امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
نگاهی به تاثیر استفاده بی‌رویه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر انسان
نگاهی به تاثیر استفاده بی‌رویه از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر انسان

چگونه استفاده بهینه از فضای مجازی داشته باشیم؟

مشاهده ۲۸۴
۱۴۰۱/۰۵/۲۷- ۲۱:۰۸
تعداد بازدید:284

علیرضا مرتضوی، کارشناس روانشناسی مهمان امروز صبح پارسی بود؛ وی در این برنامه درباره تاثیر شبکه‌های مجازی و فضای مجازی بر مغز انسان صحبت کرد. او همچنین در ادامه به راه‌های استفاده بهینه از فضای مجازی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، او گفت: یکی از خطا‌های اصلی ما در زندگی نگاه‌های صفر یا صدی است؛ به طور مثال فرد بر اساس اتفاقاتی که برایش افتاده به هیچکس اعتماد ندارد یا آنکه همه را معتمد خود می‌داند. نوع مواجه شدن ما با شرایط مختلف زندگی می‌تواند ما را دچار مشکل کند ما باید همیشه تعادل را در هر چیز حفظ کنیم تا به آسایش برسیم.

مرتضوی ادامه داد: این مسئله درباره تنهایی نیز صدق می‌کند؛ انسان می‌تواند در خلوت خود رشد بسیاری داشته باشد اما این تنهایی باید هوشمند باشد. بسیاری از افراد امروزه بیش از ۵ ساعت روز خود را در فضای مجازی می‌گذرانند و این زمان کاملا به تنهایی سپری می‌شود؛ افراد می‌توانند از این زمان نیز استفاده مثبت داشته باشند.

وی افزود: اگر افراد بیش از اندازه ی معمول با فضای مجازی درگیر باشند و این موضوع تحت کنترلشان نباشد دچار مشکلاتی مانند احساس شدید تنهایی در طولانی مدت می‌شوند. این احساس معمولا پایه و اساسی ندارد و افرادی با خانواده پر جمعیت و دوستان زیاد نیز می‌توانند چنین حسی را تجربه کنند.

او اظهار داشت: درگیر شدن بیش از حد در فضای مجازی کارکردهای مغز به عنوان فرمانده بدن را دچار مشکل می‌کند. کاهش کارایی مغز باعث می‌شود افراد در طولانی مدت دچار بیماری‌هایی مانند  آلزایمر شوند چرا که در فضای مجازی اطلاعات به طور خلاصه قرار دارند و این مسئله مغز را به دریافت میزان کمی از داده‌ها عادت می‌دهد. مغز انسان نیاز دارد تا بعضی مواقع اطلاعات پیچیده و طولانی را در خود جای دهد.

 این کارشناس روانشناسی گفت: زمانی که بیش از اندازه درگیر فضای مجازی می‌شویم هیجانات منفی ما انباشته می‌شوند و ما دچار اضطراب و اندوه می‌شویم. همچنین فضای مجازی می‌تواند با بمباران اطلاعات معنای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهد و این مسئله می‌تواند افراد را دچار افسردگی کند.

مرتضوی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند از فضای مجازی استفاده سالم داشته باشند نباید هر صفحه‌ای را دنبال کنند چرا که اطلاعاتی که به مغز خود وارد می‌کنیم می‌توانند ذهن ما را خسته کنند و دچار افسردگی ما شوند. زمانی که ما به دلیل درگیری با فضای مجازی دچار مشکل می‌شویم نمی‌توانیم ارتباطات اجتماعی درستی برقرار کنیم و این خود مسئله مهم دیگری است.

او اظهار کرد: افراد باید استفاده هوشمند از فضای مجازی داشته باشند؛ این یعنی افراد صفحات درستی را دنبال کنند، دسترسی خود به فضای مجازی را مدیریت کنند و همچنین استفاده از فضای مجازی را در تعادل نگه دارند تا بتوانند از این فناوری لذت ببرند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی حسین قطبی زادهاز شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع ارتباط فضای مجازی با تنهایی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمد قاسمی و کیمیا گیلانی باعلیرضا مرتضوی، کارشناس روانشناسی به گفت و گو نشستند.

امتیاز شما