امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

ساخت رباتی که به معلولان امکان راه رفتن می‌دهد

مشاهده ۳۱۷
۱۴۰۱/۰۵/۲۷- ۲۱:۰۵

دو مخترع، سهند حسین پور ملکوتی و سید مصطفی حوائجی مهمانان دیشب شب‌نشینی بودند؛ آن‌ها در این برنامه از اقدامات خود برای تولید محصول کمک حرکتی به توان‌یاب‌ها سخن گفتند. آن‌ها همچنین از چالش‌های خود در این مسیر صحبت کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید مصطفی حوائجی، گفت: خوشبختانه امروزه افراد به این نتیجه رسیده‌اند که علمی خوب است که ثروت تولید می‌کند؛ این فرآیند نیز باید مکانیزم سالم و صحیح داشته باشد و ثروت کاذب به وجود نیاورد. علم‌هایی که منجر به تولید ارزش می‌شوند مواردی هستند که باید مورد توجه تمامی افراد قرار گیرند.

ما فعالیت شرکت را از سال ۹۴ آغاز کردیم و تصمیم گرفتیم در حوزه‌ای که نیاز جامعه است قدم برداریم. من به همراه بنیان‌ گذاران دیگر تجربه رباتیک داشتیم و سعی کردیم با دانشی که داشتیم رباتی بسازیم که معلولان فلج پا بتوانند با کمک آن راه بروند. این ایده از یک سال قبل از فعالیت ما به دنیا معرفی شده بود و توسط ما مطرح نشد ولی فناوری آن در کشور وجود نداشت.

وی افزود: معلولان به همراه تولید شرکت ما می‌توانند راه بروند؛ هدف آن است که بتوانیم در آینده در تمامی مراحل زندگی یک معلول موثر باشیم و به او کمک کنیم. این هدفی است که دانشمندان و مخترعان تمام دنیا نیز سعی دارند به آن برسند.

او اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که به ما انگیزه می‌دهد ابراز علاقه و خوشحالی افرادی است که از محصولات ما استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند با موفقیت مسیری را طی کنند. مسئله‌ای که به تازگی بسیار به ما انرژی بخشید خوشحالی معلولی بود که پس از ۱۷ سال توانست بار دیگر راه برود.

او ادمه داد: ربات شرکت ما چهار موتور و گیربکس دارد که مفصل‌های آن در کنار ران و زانو‌ها به معلول کمک می‌کند که راه برود. راه رفتن با این دستگاه مانند دوچرخه‌سواری نیاز به یادگیری دارد و تمامی افرادی که می‌خواهند از آن استفاده کنند باید طی ۳ الی ۱۲ جلسه به یادگیری آن بپردازند.

حوائجی اظهار کرد: اولین نمونه محصول ما طی ۲۲ ماه ساخته شد و در تمام آن مدت ما از متخصصان و بیماران نظرسنجی می‌کردیم. دستگاه ما بیش از ۳۵۰ قطعه دارد و قیمت آن کمتر از یک چهارم نمونه خارجی آن است. متاسفانه با این وجود بسیاری از معلولان توانایی خرید چنین محصولی را ندارند و لازم است که نهاد‌های حمایتی وارد کار بشوند و چنین محصولاتی را در اختیار توان‌یاب‌ها قرار دهند.

وی افزود: سهند حسین پور ملکوتی، مخترع گفت: من نماینده یک تیم هستم که در آن افراد بسیار نخبه و هوشمندی وجود دارند؛ من دانشجوی دکترای رشته برق کنترل هستم و در کنار باقی اعضای تیم سعی کردم در رشد مجموعه تاثیرگذار باشم.

حسین پور ملکوتی ادامه داد: از آنجا که محصول شرکت ما بسیار جدید است و از سال ۲۰۱۴ ایده‌ ی آن در دنیا مطرح شده، بسیاری از معلولان همچنان با آن ناآشنا هستند و یا نمی‌توانند به آن اعتماد کنند. ربات‌های ما به نام اسکلت بیرونی پایین تنه معروف‌اند که از جهت فنی هم رده با ربات‌های خارجی هستند. ربات‌های ما مهندسی معکوس نشده‌اند و صفر تا صد آن‌ها توسط مهندسان ایرانی طراحی شده است. ربات‌های خارجی به دلیل هزینه‌ بالایی که دارند امکان مهندسی معکوس را برای ما از بین برده‌اند.

وی افزود: افرادی که ضایعه نخاعی دارند به شدت قشر مهجوری هستند و این مسئله دلایل بسیاری دارد. زمانی که آسیبی به طناب نخایی وارد می‌شود قسمتی از بدن انسان از کار میفتد و متاسفانه در ایران بیش از صدهزار نفر دچار ضایعه نخاعی هستند. این افراد با استفاده از دستگاه‌های شرکت ما می‌تواند راه رفتن را به حالت عادی‌تر تجربه کنند.

او اظهار داشت: ما همچنین محصولی ساخته‌ایم که به تعادل وزن معلولان در زمان تمرین و یادگیری کار با محصولات‌مان کمک می‌کند؛ این محصول هنوز تولید انبوه نشده اما تلاش داریم هرچه سریع‌تر آن را به بیماران خود معرفی کنیم تا روند یادگیری آن‌ها را آسان‌تر کرده باشیم.

این مخترع گفت: فرآیند تولید در بخش خصوصی بسیار زمان‌بر است؛ علت‌ اصلی بزرگ‌ترین چالش‌های ما آن بود که محصول ما در اختیار افراد توان‌یاب قرار می‌گرفت و این مسئله حساسیت کار را بسیار بالا می‌برد. اکنون دستگاه ما بیش از ۱۲۰۰ ساعت توسط ۱۳۰ توان‌یاب استفاده شده و می‌توانیم بگوییم این دستگاه کاملا مورد اعتماد است.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز      یاسر معظمی‌گودرزی است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما