امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

نقش علم و دانش در توسعه یک کشور

مشاهده ۳۰۹
۱۴۰۱/۰۹/۱۷- ۱۳:۵۶

محمدرضا قرایی، کارشناس الهیات که میهمان شب نشینی شده بود گفت: به طور کلی فرق انسان و موجودات دیگر در علم و دانش است؛ علم و دانش پدیده‌ای هستند که باعث می‌شوند انسان توانمندی شناخت خود و پیرامون خود را داشته باشند. امروزه کشورهای دارای علم و دانش هستند که موفقیت بسیاری را کسب می‌کنند. حضرت امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند علم سلطه می‌آورد و آنکه دانش دارد می‌تواند بر مشکلات غلبه کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، قرایی ادامه داد: آنچه امروز ما به آن علم می‌گوییم در روایات اسلامی فضل نام دارد، آنچه در قرآن و اسلام علم نام دارد چیزی است که مفاهیم عمیق جهانی را برای انسان شفاف می‌سازد. علومی مانند طب و زیست‌شناسی انسان را با پروردگار خود آشنا می‌سازد. علمی‌که انسان را با خداوند آشنا می‌کند می‌تواند در هر رشته‌ای وجود داشته باشد، در نتیجه نمی‌توان گفت علوم دانشگاهی علوم الهی نیستند. خط کشی واضحی بین علوم الهی و غیر الهی وجود ندارد و از هر علمی می‌توان اطلاعاتی را یافت که مفاهیم عمیق زندگانی و درک خداوند را برای ما آشکار و آسان می‌سازند.
وی افزود: روشنفکری جنبه فردی دارد و لازم است؛ روشنفکری مقدمه‌ای برای روشنگری است و باعث می‌شود انسان کسب مفاهیم علمی داشته باشد و به یک انسان روشنگر تبدیل شود. این که فردی علمی داشته باشد و آن را به اشتراک نگذارد مانند برکه‌ای است که به جایی راه ندارد و با گذر زمان به یک باتلاق تبدیل می‌شود.
او اظهار داشت: دانشجویان پیشروی توسعه در یک کشور را صورت می‌دهند؛ اکنون از ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۱۳۴ مورد آن برای کشور آمریکا است. پس از این کشور، با فاصله قابل توجه آلمان وجود دارد که ۴۲ دانشگاه در آن فهرست دارد. پس از آن نیز کشورهایی مانند انگلیس حضور دارند.
قرایی گفت: اکنون تولید ناخالص آمریکا نزدیک به کل تولید ناخالص اتحادیه اروپا است؛ زمانی که به این کشور نگاه می‌شود، ارتباط مشترکی بین دانش و توسعه دیده می‌شود. رشد در اقتصاد نقش مفیدی ندارد چرا که می‌تواند از چیز ساده‌ای مانند فروش نفت یا طلا باشد اما از طرف دیگر توسعه نشان می‌دهد هر کشور چقدر قدرت صادرات دارد.
وی ادامه داد: اگر یک جامعه بتواند رشد را به توسعه تبدیل کند توانسته از علم و دانش استفاده کند و باعث پیشرفت شود. دانشجویان و دانشگاه‌ها باید با فضاسازی درست و با استفاده از امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد در جهت توسعه استان، شهر یا شهرستان خود تلاش کنند. یک دانشجو باید بتواند از دانشی که دارد استفاده کند و باعث توسعه محل زندگی خود شود. دانشجو باید بتواند با جهل منطقه مبارزه کند و از ذهن خود استفاده داشته باشد و باعث پیشرفت کشور خود شود. بزرگ‌ترین استکباری که می‌تواند جلوی پیشرفت یک جامعه را بگیرد جهل است؛ همانطور که در احادیث آمده که بهترین دوست انسان عقل او و بزرگ‌ترین دشمن او جهل وی است.
این کارشناس الهیات ادامه داد: هر دانشجو باید بتواند دانش خود را در رشته‌های مختلف افزایش دهد تا بتواند با دیدگاه‌های مختلف به موضوعات نگاه داشته باشد؛ به طور کلی افرادی که تحصیلات میان‌رشته‌ای دارند معمولا در کار خود موفق‌تر عمل می‌کنند.
قرایی در پایان گفت: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دانش بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد و دانشگاه‌ها باید بتوانند خود را با علمی‌به روز به کمال برسانند و از ابعاد مختلف رشد داشته باشند. دانشگاه‌ها اگر خود را به کمال نرسانند دیگر ظرفیت رشد و تحول نخواهند داشت.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز علی درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما