امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رویداد ستاپ؛ راهی به سمت عدالت آموزشی در کشور

مشاهده ۵۷۶
۱۴۰۱/۰۸/۱۷- ۱۵:۴۰

نشست خبری رویداد ملی ستاپ «سکوی تحول آموزش‌وپرورش»، رویداد تخصصی حوزه تعلیم و تربیت از رویدادهای ملی تا ثریا، دوشنبه ۱۶ آبان در شبکه آموزش سیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست خبری رویداد ملی ستاپ «سکوی تحول آموزش‌ و پرورش»، رویداد تخصصی حوزه تعلیم و تربیت از رویدادهای ملی تا ثریا، امروز دوشنبه ۱۶ آبان برگزار شد.
علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست خبری رویداد ملی ستاپ گفت: رتبه‌بندی معلمان یک‌سال و نیم زمان برد و همه می‌گفتند که نمی‌شود. بسیاری این سؤال را از ما داشتند که چگونه و با چه هزینه‌ای می‌توان یک‌میلیون معلم را رتبه‌بندی کرد؟ رتبه‌بندی معلمان با ۳۸ هزار میلیارد تومان در مجلس تصویب شد که کار بسیار بزرگی بود. البته تمام مزایای این طرح به یک‌باره به معلمان نخواهد رسید اما قرار است بین سه‌ونیم تا شش‌ونیم میلیون حقوق هر معلم اضافه شود و در این طرح عنصر رقابت را وارد آموزش‌ و پرورش کردیم.
وی با بیان اینکه هشت هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم، افزود: خروج مالی این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد است که عدد بزرگ و قابل توجهی است اما با این حال ما نیز حمایت‌های ویژه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان کردیم. قانون در ۲۰ ماده به شرکت‌ها‌ی دانش‌بنیان امتیازات ویژه‌ای داده است که باید مطالعه شود. به همین دلیل معتقدیم که کارهای بزرگی انجام خواهد شد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای تصریح کرد: برای تحقق عدالت آموزشی سه هزار میلیارد به مدرسه البرز پول دادیم تا معلم‌ها و افراد برتر در ۱۲۶۰ مدرسه شبانه‌روزی در کلاس‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مناطق محروم تدریس کنند تا دانش‌آموزانی که در حاشیه کشور و مناطق محروم هستند از بهترین معلم‌‌های مدارس استفاده کنند.
منادی اضافه کرد: آموزش‌وپرورش متعهد شده تا ۵۰ درصد از مطالب آموزشی را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد و وزارت علوم نیز باید ۳۰ درصد از مطالب آموزشی را به این امر اختصاص دهد.
این نماینده مجلس تأکید کرد: دیگر ما کشور جهان سومی نیستیم. کشور ما رتبه چهاردهم دنیا در تولید است. با توجه به این موضوع دانشجویان برتر دانشگاه‌ها دیگر به فکر مهاجرت نیستند بلکه در شرکت‌های دانش‌بنیان اشتغال دارند.

سند تحول بنیادین در انتظار اجرا
محمدرضا احمدی، دبیر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در نشست خبری رویداد ملی ستاپ گفت: اگر بتوانیم فضا و محتوای خوب آموزشی داشته باشیم قطعاً می‌توانیم تأثیرگذار باشیم. تأکید ما بر اجرای سند تحول بنیادین است. هزینه‌های بسیاری برای این سند صرف شده است اما تاکنون این سند اجرا نشده است. سند تحول بنیادین اخلاق‌محور، اسلام‌محور، علم‌محور، تربیت‌محور و مدرسه‌محور است اما با این حال نتوانستیم آن را اجرایی کنیم. باید پایه و اساس دانش‌آموزان در مدارس شکل بگیرد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: جایگاه و منزلت معلمان هم در سند تحول بنیادین در نظر گرفته شده که موضوع رتبه‌بندی و مهرآفرینان بر این اساس انجام شده است، باید در راستای تحول حرکت کنیم تا آسیب نبینیم. این محتوای تولید شده حتماً باید در کمیسیون آموزش مجلس صحبت شود تا بتوانیم ‌تحولی را در آموزش‌وپرورش داشته باشیم.

فناوری‌های نوین راهی به سمت عدالت آموزشی
صفرعلی یازرلو، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش در نشست خبری رویداد ملی ستاپ بیان کرد: زمانی به عدالت آموزشی به معنای واقعی دست می‌یابیم که از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. این رویداد یکی از جلوه‌های مردمی‌سازی آموزش است که باید در حیطه فناوری‌های نوین صورت گیرد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: بحث تعلیم و تربیت کمیت نیست بلکه کیفیت است. نباید به صورت جزیره‌ای کار کرد بلکه باید در کنار هم مسائل را حل کنیم.
وی با بیان اینکه حدود یک هزار کلاس چند پایه‌ای در کشور داریم، افزود: زمان آموزش در این کلاس‌ها اندک است؛ فناوری می‌تواند به افزایش زمان آموزش و یادگیری کمک کند.

نگاه‌های نوآورانه حلال مسائل تعلیم و تربیت
حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست بیان کرد: مسائل تعلیم و تربیت مهم‌ترین موضوع این رویداد است که باید با نگاه نوآورانه به سمت آن رفت و برای حل این مسائل اقدام کنیم. تجربه‌ سال‌های گذشته نشان داده که حل مسائل مرتبط با حوزه تعلیم و تربیت از طریق‌های نگاه‌های سنتی گره‌گشا نبوده است. زیرا مسائل تعلیم و تربیت بسیار زمان‌بر و هم پیچیده است و ساختار رسمی و سنتی، توفیقی در این زمینه نداشته است.
وی ادامه داد: این رویداد و مشابه این اتفاقات در سراسر کشور نقطه عطفی برای حل مسائل تربیتی با نگاه نوآورانه است. بخشی از اتفاقات رویداد ملی استارت‌آپ به عنوان پیشنهاد‌های عملی امیدبخش است. زیرا می‌توان در این فضا راه‌حل‌های خوبی را مطرح کرد و کشور را در مسیر رو به رشدی قرار داد.
تاریخی با بیان اینکه جنس مسائل نظام تعلیم و تربیت، کیفی و از حیث مسائل علوم انسانی است، ادامه داد: با این حال باید با شاخص‌های کمی و قابل اندازه‌گیری راه‌حل‌ها را منطقی و عملی کنیم. فناوری‌های نوین، هوشمند و نوآورانه که در بستر آی‌تی اتفاق می‌افتد این کمک را به ما می‌کند تا راه‌حل‌های ما هوشمند و هدایت شده باشد.
وی با بیان اینکه ابزارهای نوین کنونی که استارت‌آپ‌ها به آن می‌پردازند، باید به شدت تقویت شود، افزود: رویداد ملی ستاپ از این جهت در فضای تعلیم و تربیت افق گشایی را رقم می‌زند که مجموعه‌های این حوزه با رغبت بیشتری به سمت حل مسائل تعلیم و تربیت گام بردارند.
تاریخی در پایان اضافه کرد: ابزارهای نوین مانند استارت‌آپ‌ها نشان می‌دهد که اگر بخواهیم تصمیم‌گیری‌ها درست داشته باشیم، باید به حوزه‌های فناورانه و نوآورانه اتکا کنیم و این حوزه‌ها به شدت تقویت شوند. این رویداد می‌تواند در فضای تعلیم و تربیت کشور چشم‌انداز خوبی را به وجود آورد.

راه‌اندازی «مدرسه کنکور ایران» در تلویزیون
علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش در ادامه نشست خبری رویداد ملی ستاپ اظهار کرد: موضوع تعلیم و تربیت لبریز از فرصت‌ها و تهدیدها است. نتایج کنکورهای چند سال اخیر به وضوح نشان‌دهنده عدم عدالت آموزشی در کشور است. همه ما باید حول محور آموزش‌وپرورش جمع شویم و به آن کمک کنیم. رویداد ستاپ یکی از کارهایی است که در حال حاضر در رسانه ملی در حال کار بر روی آن هستیم.
وی ادامه داد: محتوایی در حال تولید شدن است که بهترین مدارس غیردولتی شمال تهران درخواست محتوای آن را داشته‌اند اما برای محقق شدن در راستای عدالت آموزشی و رسیدن محتوا به دست دانش‌آموزان مناطق محروم تصمیم بر پخش آن از طریق تلویزیون گرفته شد. مدرسه تلویزیونی به صورت کاملاً رایگان در اختیار همه است و امروز هرکسی در کشور تلویزیون دارد، به بهترین محتوای آموزشی دسترسی دارد.
عبدالعالی اضافه کرد: از اوایل آذر پروژه‌ای به نام «مدرسه کنکور ایران» رقم خواهد خورد که تمام محتواهای کنکور به صورت جامع و رایگان در اختیار همگان قرار خواهد گرفت. اگر همه ما در کنار هم قرار بگیریم، اتفاق‌های عالی می‌تواند رخ دهد. اگر نگاه‌های عملیاتی در مجموعه ستاپ وجود داشته باشد، بسیار بر آموزش تأثیرگذار است.

امتیاز شما