امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

دانشگاه صداوسیما صاحب شبکه تلوبیونی شد/ «رویا» فرصتی طلایی برای دانشجویان

مشاهده ۹۴۳
۱۴۰۱/۰۸/۱۷- ۱۲:۳۵

دانشگاه صداوسیما شبکه «رویا» را در تلوبیون راه‌اندازی کرد. پخش این شبکه‌ از دوشنبه ۱۶ آبان و با شعار «رویا؛ فصل رویش رویا» آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین افتتاح شبکه تلویزیونی دانشگاه صداوسیما با حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت؛ سید مهدی ساداتی‌ نژاد، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان تهران؛ وحید جلیلی، قائم‌ مقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی؛ غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی؛ شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما؛ محسن برمهانی، معاون سیما؛ محمدرضا جعفری جلوه، مشاور رئیس رسانه ملی؛ حسن خجسته، استاد دانشگاه صداوسیما و جمعی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

اهمیت نمایش جمهور و نخبگان در رسانه ملی

در بخشی از این مراسم، وحید جلیلی، قائم‌ مقام رئیس رسانه ملی گفت: سازمان صداوسیما به عنوان رسانه ملی جامعه ایران نیازمند تکاپو و ابتکارات تازه است و این دانشجویان و به‌ ویژه دانشجویان دانشگاه صداوسیما هستند که باید بیش از همه به کلید واژه ابتکار فکر کنند.

وی افزود: ابتکار صرفاً کاری حرفه‌ای و فنی نیست و نیازمند ذوق و منظومه فکری است. اگر بخواهیم در حوزه حرفه‌ای رسانه موفق شویم، نیاز داریم تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها را بشناسیم و با دید وسیع خلأ‌ها را کشف کنیم و کارهای انجام نشده را به سرانجام برسانیم.

جلیلی با بررسی مصداقی آفت سلبریتی‌ زدگی در جامعه بیان کرد: سلبریتیزم سخیف که صداوسیما در مواردی به آن مبتلا شد و امروز شاهد عوارض و عواقب آن است، اتفاقی است که نیاز به بررسی و کار دارد و این بر عهده رسانه ملی است که برای دورشدن از این معضل، در دو حوزه مهم یعنی در نسبت با جمهور و نخبگان نقش‌آفرینی مؤثر کند.

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی تصریح کرد: وقتی از جمهور مردم حرف می‌زنیم، حواسمان باشد نگاهمان رسانه‌ زده و فضای‌م جازی‌زده نباشد. رد این جمهور را باید از دل مردم روستایی تا شهری دنبال کرد.

جلیلی با اشاره به راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: جمعه گذشته تصاویری از راهپیمایی ۱۳ آبان در روستاهای کشور پخش شد که هر کس با هر امکانی در اختیار داشت، در آن حضور یافته بود. عده‌ای با اسب و عده‌ای هم با تراکتور راهپیمایی کردند. این در حالی بود که تا‌ به‌ حال درباره بسیاری از این حرکت‌های اجتماعی و سیاسی، نه دوربین و نه تریبون و نه بازنمایی رسانه‌ای وجود داشته است. جای خالی این منظره‌ها بیش از چند دهه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی حس می‌شد؛ اما به ذهن کسی خطور هم نکرده بود که می‌شود به مردم از این زاویه هم نگاه کرد. این حرکت، یک حرگت مبتکرانه بود.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که باید رخ دهد این است که مستضعفین که قابلیت‌های اجتماعی و فرهنگی آنها دیده نشده و جدی نگرفته شده، جدی گرفته شوند و در رسانه دیده شوند. ترمیم رابطه با جمهور به این معناست؛ یعنی رهاشدن از تصویری که غرب‌زده‌ها و رسانه‌های دشمن می‌خواهند القا کنند.

وی با اشاره به اهمیت نمایش نخبگان در رسانه ملی نیز یادآور شد: سرفصل دیگر صحبت من نخبگان ما هستند. ما بیست سال پیش نه ماهواره‌ای پرتاب کرده بودیم و نه در زیست‌ فناوری و نانو تکنولوژی شخصیت‌هایی مثل عبدالحسین شاهوردی (رئیس پژوهشگاه رویان)، حسین بهاروند (رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی )، دکتر پروانه فرزانه (بنیانگذار و مدیر فقید بانک سلول‌های انسانی و جانوری) و.. داشتیم. اما امروز به اتکای نخبگانی که نام بردم، در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که عده‌ای اعلام می‌کنند که سرنوشت جنگ‌های اروپایی را سلاح‌های ایرانی محقق می‌کنند. رسانه ملی باید برای ترسیم جایگاه این قشر مهم نیز تلاش اثرگذار داشته باشد.

وی درباره لزوم بازنمایی تصویر موفقیت‌های کشور در تلویزیون عنوان کرد: باید تصویری واقعی از ایفای نقش و سهم چنین افرادی در موفقیت‌ها را به آنتن برسانیم و افتخارات ملی را نمایش دهیم تا تلاش‌ها و پیروزی‌ها بیشتر دیده شود.

رویش امید در دل دانشجویان آرمانخواه

در ادامه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در تشریح ابعاد اهمیت این رویداد عنوان کرد: درباره راه‌اندازی شبکه «رویا» به چند نکته توجه کنیم. نکته اول اینکه حتماً آموزش‌های ما باید به سمت آموزش‌های حرفه‌ای برود. یکی از نقاط ضعف ما در نظام آموزشی کشور این است که دانشجویان وقتی در دانشگاه هستند، آموزش حرفه‌ای نمی‌بینند و خودشان تلاش نمی‌کنند که در این دوران، دانش‌آموختگی‌شان را تکمیل کنند و تازه بعد از ورود به بازار کار می‌خواهند نکاتی را یاد بگیرند.

وی شبکه تلوبیونی «رویا» را عاملی برای رفع این مشکل دانست و خطاب به دانشجویان دانشگاه صداوسیما افزود: این شبکه تلوبیونی به ارتقای وضعیت آموزشی کمک می‌کند و به دانش عملی‌تان می‌افزاید. باید از تولیدات و محصولات خود بازخورد بگیرید، تجربه کسب  کنید و

در هر مرحله، پله‌ای بالاتر بروید. امیدواریم این شبکه محلی برای بازخورد گرفتن و الگو گرفتن از نخبگان شود.

بهادری جهرمی دومین موضوع را لزوم مهم‌ دانستن تحول و تغییر خواند و افزود: مسئله بعدی ناظر به ویژگی نسل جوان است که به ذاتِ تحول‌گرا، سرشار از ایده و آرمانخواه شما مربوط است. جنس جوان این‌گونه است که قدرت ریسک و نوآوری دارد و تحول‌گراست. به گفته سخنگوی دولت، اگر این ظرفیت برای همه جوانان ایرانی فراهم شود، نه تنها شاهد شکوفایی استعدادهای آن‌ها خواهیم بود، بلکه رقابت خوبی نیز میان دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه «رویا» باعث رویش بیشتر استعدادها و توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه صداوسیما می‌شود و محصولات تولیدشده به‌دست این جوانان در شبکه «رویا» اگر خوب استفاده شود، قطعاً به رویش‌های ارزشمند در رسانه و سازمان و جامعه دانشگاهی منجر خواهد شد.

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره به همراهی نزدیک رسانه ملی با دولت، تصریح کرد: به لطف خدا، در این دوره شاهد همدلی و نزدیکی بیشتر بین مدیران حوزه رسانه، دولت و مدیران دولتی با مدیران سازمان صداوسیما هستیم و آرمان‌ها و نگاه مشترک، ما را در راه رسیدن به اهداف مشترک و از پیش‌پابرداشتن مشکلات یاری خواهد کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به دستاوردهای دولت و همراهی صداوسیما با آن عنوان کرد: اقداماتی همچون آزادسازی سواحل، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و… بدون این دو بال نشدنی بود و من آمده‌ام تا به عنوان مسئول اطلاع رسانی دولت بار دیگر اعلام کنم که دولت دست یاری‌خواهی‌اش را به سمت شما دانشجویان هم دراز می‌کند و در این راه، نیازمند کمک جامعه دانشگاهی است.

وی در پایان با اشاره به حوادث اخیر و بازخورد آن در جامعه گفت: در کنار تلخی حوادث اخیر باید به برخی نکات هم توجه کنیم. این اتفاقات سبب شد جایگاه رسانه مشخص شود؛ زیرا رسانه با روایتگری درست دست به روشنگری زد و مانع از روایتگری غلط شد.

تحقق یک رویای دیرین

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما نیز در سخنانی عنوان کرد: دهه‌های زیادی است که رویای یک «رویا» در ذهن و فکر مدیران صداوسیما بوده است. امروز به فضل خدا و با حمایت‌های رئیس صداوسیما و معاونت فضای مجازی رسانه ملی، دانشجویان صاحب شبکه «رویا» شدند.

وی در تشریح اهمیت جایگاه این شبکه، ادامه داد: وقتی در آبان‌ ماه ۴۴ سال پیش، جمعی از دانشجویان در پاریس با امام (ره) دیدار کردند، ایشان سخنرانی خود را با آیه‌ای شروع کردند که بر اساس آن، خداوند به پیامبر اکرم(ص) می‌‌فرماید که برای خدا قیام کنید، دو نفری و یا حتی تک تک. برخی مفسرین درباره این آیه چنین گفته‌اند که ارزش قیام نه به تعداد قیام کنندگان، بلکه نفس قیام برای خداست که اهمیت دارد و این نکته باید در هر فعالیتی مدنظر باشد.

رئیس دانشگاه همچنین با تأکید بر نزدیکی دانشگاه و رسانه ملی افزود: رسانه ملی برای حمایت از اندیشمندان و دانشمندان برنامه مهمی چون «چهره‌های ماندگار» را تولید کرد که همه مفاخر کشور در این برنامه قدردانی می‌شدند و نقش مهمی در نزدیک‌کردن رسانه و دانشگاه داشت.

وی ضمن تصریح این نکته که برای داشتن رسانه موثر، باید تلاش کنیم تا روایت اول را بگوییم، ادامه داد: ما ابتدا اقتدار فرهنگی داشتیم و بعد اقتدار سیاسی پیدا کردیم و باید مراقب باشیم که اقتدار فرهنگی‌ مان تضعیف نشود که اگر این اتفاق بیفتد، اقتدار سیاسی‌مان را هم از دست خواهیم داد.

اسفندیاری با اشاره به راه‌‌اندازی شبکه تلوبیونی «رویا» بیان کرد: راه‌اندازی این شبکه که در سند تحول سازمان هدفگذاری شده است، یکی از راهبردهای کلان الهام‌بخش سازمان برای رویش استعدادهاست.

وی افزود: شبکه «رویا» بستری برای شناسایی و پرورش رویش‌های انقلاب است. از دیگر راهبردها در این مسیر، تقویت عدالت رسانه‌ای است. کار رسانه‌ کار تخصصی و منحصر به متخصصین است و از آنجا که امروزه هرکسی می‌تواند یک رسانه باشد، باید بستر فعالیت را برای همه فراهم کنیم و شبکه «رویا» یکی از زمینه‌های تحقق این امر خواهد بود.

رئیس دانشگاه صداوسیما در پایان اظهار کرد: این شبکه همچنین یکی از بسته‌های ورود ما به فضای مجازی است و لازم است از تلاش همکاران تلوبیون تشکر کنم که این امکان را برای ما فراهم کردند تا با ورود مؤثر به فضای مجازی، مسیر تازه‌‌ای را در دانشگاه صداوسیما دنبال کنیم.

 «رویا» فرصتی طلایی که باید جدی گرفت

غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی صداوسیما نیز در سخنانی گفت: آینده نزدیک، آینده تحول است که در دنیای پیش رو شاهد آن هستیم و فضای مجازی نیز در این دنیای جدید، مدل حکمرانی را تغییر خواهد داد.

وی افزود: ما نیز ناگزیر از تغییر و تحول هستیم و ضرورت تحول در دوره جدید است که ما را به سمت راه‌اندازی این شبکه سوق داد.

نوری با اشاره به فرصتی که رسانه ملی در مسیر خود، آن را مغتنم شمرده‌ است، اضافه کرد: شبکه «رویا» را به عنوان یک فرصت طلایی باید جدی بگیریم تا بخشی از نیازهای پیشبرد انقلاب اسلامی را در رسانه محقق کنیم.

معاون فضای مجازی با تأکید بر فرصت‌های مختلفی که با تلوبیون محقق می‌شود، عنوان کرد: تلوبیون حدود ۲۰ میلیون نصب دارد، آمار کاربر ماهانه‌اش عدد ۱۶ تا ۱۸ میلیون را نشان می‌دهد و ترافیک آن نشان از مصرف بالا دارد؛ چنانکه در کنار مصرف و مراجعه داخلی بالا، حدود ۲ میلیون نیز از خارج از کشور به این محتوا مراجعه می‌کنند. این بستر توزیع محتوا فقط با تکیه بر محتوای صداوسیما شکل گرفته است و نشان می‌دهد مردم در ایران و دنیا همچنان طالب محتوای صداوسیما هستند.

در ادامه، مادر شهیدان خالقی‌پور که مهمان ویژه این مراسم بود، روی صحنه حاضر شد و با افتتاح شبکه تلوبیونی «رویا»، آرزو کرد که به زودی شاهد اعلام خبر ظهور امام زمان (عج) از صداوسیما و همه در خدمت تحقق اهداف انقلاب جهانی آن حضرت باشیم.

این مادر شهید از دانشجویان خواست با خود عهد کنند که همواره در خدمت به ملت نجیب ایران کوشا باشند.

آلبوم عکس خبر را در لینک زیر ببینید:

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2058

 

امتیاز شما