امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

«اولین‌های ورزش» همزمان با آغاز دهه فجر روانه آنتن رادیو ورزش می‌شود

مشاهده ۱۶۹
۱۴۰۱/۱۱/۰۹- ۰۹:۴۷

شبکه رادیویی ورزش در آستانه آغاز دهه فجر ویژه برنامه «اولین‌های ورزش» را روانه آنتن می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «اولین‌های ورزش» ویژه برنامه شبکه رادیویی ورزش است که قرار است در دهه فجر امسال روی آنتن این شبکه رادیویی رود. این برنامه مرور وقایع و اتفاقاتی است که ورزش ایران به شکرانه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی‌به دست آورده و مبین رشد و پیشرفتی قابل توجه به نسبت رقابت‌ها و رویدادهای مشابه در پیش از این انقلاب ۱۳۵۷ است.

موضوعاتی که در این برنامه بیان می‌شود در حقیقت بازنمایی، یاد آوری و صیقل بخشی به مستندات موجود در خصوص پیشرفت ورزش ایران در همه حوزه‌ها و به خصوص ورزش قهرمانی است که خود در واقع نقطه عطفی تازه پیش روی ورزش ایران است.

حسن عبدالهاشم پور تهیه کننده این ویژه برنامه عنوان کرد: «اولین‌های ورزش» یک برنامه با رویکرد تاریخی در حوزه ورزش به ویژه تاریخ شفاهی ورزش کشور پس از انقلاب اسلامی است که به اتفاقات ورزش چه در حوزه قهرمانی و چه در حوزه زیرساخت و توسعه و هر گونه اتفاقی که برای اولین بار توسط ورزشکاران صورت گرفته، به روایت آن می‌پردازد. تعدادی از این برنامه‌ها طی سال‌های گذشته تولید شده، اما طبیعی است که هر سال اولینی به اولین‌های گذشته اضافه شود. شاید در یک رشته ورزشی یک قهرمان رکوردی را برای اولین بار کسب کند که ورزشکاران، پیش از آن رکورد را نزده باشند یا یک مدالی را به دست آورده باشیم که در طول این برنامه به روایت تاریخی این رویدادها می‌پردازیم.

وی افزود: این برنامه اثرات دگردیسی ورزش ایران را بازگو و با زبان آماری و تحلیلی؛ پیشرفتی که به وجود آمده را گوشزد می‌کند. به عنوان مثال در برخی از رشته‌های ورزشی که در پیش از انقلاب اسلامی، هیچ جایی برای ایران در موفقیت‌های بزرگ قائل نبودند، به نتایجی رسیدیم که سیر صعودی و سبقت ایران را از کشورهای صاحب نام نشان می‌دهد. علاوه بر این به شکل مصداقی هم به یکایک رشته‌ها پرداخته و تغییراتی که یافتند به نسبت زمان مشابه در پیش از انقلاب اسلامی و اثربخشی انقلاب در تکامل، آنان را به سمع مخاطبان می‌رسانیم.

عبدالهاشم‌پور با اشاره به ساختار برنامه ادامه داد: همه قسمت‌های این ویژه برنامه از زبان خود اولین‌ها است. ساختار این برنامه را شاید می‌توان جزء مستند گزارشی قرار داد. متن برنامه بر پایه مستند است چرا که همه رویدادها مبتنی بر واقعیت بوده و احتمالا بتوان آن را جزء مستندات گزارشی رقم زد.

تهیه کننده برنامه «اولین‌های ورزش» در پایان در خصوص نحوه ساخت برنامه اینگونه گفت: اطلاعات برنامه پژوهش محور است. قطعا همه مدال‌ها و رکوردهایی که کسب شده در تاریخ کشور ثبت می‌شود و همه باید بر مبنای یک پژوهشی صورت پذیرد. به هر حال آنچه که از تاریخ ورزش کشور چه مکتوب و چه شفاهی از طریق پژوهش به دست آوردیم را تبدیل به یک برنامه رادیویی کردیم. در حال حاضر هم ادامه آن را با ساختاری جدیدتر روی آنتن رادیو ورزش موج اف ام ردیف 92 مگاهرتز خواهیم برد.

 

امتیاز شما