امروز سه شنبه  ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
تدارک گسترده صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت
تدارک گسترده صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت دهه کرامت

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)

مشاهده ۸۱۲
۱۴۰۲/۰۲/۳۱- ۱۳:۴۵
تعداد بازدید:812

دهه کرامت یادآور و تداعی‌کننده عمیق‌ترین و سازنده‌ترین مفاهیم ارزشی و مفاهیمی است که خلاصه همه خوبی‌‌ها و جمال انسانی است. از همین رو صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت فرا رسیدن این دهه که آغازش مزین به نام کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه (س) و پایانش با نام مبارک حضرت امام رضا (ع) پیوند خورده،‌ برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی کرده‌است که برخی از آن‌ها علاوه بر پخش از صداوسیمای استانی روی آنتن شبکه سراسری زیارت و سایر شبکه‌های رسانه ملی می‌روند؛ برنامه‌های که دل‌های مشتاقان و عاشقان این دو بزرگوار را به ضریحشان گره می‌زند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر این اساس سیمای خراسان رضوی ویژه‌ برنامه‌ «صبح خراسانی» را با هدف انعکاس جشن‌های دهه کرامت، اطلاع‌رسانی‌های ویژه آب‌وهوایی، رفت‌وآمد و مناسبتی به زائران روانه آنتن می‌کند. «شب شرقی» هم به پوشش جشن‌های استانی دهه کرامت، حال‌وهوای حرم مطهر رضوی، ارتباطات استانی با شبکه‌های ملی و سراسری و پوشش مسابقه‌ای دهه کرامت خواهدپرداخت.

«مسیر زندگی» نام برنامه دیگری است که اهمیت منزلت خانه و خانواده و سیره‌ زندگی ایرانی- اسلامی و توانمندی بانوان مسلمان و موفق، موضوع اصلی آن است.

مجموعه مستند «میراثی از سناباد» با موضوع میراث معنوی و فرهنگی خراسان و آثار مضجع شریف امام رضا (ع) بر خلاقیت‌های فرهنگی و هنری استان هم بسیار دیدنی است.

برای دوستداران و طرفداران هنر هم مستند «تجلی هنر» با موضوع هنرهای تجسمی و آثار هنری حریم علی بن موسی‌الرضا (ع) و معرفی هنرمندان این رشته‌ها در نظر گرفته‌ شده‌ است. در ادامه، مجموعه مستندهای «خدمتی از عهد پسندیده» به عشق خادمان و خدمتگزاران بارگاه منور امام رضا (ع) و احوال آنان به وقت حضور و خدمت به زائران پخش خواهد شد.

مجموعه مستند «هویت» با موضوع حرم مطهر رضوی و جغرافیای زیارت در مشهد مقدس در نظر گرفته شده‌ است. در ضمن مستند «زیارت» تصویرگر مراسم و مناسبت‌های حرم مطهر امام رضا (ع) و از سویی گویای تنوع زائران، نیایش‌ها و ادعیه در زیارت و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) است.

سیمای خراسان رضوی در مجموعه «مشهدالرضا (ع)» نیز به معرفی حرم مطهر رضوی و بقاع و ابنیه آن می‌پردازد. مجموعه مستند «فرش» به خدمات اداره‌ فرش و مفروش کردن حرم مطهر رضوی و تاریخچه و پیشینه آن اختصاص دارد. مجموعه مستند ادبی «رسم دعبل» با موضوع شعرخوانی در حریم مطهر رضوی و معرفی شاعران و الزامات فرهنگی و هنری حرم و مجموعه مستند «گل‌های بهشت» هم با موضوع جشن تکلیف دختران در جوار حرم مطهر رضوی هم از لطافت ویژه‌ای برخوردارند. 

همچنین مجموعه میا‌‌ن‌برنامه‌ها، نماهنگ‌ها، وله‌ها و سرودهایی نیز به مدت 285 دقیقه با موضوع امام رضا (ع) و دهه کرامت به صورت تأمینی پخش خواهد شد. در ضمن پیش‌بینی ارتباط با حرم مطهر رضوی در قالب 40 برنامه 35 دقیقه‌ای به صورت زنده و مستقیم و پخش پنج فیلم سینمایی تحت عناوین (کویر، سفر سینمایی، خیابان ارگ، هر شب تنهایی و شب) مجموعاً در 500 دقیقه در نظر گرفته شد که تقدیم مخاطبان می‌شود.

از شوق زیارت تا حکایت‌هایی شنیدنی

صدای خراسان رضوی هم با ویژه‌ برنامه‌های مختلفی که تدارک دیده در این دهه از حال‌وهوای خاص‌تری برخوردار ‌است. «شوق زیارت» در قالب 11قسمت با موضوعات فضیلت ایام دهه کرامت، سبک زندگی فاطمی و علوی، ارتقای معرفت دینی و زیارت و پوشش جشن‌های دهه کرامت تولید و پخش می‌شود.

مجموعه «صدای زائر» با رویکرد موضوعات زیارت، ارتباط حرمین حضرت فاطمه معصومه (س) و برادر بزرگوارشان حضرت امام رضا (ع) و مباحث کارشناسی شنیدنی است.

«صبح‌به‌خیر» برنامه دیگری است که به موضوعاتی همچون حرم امام رضا (ع)، ارتباط زنده‌ رادیویی با حرم حضرت معصومه (س)، مراسم و مناسبت‌های هر روز و ارتقای معرفت دینی و زیارت خواهد پرداخت. مجموعه برنامه «دهکده» هم به حال‌وهوای روستاها در ایام دهه کرامت اختصاص دارد.

«کرمانجی» نام برنامه دیگری است که در ساختار ترکیبی با زبان کردی (کرمانجی) به حال‌وهوای مناطقی از شمال خراسان و آیین جشن‌های میلاد خجسته‌ ائمه معصومین (ع) می‌پردازد. در ضمن مجموعه برنامه «شب چراغ» در ساختار آوایی - کلامی‌با موضوع دهه کرامت، وجود زائران امام رضا (ع) در حرم مطهر و ادبیات آیینی در نظر گرفته شده‌ است. علاوه بر این، مجموعه «هیچ جا خونه نمیشه (حریم مهر)» با هدف پرداختن به اهمیت زیارت، سبک زندگی فاطمی و علوی، تشویق جامعه به ارتقای معرفت دینی و رویکردی به بانوان و دختران روانه آنتن می‌شود.

نمایش رادیویی «تبعیض» هم به اهمیت جایگاه زنان و دختران و فرهنگ دینی حیات اجتماعی آنان می‌پردازد. حکایت «دختران آفتاب» با موضوع زندگی دختر معلولی که با تکیه بر توان جسمی خود و اعتقاد به حمایت‌های الهی، توفیقات اجتماعی، نمایشی و رسانه‌ای را به دست آورده بسیار شنیدنی است.

زیارت از راه دور با رادیو زیارت

رادیو سراسری زیارت هم با مخاطبانی از سراسر کشور در دهه کرامت کوشیده‌ است تا با برنامه‌های ویژه‌ تری مخاطبانش را همراهی کند. به همین منظور ویژه‌ برنامه «جشنواره امام رضا (ع)» را با موضوع آثار فرهنگی رضوی، هنرمندان رضوی، رویدادهای هنری- فرهنگی رضوی و جشنواره امام رضا (ع) روی آنتن می‌برد.

«با کریمان» عنوان ویژه‌ برنامه دیگری از رادیو زیارت است که شرح زندگی و سیره امام رضا (ع) و از سویی کمالات و فضائل انسانی و اخلاقی امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و احمد بن موسی و سایر امامزادگان موضوع محوری آن است.

برنامه «با کریمان» از شب ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) به صورت مشترک با همکاری رادیو زیارت و صدای مراکز خراسان رضوی، قم، فارس، گیلان از ساعت ۲۲:۰۰ تا ۲۳:۵۵ در قالب بخش‌های مختلف از جمله مباحث کارشناسی، موسیقی، گزارش، پیام مخاطبان، کلام بزرگان، تکه‌های ترکیبی و مولودی‌خوانی تهیه و پخش می‌شود. «سقاخانه» عنوان برنامه ویژه مغرب شبکه رادیویی زیارت است که به مناسبت دهه کرامت با تغییر کلی فضای برنامه به این مناسبت می‌پردازد. «سقاخانه» به انتقال حال‌وهوای حرم مطهر رضوی و همچنین فضائل و سیره آن حضرت اختصاص دارد.

«در بارگاه قدس» هم ویژه‌ برنامه شبکه رادیویی زیارت در هنگام ظهر است. این برنامه که از حرم مطهر امام رضا (ع) روانه آنتن می‌شود، تلاش دارد تا منعکس‌کننده حال‌و‌هوای خاص حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در دهه کرامت باشد. مباحث کارشناسی و شرح و بست فضائل و مناقب امام رضا (ع) از جمله مهم‌ترین موضوعات«در بارگاه قدس» را تشکیل می‌دهد. همچنین برنامه‌های تأمینی «تسبیح باران»، «شمس تفسیر»، «قصه یک قاب»، «جلوه خورشید»، «رواق اندیشه»، «نکته‌ها و پندها»، «صدای قصه شما»، «زیارت امین‌الله» و «حرف دل» در جدول پخش این شبکه ویژه دهه کرامت قرار دارد.

 

امتیاز شما