاد زنده‌ یاد استاد ابراهیم قنبری مهر به‌ عنوان هویت دهنده سازهای ایرانی امشب یکشنبه ۲۳ مرداد گفتگویی پخش نشده با ایشان را تقدیم شنوندگان رادیو فرهنگ می‌کند.
وحید رستگاری تهیه کننده این برنامه در خصوص بخش های تدارک دیده شده برای امشب بیان کرد: نیستان یکشنبه شب ویژه برنامه ای برای استاد ابراهیم قمبری مهر است.
وی ادامه داد: حسین بهروزی نیا (آهنگساز و نوازنده بربت)، کورش متین (نوازنده سنتور و پژوهشگر)، شروین مهاجر (نوازنده کمانچه و دیگر سازهای زهی ) و همچنین سعید محمدی (از بهترین شاگردان استاد قنبری مهر) مهمانانی هستند که در این برنامه با آنها گفتگو شده است.
تهیه کننده نیستان از گفتگوی شنیدنی که برای نخستین بار پخش می‌شود خبر داد و تصریح کرد: استاد کیوان ساکت با مرحوم قنبری مهر در  سال ۱۳۹۸ گفتگویی داشتند که تاکنون شنیده نشده است که ‌امشب در این برنامه پخش می‌شود.
وی افزود: ندا رادمهر و فرنوش تدین نیز هرکدام بخشی را به همین مناسبت تهیه کردند که بخش ندا رادمهر هم به گفتگو با استاد مرحوم اختصاص دارد.
مجله رادیویی موسیقی نیستان با هدف تحلیل، بررسی و پخش موسیقی ایرانی به همراه آخرین رخدادهای موسیقی ایرانی به تهیه کنندگی وحید رستگاری و گویندگی فاطمه رکنی و‌ لیدا وحیدی  از شنبه تا پنجشنبه هرشب ساعت ۲۲ به مدت ۶۰ دقیقه از رادیو فرهنگ موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز روی آنتن می رود.
گفتنی است،ابراهیم قنبری مهر _ سازنده سرشناس ساز _ در ۹۴ سالگی جمعه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ درگذشت.
ابراهیم قنبری‌مهر، در مردادماه ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. در شش‌ سالگی پدرش را از دست داد. پس از تحصیل تا پنجم ابتدایی برای امرار معاش به کارهای مختلفی از جمله نجاری روی آورد. با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی داشت، پس از چند سال و زمانی که امکانات فراهم شد، تصمیم گرفت تا برای یادگیری موسیقی و نوازندگی ویلن نزد ابوالحسن صبا برود. پس از گذراندن یک دوره نت‌ نویسی و آشنایی با گام‌های موسیقی ایرانی و غربی و یادگیری نوازندگی، صبا پیشنهاد ساخت ویلن را به وی می‌دهد و او را به سورن آراکلیان معرفی می‌کند تا از اطلاعات و مطالعات نظری وی آگاه شود. وی با استفاده از راهنمایی‌های ابوالحسن صبا و سورن آراکلیان به ساخت ویلن پرداخت. او در سال ۱۳۳۴ کارگاه سازسازی وزارت فرهنگ و هنر را تاُسیس کرد.

امتیاز شما