امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

معنای معرفت در زیارت امام معصوم و حجت خداوند

مشاهده ۵۵۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۲- ۱۷:۱۵

امام جواد (ع) همواره بهشت را برای کسانی که معرفت داشته‌اند، تضمین کرده‌اند

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی محمدقلی‌ها، کارشناسی مذهبی، دکترای علوم قرآن و حدیث و حافظ قرآن و نهج البلاغه، روز دوازدهم بهمن در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه صبح پارسی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه درباره  ولادت امام جواد (ع) سخن گفت.

استاد محمدقلی‌ها گفت: امام رضا (ع) در میان ائمه، امامی هستند که تا سن 47 سالگی صاحب اولاد نشدند. این موضوع به جهت زخم زبان‌های اطرافیان و حتی برخی از منصوبین ایشان، بسیار برایشان اذیت‌کننده بود. اما امام رضا (ع) همواره تاکید داشتند که خداوند فرزندی به ایشان اعطا خواهد کرد. 

تعبیر امام رضا (ع) از ولادت امام جواد (ع) جنبه‌های گوناگونی دارد. امام رضا (ع) که عالم به همه عالم هستند، درباره ولادت امام جواد (ع) می‌فرمایند: "در اسلام مولودی به برکت تو به دنیا نیامده است" این از جهتی باعث بسته شدن دهان مخالفین و اذیت‌کنندگان ایشان شد و از جهتی دیگر تاکید بر ادامه سلسله امامت از طریق امام جواد (ع) داشت. 

شیخ کلینی در کافی نقل کرده است که حسرت زیارت امام رضا (ع)، عالم آل محمد (ص)، به دل امام صادق مانده بود. امامت حضرت جواد (ع) در سن هشت سالگی آغاز شده بود و به همین جهت عده‌ای در قبول امامت ایشان به شک افتادند. البته اشخاص معتقدی مانند علی‌بن جعفر، فرزند امام صادق (ع) که عمری طولانی داشت، نیز حضور داشتند که بدون هیچ شک و تردیدی ایشان را به عنوان امام پذیرفتند. 
وقتی امام صادق (ع) از مدینه به کوفه توسط حکومت بنی عباس تبعید شدند، جمعی از اهالی کوفه گله کردند و ایشان گفتند در میان تمام پدران و اجداد شما پنجاه نفر هم نبودند که نسبت به جد من معرفت داشت باشند. ایشان در ادامه می‌فرمایند که معرفت به معنای قبول امامت و ولایت حجت خدا از طرف خداوند است. 

امام جواد (ع) همواره بهشت را برای کسانی که معرفت داشته‌اند، تضمین کرده‌اند. ایشان معرفت در زیارت امام رضا (ع) را دارای چهار اعتقاد مهم دانستند؛ اول اینکه شخص باید به امامت ایشان معتقد باشد و او را جانشین بداند. دوم اینکه از او اطاعت کند. سوم اینکه این آقا غریب از دنیا رفته است و چهارم اینکه ایشان شهید بوده‌اند. 

امتیاز شما