امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مانور جامع زلزله ساختمان رادیو برگزار شد

مشاهده ۶۷۵
۱۴۰۲/۰۲/۲۶- ۲۱:۱۹

به همت ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان صداوسیما، با هدف آموزش و بالا بردن سطح آگاهی، دانش، مهارت و هم افزایی پرسنل، مسئولین و مدیران کمیته‌ها، گروه‌ها و تیم های ستاد به خصوص تمرین طرح ها و دستورالعمل های فراخوان، پناه گیری، تخلیه، اسکان و امداد و نجات کارکنان رسانه ملی، همچنین اطلاع رسانی و آموزش و آگاهی بخشی در شرایط بحران، مانور " جامع زلزله" در ساختمان شهدای رادیو با همکاری جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این مانور ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۰:۳۰ صبح با رمز «یا امام جعفر صادق علیه السلام» در ساختمان رادیو و محوطه باز پشت این ساختمان شروع شد.

تیم های عملیاتی ستاد بحران صدا و سیما، آتش نشانی سازمان  و تیم های عملیاتی از جمعیت هلال احمر همچون تیم های جستجوگر، امداد و نجات، تیم های زنده یاب که از تجهیزات تخصصی و حتی سگ های زنده یاب بهره می‌گرفتن و انتقال موفق مصدومان فرضی با راپل از طبقات بالاتر به حیاط مجموعه و انتقال آنها به درمانگاه صحرایی تخصصی احداث شده از بخش های مهم این رزمایش به حساب می آمد.

آماده سازی و نصب چادر ها جهت اسکان موقت زلزله زده‌ها و پوشش رادیویی، تلویزیونی و خبری حادثه از محل وقوع زلزله فرضی و تداوم سیگنال رسانی بخشی از سناریوی رسانه ای این مانور بود. در نهایت تیم های ارزیاب با بررسی و آمارگیری از تعداد کارکنان مجموعه مورد نظر از تخلیه موفقیت آمیز ساختمان خبر داده و این رزمایش با رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت به پایان رسید.

در جریان مانور با عوامل برگزار کننده این رزمایش به گفتگو نشستیم که در ذیل آورده می‌شود.
دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان با حضور در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن بازدید از ساختمان شهدای رادیو بر روند سومین مانور مشترک زلزله در صدا و سیما نظارت کرد. وی در حاشیه برگزاری این مانور بر تعامل سازنده بین جمعیت هلال احمر و صدا و سیما به عنوان بازوی توانمند در آموزش، پیشگیری، اطلاع­ رسانی و امدادرسانی اشاره کرده و گفت: مانور زلزله  به منظور افزایش آمادگی نیروها، پیشگیری از خسارات احتمالی و آموزش کارکنان صدا و سیما برگزار می­ شود؛ تا علاوه بر مشخص شدن توان عملیاتی دستگاه­ها، نواقص نیروها در امدادرسانی و زیرساخت­ها شناسایی شود.

وی افزود: در این مانور تیم های جستجوگر، آمارگیری، زنده­ یاب، امداد و نجات، اورژانس هوایی و اسکان اضطراری حضور داشته و مصدومان را به بیمارستان سریع­ الاحداث انتقال می­دهند. وی با ابراز رضایت از روند مانور بیان داشت: با برگزاری مانورهای این چنینی؛ شناسایی توان و ساختار را می­توان تقویت و به روز کرد.

سواد رسانه ای ابزاری در خدمت مدیریت بحران
با توجه به اهمیت سواد رسانه­ ای در مدیریت بحران، کولیوند از صدا و سیما به عنوان بازوی توانمند جمعیت هلال احمر یاد کرده و گفت: انتقال درست به موقع اخبار و مطالب و بالا بردن تاب­ آوری مردم از وظایف خطیر صدا و سیماست که می ­تواند یاریگر هلال­ احمر در امدادرسانی باشد. وی سواد رسانه­ ای را جزء ضروریات اساسی دانست و تصریح کرد: بهره گرفتن از سواد رسانه­ ای هم برای متخصصان و برنامه­ ریزان کشور و هم برای مردم ضروری است و می­تواند از آسیب­ های اجتماعی بکاهد.

رئیس جمعیت هلال­ احمر ضمن اعلام همکاری با صدا و سیما برای تهیه برنامه­ هایی که آموزش عمومی و اطلاعات مخاطبان را بالا می ­برد، ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله شاهد مانورهای آموزشی، دیگر مراکز صدا و سیما مستقر در استان­ها باشیم.

کاهش تلفات طبیعی و انسان ساخت از اهداف مانور زلزله است
دکتر شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال­ احمر تهران با اشاره به استراتژیک بودن صدا و سیما به ضرورت آموزش و بالا بردن آمادگی امدادی کارکنان صدا و سیما در مواقع بحران پرداخت. وی از تعامل خوب کارکنان و نیروی‌های امدادی قدردانی کرده و افزود: با آموزشی که کارکنان  معاونت صدا، طی سه روز دیدند امیداوریم این مانور، علاوه بر بالا رفتن دانش و آگاهی، به جاگیری مناسب افراد در ساختمان، شناسایی نقاط حادثه خیز و تخلیه اصولی کمک کند تا در مواقع بحران شاهد کاهش تلفات "طبیعی" و "انسان ساخت" باشیم.

محمد لطیفی معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل­ کشور نیز به راستی­ آزمایی و رفع نواقص با برگزاری مانورهای بحران­ اشاره و ابراز امیدواری کرد که این گونه برنامه­ ها بتواند به تاب­ آوری و مصونیت مردم بینجامد.

الیکایی دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سازمان هم با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی اعلام کرد در این مانور علاوه بر مباحث امداد و نجات و اسکان مباحث حفظ و تداوم سیگنال رسانی در شرایط بحران و پوشش خبری زلزله فرضی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و خبری با موفقیت تمرین شد و دو شبکه رادیویی از طریق استان‌های جایگزین به مدت یک ساعت برنامه پخش کردند و تعامل بین دستگاهی به خوبی اجرا شد. این مانور اهداف مرتبط با فرماندهی و هدایت و مدیریت بحران به طور کامل محقق شد و در آینده نیز این مانورها و تمرین‌ها در سایر اماکن و تاسیسات سازمان انجام خواهد شد.

آلبوم عکس خبر را اینجا ببینید

امتیاز شما