امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در گفتگو با مهر مطرح شد؛
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در سیما/انتخاب سوژه از چند هزارنفر

مشاهده ۵۶۰
۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۱۴:۲۰
تعداد بازدید:560

مدیر گروه تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به ارائه توضیحاتی درباره برنامه «محفل» که در شب‌های رمضان امسال از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود، پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدرضا فهیمی مدیر گروه تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره برنامه «محفل» که از ابتدای ماه رمضان روی آنتن شبکه ۳ سیما رفته است به خبرنگار مهر بیان کرد: ماه رمضان بهار قرآن است و فرصتی است تا توجه ویژه‌تری به قرآن کریم داشته باشیم تا هرچه بیشتر انس با قرآن و آموزه‌های آن در زندگی فردی و اجتماعی‌مان نمود پیدا کند. شاید این فرصت ویژه با این هدف و نگاه، چندان در برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه قرار نگرفته باشد. البته که شاهد برنامه‌های زیادی حول معارف اهل بیت (ع) و مفاهیم قرآنی در این سال‌ها بودیم ولی کم‌تر خود قرآن کریم و پرداختن به نص آن به شیوه‌ای جذاب تم اصلی یک برنامه قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام با گستردگی مخاطب

وی درباره رویکرد این برنامه عنوان کرد: قرآن کتاب زندگی است و ماه رمضان فرصت ویژه‌ای است تا هرچه بیشتر متن زندگی را با قرآن گره بزنیم و همین مساله نقطه سرآغازی بود تا برای شکل‌گیری ایده‌ای قرآنی در قالب یک برنامه تلویزیونی تمرکز کنیم. مسئله اصلی انس با قرآن کریم بود و وصل کردن بیشتر قرآن به متن زندگی عموم مردم، لذا در ساختار برنامه جذابیت برای عموم مردم حائز اهمیت بود. محافل قرآنی همواره پرشور بودند و به برکت انقلاب اسلامی مخاطب تخصصی خودشان را ساخته و همراه کرده‌اند. همین تخصصی شدن گاهی باعث شده تا کمتر عامه مردم با تلاوت تخصصی قرآن درگیر شوند. به همین خاطر ما در شکل‌گیری «محفل» مخاطب را عامه مردم در نظر گرفتیم و سعی کردیم «محفل» را به عنوان بزرگ‌ترین محفل قرآنی جهان اسلام با گستردگی مخاطب فراوان در نظر بگیریم و این گستردگی را با سوژه‌های متنوع از سراسر جهان اسلام، گروه‌های سنی مختلف و تخصص‌های متعدد به منصه ظهور برسانیم.

بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در سیما/انتخاب سوژه از چند هزارنفر

فهیمی در ادامه سخنان درباره رویکرد بین‌المللی برنامه بیان کرد: ما چنین برنامه‌ای با محور قرآن در جهان اسلام و در میان برنامه‌های تلویزیونی در منطقه نداشته‌ایم شاید برنامه‌هایی بوده که به حوزه‌های دیگری پرداخته است و یا درباره معارف اسلامی‌برنامه‌هایی داشته‌ایم اما برنامه‌ای که با سبک و سیاق «محفل» و به صورت تخصصی و متمرکز در حوزه قرآن باشد، نداشته‌ایم. امیدواریم این برنامه بازخورد خوبی داشته باشد و بتوانیم تولید آن را ادامه دهیم.

تولید بیگ پروداکشن اقتضای برنامه سازی تلویزیونی است

این تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی در ادامه درباره این‌که چرا برنامه‌های معارفی در سال‌های اخیر به سمت ساختار بیگ پروداکشن می‌روند توضیح داد: این‌که اخیراً این اتفاق رخ داده است نشان می‌دهد که برنامه‌های مذهبی و مناسبتی جدی گرفته شده‌است. پیش‌از این برنامه‌ها در حد یک برنامه گفتگو محور و در راستای رفع تکلیف به تولید می‌رسیدند. از طرفی برنامه‌های بیگ پروداکشن اقتضای برنامه سازی تلویزیونی است وقتی می‌خواهید قرآن را در تلویزیون بازنمایی کنید باید به اقتضائات آن توجه کنید و قالب و ساختاری جذاب را لحاظ کنید این هم موارد مختلفی را شامل می‌شود حتماً به ایده پردازی، تیم تولید حرفه‌ای و کار و تحقیق نیاز دارد طبیعتاً با چنین ویژگی‌هایی مخاطب هم بهتر با برنامه ارتباط برقرار می‌کند و آن را جدی می‌گیرند.

فهیمی درباره ایده ساخت برنامه «محفل» و زمان شکل‌گیری آن نیز بیان کرد: ما تقریباً از بعد از ماه رمضان سال ۱۴۰۱ به فکر ساخت این برنامه افتادیم از آن زمان جلساتی با گروه معارف شبکه ۳ داشتیم و دغدغه‌مان این بود که بتوانیم برنامه‌ای فاخر و تأثیرگذار برای رمضان ۱۴۰۲ بسازیم برنامه‌ای که جریان‌ساز باشد و بتواند قرآن را به متن زندگی انسان‌ها گره بزند. بعد از جلسات متعدد و بررسی ایده‌های مختلف نهایتاً «محفل» با ساختار فعلی شکل گرفت.

بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در سیما/انتخاب سوژه از چند هزارنفر

وی در ادامه درباره انتخاب سوژه‌ها و شرکت‌کنندگان این برنامه نیز توضیح داد: جامعه قرآنی جامعه‌ای گسترده در سطح کشور است از جلسات خانگی گرفته تا نشست‌ها و برنامه‌های رسمی سازمان‌ها و نهادها مثل سازمان تبلیغات اسلامی تا نهادهای زیر نظر وزارت ارشاد و تلاش ما بر این بود که از همان ابتدا با سرشاخه‌های همه این جمع‌های رسمی و خانگی بتوانیم ارتباط بگیریم تا هم با دغدغه و نوع نگاهشان آشنا شویم و هم سوژه‌های مورد نظرمان را با دقت بیشتری انتخاب کنیم بنابراین می‌توان گفت کل جامعه قرآنی کشور در اتاق فکر این برنامه شریک بودند.

سوژه‌های حاضر در برنامه از میان چند هزار نفر انتخاب شدند

فهیمی درباره تعداد سوژه‌ها و مرحله ابتدایی انتخاب افراد نیز بیان کرد: تعداد سوژه‌ها بسیار زیاد بود و همانطور که گفتم با شبکه‌های مختلفی از جامعه قرآنی در ارتباط بودیم که هر کدام از این‌ها سوژه‌های بسیاری را در داخل و خارج کشور می‌شناختند. به جرأت می‌توان گفت سوژه‌های حاضر در برنامه از میان چند هزار نفر سوژه انتخاب شدند تا بتوانیم در هر قسمت از برنامه بسته به نوع سوژه بین ۲ تا ۴ نفر حضور یابند.

بزرگترین محفل قرآنی جهان اسلام در سیما/انتخاب سوژه از چند هزارنفر

وی درباره مخاطبان این برنامه که چقدر فراتر از قشر خاص قرآنی مذهبی خواهند بود عنوان کرد: دغدغه ما از ابتدای طراحی این برنامه این بود که برای مخاطب عام باشد این برنامه مثل مسابقات تخصصی قرآنی نیست که مخاطب خاص داشته باشد بلکه برای مخاطب عام و مخاطبی که در ماه رمضان دوست دارد با قرآن انس بگیرد تدارک دیده شده است مخاطبی که هم در زمان افطار به دنبال یک برنامه حال خوب کن است و هم می‌خواهد برنامه‌ای با جذابیت‌های یک اثر تلویزیونی را ببیند.

فهیمی در بخش دیگر درباره مجری برنامه و انتخاب رسالت بوذری نیز بیان کرد: گزینه‌های متعددی برای اجرا داشتیم که طبیعتاً مجری طراز برای چنین برنامه‌هایی بسیار کم است بااین‌حال گزینه‌های متعددی بررسی شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای رسالت بوذری اجرای این برنامه را برعهده داشته باشند.

وی در پایان درباره نگاه بین‌المللی برنامه محفل و حضور کارشناسانی خارج از ایران عنوان کرد: ماه رمضان یک مناسبت مشترک بین کشورهای اسلامی است. از همین حیث سعی کردیم فضای عیدانه و جذاب ماه مبارک رمضان را به مخاطب ایرانی ارائه کنیم و هم با انتخاب داوران بین‌المللی این برنامه را برای مخاطب جهان اسلام هم مورد توجه قرار دهیم. این کارشناسان خارجی هم استاد هستند و هم شناخته‌اند و حضورشان بر این مبنا بود که برنامه در طراز و استانداردهای جهان اسلام باشد.

برنامه «محفل» با همکاری شبکه سه سیما و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت ساخته شده است.

امتیاز شما