امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد رسانه ملی از صحت و تاثیر آن می‌گویند؛
نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد رسانه ملی از صحت و تاثیر آن می‌گویند؛

برنامه‌های اقتصادی رسانه ملی در مسیر توسعه کشور

مشاهده ۱۱۴۷
۱۴۰۱/۱۰/۱۷- ۲۰:۲۴
تعداد بازدید:1147

از جمله کارکردهای رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، آگاهی ­بخشی به مخاطبان روشنگری، تبیین مسایل و تحلیل موضوع است و یکی از اهداف و رسالت‌های طراحی­شده برای رسانه ­ها به­ ویژه رادیو و تلویزیون، نقش و عملکرد آن‌ها در تهییج افکار عمومی و ارائه الگوهایی معیّن برای دریافت بازخورد و نتیجه‌ای مشخص است. از سوی دیگر «رسانه ملی» یعنی رساندن صدای مردم و مطالبات جامعه به گوش مسئولان و پیگیری از مسئولان برای اطلاع‌رسانی از خدماتشان به مردم که نتیجه آن، ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی و نوعی تقویت ارتباط بین حاکمیت و دولت است که رسانه ملی در حوزه اقتصادی هم به دنبال ایجاد این هم‌افزایی بین دولت و ملت و پیگیری مشکلات و حل مشکلات اقتصادی به نفع جامعه است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این خصوص با چند تن از نمایندگان حوزه اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم و نظراتشان را برای بهبود کارکرد رسانه ملی در حوزه اقتصادی جویا شدیم.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه تقریبا از ایام انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم برنامه‌های اقتصادی رسانه ملی از لحاظ محتوایی تغییرات اساسی پیدا کرده‌است گفت: جنس برنامه‌ها  قبلاً این بود که مجری سوالاتی از کارشناسان مدعو می‌کرد یا درخواست می‌کردند که آن‌ها گزارش بدهند و گزارش آنها در قالب مباحث تخصصی به مردم ارائه می‌شد، اما در طول یکی دوسال گذشته اتفاق مهمی‌که افتاد این بود که جنس رفتار صداوسیما به سمت رویکرد تخصصی در داخل خود مجموعه اش رفت.

وی افزود: انصافاً کسانی که در حوزه تخصصی کار می‌کنند با اشراف وارد بحث می‌شوند و تولید گزارش‌ها در صداوسیما نمونه بارز همین ادعاست. یعنی به جای اینکه گزارش دیگران را ارائه دهند خودشان تولید گزارش می‌کنند و من این گزارش‌ها رو دیده‌ام که بسیار تخصصی است.

 پورابراهیمی معتقد است: برنامه «میز اقتصادی» که بعد از ظهرها بعد از خبر 14 پخش می‌شود فوق‌العاده است و کاملاً مشخص است که وقت گذاشته شده و اطلاعات به‌روز است. این‌طور هم نیست که فقط سرفصل ها باشد این را از لحاظ کارشناسی می‌گویم و من به ریز اطلاعات هم نگاه می‌کنم و با صداوسیما تعارف ندارم به اشکالات هم اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک اشکال برنامه«میز اقتصادی» این است که فردی که مجری برنامه است تحصیلات تخصصی ندارد در حالی که باید به این حوزه اشراف کامل داشته‌باشد، البته برنامه فوق‌العاده است. همچنین «گزارش ویژه خبری»  برنامه منحصر به فردی است و انصافاً گزارش‌هایی که ارائه می‌شود تخصصی است.

پورابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر صداوسیما به سمت رویکرد حرفه‌ای و علمی‌پیش می‌رودکه در قالب این رویکرد حتی می‌تواند اصلاحات پیشنهادی‌اش را در قالب گزارش‌های تخصصی به جامعه و سیاست‌گذار در حوزه اقتصادی ارائه کند. چون هرچه بیش‌تر نگاه علمی حاکم شود کشور بهتر اداره می‌شود و انتظار ما از صداوسیما این است که جنس رفتارش علمی و حرفه‌ای و فارغ از فضای سیاسی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه چه پیشنهادی برای بهتر شدن برنامه‌های تخصصی اقتصادی رسانه ملی دارید، گفت: پیشنهادم اتصال مجموعه تخصصی حوزه برنامه‌سازی صداوسیما فارغ از فضای سیاسی، گرایش‌ها و رفتارها با مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی است که اولین مرکز در خود صداوسیماست. صداوسیما  الان مرکز علوم و تحقیقات است و دانشکده دارد. این مرکز دانشگاهی می‌تواند قطب تولید علم باشد و کار حرفه‌ای برای مجموعه رسانه‌ای خودش انجام دهد.

وی افزود: از طرف دیگر صداوسیما می‌تواند از ظرفیت تخصصی مجلس،کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کند و از همین جا اعلام می‌کنم درخواست دارم جلساتی با گروه‌های اقتصادی صداوسیما داشته‌باشیم و با مجریان، تهیه‌کنندگان و عوامل اجرایی مرتبط با هر برنامه در کمیسیون نشست مشترک برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی عملکرد صداوسیما در حوزه اقتصادی را مطلوب دانست و گفت: صداوسیما موضوعات اقتصادی کشور را خوب می‌کاود و بسیار قوی در این عرصه در حال حرکت است و راهکارهایی که در برنامه‌های اقتصادی ارائه می‌شود مورد رصد و استفاده مسئولان این حوزه قرار می‌گیرد.

وی افزود: برنامه «میز اقتصاد» یکی از برنامه‌های اقتصادی رسانه است که بسیار مورد اقبال کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است وگزارش‌های میدانی که در این برنامه از واحدهای تولیدی پخش می‌شود و همچنین بحث‌هایی که در میز اقتصاد صورت می‌گیرد نشان‌دهنده این است که با مطالعه و تحقیقات قبلی ارائه می‌شود. دعوت کارشناسان و دستگاه‌های اجرایی حوزه‌های مربوطه همگی حاکی از این است که رویکرد صداوسیما در این عرصه حرکت رو به جلو و در جهت هم‌افزایی بین مردم و مسئولان در جهت بهبود اقتصاد کشور است.

میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه ادامه این برنامه‌ها مطلوب است پیشنهاد داد که رسانه ملی در حوزه اقتصادی همچنان مسئله‌محور عمل کند و در خصوص موضوعاتی مانند واردات، صادرات و همچنین پیشرفت‌هایی که در حوزه صنعت داریم ورود کند و اگر نواقصی از یک مجموعه صنعتی یا بنگاه اقتصادی مشاهده می‌کند گزارش تهیه کند تا نواقص رفع شود که در این صورت شاهد بروز اتفاقات خوب در حوزه اقتصاد و خودکفایی خواهیم بود.

وی ضمن ابراز خرسندی از روش اقتصادی رسانه ملی و عرض خدا قوت به دست اندرکاران این برنامه‌ها گفت: این عرصه را با به روز کردن اطلاعات و پژوهش‌ها روز به روز تقویت کنید و همین روش را ادامه بدهید.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سازمان صداوسیما در بحث موضوعات اقتصادی گفت: بنده کم‌تر فرصت می‌کنم برنامه‌ها را تماشا کنم؛ اما به نظر می‌رسد یکی از بخش‌هایی که می‌تواند از ظرفیت تخصصی نیروهای موجود در جامعه استفاده کند رسانه ملی است.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در برخی مواقع صداوسیما ممکن است تحت فشارهایی نتواند نیروهای تخصصی را از طیف‌ها و جریان‌های مختلف به کار بگیرد،ولی فکر می‌کنم در برخی از برنامه‌های رادیویی می‌تواند دامنه استفاده از نیروهای تخصصی را بالا ببرد.

قادری تصریح کرد: طبیعتا اگر این رسانه بین متخصصان خود تعامل داشته‌باشد و ظرفیت‌های تخصصی را به کار بگیرد در خیلی از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه همه جای دنیا معمولا مصدر تصمیم‌سازی‌ها نیروهای نخبه و نیروهای فکری هستند و تصمیم‌گیری نیز بر عهده مسئولان ذی ربط است، گفت: متاسفانه در کشور ما می‌خواهند تصمیم‌گیری را به مجلس و دولت واگذار کنند که این، کار درستی نیست.

قادری با مثبت ارزیابی کردن استفاده از اظهارنظر کارشناسان و ایرانیان خارج از کشور گفت: شبکه پرس تی وی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی اندیشمندان و متخصصان اقصی نقاط دنیا را پشت خط می‌آورد. همچنین ایرانیانی که در خارج از کشور هستند هم حرفی برای گفتن دارند و درگیر کردن آن‌ها با مسائل تخصصی و اقتصادی کشور این فرصت و امکان را فراهم می‌کند که روی مسائل کشور وقت بگذارند و در حوزه‌های مختلف، عملکرد را نقد کنند. وی با تاکید بر اینکه این نقدها می تواند سازنده باشد و بسیاری از مشکلات ما را حل کند، گفت: در شبکه‌های اقتصادی شاید این موضوع را بشود پررنگ‌تر دید .

وی استفاده از اندیشمندان کشورهای دیگر را در برنامه‌های تلویزیونی مفید ارزیابی کرد و گفت: باید امکان دعوت از کارشناسان خبره اقتصادی کشورهای دیگر از طریق ترجمه صحبت‌های آنها به صورت زیرنویس فراهم شود.
نماینده شیراز در مجلس در پایان خواستار پررنگ‌تر شدن برنامه‌های اقتصادی رسانه ملی شد و تاکید کرد که مسائل اقتصادی از اولویت های مردم و نمایندگان مردم در خانه ملت است و در رادیو و تلویزیون نیز باید بیش از این به آن پرداخته شود.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه با توجه به تلاطم‌های اقتصادی جامعه، تبلیغات منفی حوزه اقتصادی رسانه‌های معاند بسیار زیاد شده‌است، گفت:  برنامه‌های اقتصادی صدا و سیما رکن خوبی دارد  و به نحو شایسته‌ای توانسته است جایگاه مطلوب خود را در میان مخاطبان و کارشناسان اقتصادی پیدا کند.

وی افزود: معتقدم تحلیل‌هایی که صداوسیما در حوزه اخبار خصوصاً برنامه«میز اقتصادی» ارائه می‌دهد برای کسانی که بحث اقتصادی ایران را دنبال می‌کنند در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه برق، گاز، ارز و ... بسیار اثرگذار است.

 نماینده رشت خاطرنشان کرد: آمار و اطلاعات رشد اقتصادی خیلی خوب و دقیق ارائه می‌شود و تحلیلگرانی که صحبت می‌کنند تقریبا از فعالان اقتصادی هستند.

کوچکی‌نژاد معتقد است: این نوع برنامه‌ها در این مقطع زمانی خیلی مهم است و موجب آگاهی و تببین مسائل اقتصادی و ارائه راهکار برای مردم می‌شود و اگر توجه کنید بیش‌ترین مخاطبان برای ساعت‌هایی است که تحلیل‌های اقتصادی ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: در برخی رویدادهای اقتصادی که برای کشور پیش می آید مثل بالا رفتن قیمت ارز و ... تحلیل های صداوسیما و برنامه‌های کارشناسی آن در ایجاد شفافیت و آرام کردن شرایط بحرانی بسیار اثر مثبتی دارد و همین ورود صداوسیما در این بخش ها به مردم آرامش می‌دهد و معتقدم که مجلس هم باید از افزایش بودجه رسانه ملی حمایت کند تا صداوسیما فارغ از مشکلات مالی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حضور فعال‌تری داشته باشد.

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه باید از انتشار صحیح اخبار و اطلاعات در کشور حمایت شود، گفت: هم‌اکنون صداوسیمای ما خط مقدم مقابله با رسانه‌هایی است که علیه جمهوری اسلامی راه‌اندازی شده‌اند و ما باید صداوسیما را تقویت کنیم.

وی افزود: مجلس تلاش می‌کند که در برنامه هفتم توسعه، احکام دائمی و بودجه 1402 برای تقویت صداوسیما احکامی‌بیاورد تا با حمایت از صداوسیما سبب توفیق ایران در عرصه‌های رقابتی جهان و مستعد کردن توانایی‌های داخلی شود.

 رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور گفت: با توجه به اینکه صداوسیما دانشگاهی عمومی است که به عنوان مهم‌ترین وسیله ارتباط جمعی نقش بزرگی در تحولات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایفا می‌کند، برنامه‌های این سازمان نیز دائم مورد رصد کارشناسان و متخصصان است که خوشبختانه برنامه‌های حوزه اقتصادی این رسانه در مسیر تحقق توسعه است و تأثیر بسزایی در حل مشکلات کشور داشته‌است.

عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به برنامه‌هایی که با محوریت اقتصادی در رسانه ملی ارائه می‌شود، گفت: سازمان صداوسیما خصوصاً در برنامه‌های اقتصادی به بررسی و نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و ایجاد روحیة پاسخگویی در جامعه توجه کرده و این از نکات مثبت این برنامه‌هاست.

وی افزود: البته ضعف‌هایی هم در کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها و هم در کارهایی که در بالاترین سطح، استاندارهای جذب مخاطب را داشته‌باشد وجود دارد و مشهود است، ولی ما هم نباید توقع داشته باشیم صداوسیمایی که بودجه‌های لازم را در اختیار ندارد یا امکاناتش متناسب با ماموریت‌هایش نیست کار شگرفی و شگفتی انجام دهد. البته توقع داریم آقای جبلی با تاسیس کارگروه‌های ضربتی اقداماتی را انجام دهد که به صورت موردی بتوانیم بگوییم آمدن آقای جبلی و گروه ایشان یک تحولی را در سطح رسانه ملی و به تبع آن جامعه ایجاد کرده‌ است.

امتیاز شما