امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سفر ۳۶۰ درجه ناوگروه ۸۶ از نگاه پرس بررسی شد
سفر ۳۶۰ درجه ناوگروه ۸۶ از نگاه پرس بررسی شد

نگاهی به پوشش رسانه‌ای «پرس تی وی» از حماسه دنا و مکران

مشاهده ۹۱۴
۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۱۰:۱۱
تعداد بازدید:914

در روزهای اخیر بازگشت ناوگروه 86 کشورمان متشکل از ناوشکن«دنا» و ناوبندر«مکران» به آب‌های کشورمان، آن هم پس از یک دریانوردی 213 روزه دور دنیا، توجهات گسترده‌ای را چه در سطح بین‌المللی و چه در داخل کشورمان به خود جلب کرده‌ است؛ اقدامی‌که در نوع خود یک رکورد مهم و در خور توجه در تاریخ فعالیت‌های نیروی دریایی کشورمان به حساب می‌آید. این ناو گروه ماموریتش را در مهر سال گذشته و از بندر عباس آغاز کرد؛ سپس وارد اقیانوس هند شد و در بمبئی و جاکارتا پهلو گرفت. این ناو گروه سپس از شمال استرالیا وارد اقیانوس آرام شد و سه طوفان سخت را در این اقیانوس پشت سر گذاشت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  در ادامه دنا و مکران از تنگه ماژلان در آمریکای جنوبی عبور کردند و در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلو گرفتند. آن‌ها در ادامه با عبور از اقیانوس اطلس، در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفتند. سفری که در ادامه به حضور ناوگروه 86 در اقیانوس هند و حضور آن در بندر عدن و در نهایت حضور در آب‌های کشورمان ختم شد. این ماموریت سفرِ به دور دنیا در تاریخ دریانوردی نیروی دریایی کشورمان بی سابقه بوده‌ است. در این زمینه، شبکه پرس تی وی به عنوان رسانه برون‌مرزی کشورمان که جامعه هدفِ انگلیسی زبانان دنیا را در دستور کار دارد، به نحو قابل توجهی و از چند منظر مختلف به این رویداد مهم پرداخته‌است.

نوعِ کنشگری پرس تی وی در باره ماموریت ناوگروه 86 کشورمان و افتخارآفرینی آن برای ایران، جدای از اینکه یک دستاورد بزرگ برای کشورمان را تشریح کرد، کوشید تا با تلاش‌های گسترده جریان‌های سیاسی و رسان‌ ای غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها که همواره به دنبال ضعیف نشان دادن کشورمان و از بین‌بردن شکل‌گیری نوعی اعتماد به نفس و حس قدرت در ایران و ایرانی هستند هم مقابله موثری انجام دهد.

از این رو، به طور خاص می‌توان به چهار نکته مهم در پوشش رسانه‌ای پرس تی وی در باره حماسه‌ای که به تازگی ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان خلق کرده، اشاره کرد.

 1) پوشش رسانه‌ای گسترده پرس تی وی از حماسه دنا و مکران در بحبوحه معنادار غرب

یکی از مهم‌ترین جلوه‌های نوعِ پرداخت و پوشش رسانه‌ای پرس تی وی از ماموریت مهم ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان، پرداخت گسترده و هدفمند رسانه‌ای به این مسئله و واکاوی ابعاد گوناگون آن برای مخاطبان بین‌المللی بوده‌است. در این زمینه، پرس تی وی با پوشش لحظه به لحظه اخبار ناوگروه 86 به‌ویژه در روزهای اخیر و آگاهی‌بخشی موثر رسانه‌ای در مورد آن، تا حد زیادی با تلاش‌های گسترده جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی که همواره سعی داشته‌اند تا به سیاه نمایی علیه کشورمان دست بزنند و از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا در باره ایران به طرح و انتشار اخبار منفی و ناامید کننده دست بزنند، به مقابله برخاست.

پوشش رسانه‌ای پرس تی وی در این زمینه یک پوشش چند لایه و البته با اهداف چندگانه بوده که البته نیاز کشورمان از حیث راهبردی به آن در شرایط کنونی، بسیار لازم و ضروری بوده است. در این زمینه، پرس تی وی با کنش رسانه‌ای خود اجازه نداد تا این رویداد در پس هزاران خبر و رویداد و البته جریان‌سازی‌هایی که جریان‌های مخالف با ایران سعی دارند علیه کشورمان ایجاد کنند، گم شود و به مثابه دستاوردی کم اهمیت جلوه کند.

 2) تاکید بر نگاه راهبردی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در تقویت بنیان‌های قدرت‌ساز برای کشور

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پوشش رسانه‌ای پرس تی وی از ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان، بازتاب دادن دیدگاه راهبردی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  در تشویق ظرفیت‌های قدرت ساز داخلی بود. در این زمینه پرس تی وی نه تنها به انعکاس رویکرد مثبت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان پرداخت، بلکه عملا این رویداد را به مثابه نتیجه و خروجیِ نگاه راهبردی ایشان که همواره بر تکیه به ظرفیت‌های فراوان داخلی و ایمان به عبارت«ما می‌توانیم» تاکید داشته‌اند، پوشش رسانه‌ای داد و ارزیابی کرد.

رویکردی که به همان اندازه که برای ملت ایران می‌تواند قدرت آفرین باشد، برای دشمنان ایران و ایرانی، مایه نگرانی و ناامیدی است و البته که می‌تواند نقشه راه خوبی را برای کشورمان در دیگر حوزه‌های حکمرانی ارائه کند.

 3) پوشش افتخارآفرینی دنا و مکرون به مثابه جلوه‌ای از خودباوری ملت‌های آزاده و مستقل

تردیدی نیست که ماموریت موفقیت آمیز ناوچه‌های دنا و مکران در دریانوردی به دور کره زمین، نمودی عینی از ظرفیت‌های گسترده ملت‌های آزاده و مستقل جهان را به نمایش گذاشته‌است. ظرفیت‌هایی که شاید بعضا سال‌هاست در سایه تبلیغات و اقدامات میدانی گسترده جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها، به دست فراموشی سپرده شده‌اند و مسائلی نظیر وابستگی و باور نداشتن به قدرت داخلی ملت‌های در حال توسعه جهان، جایگزین آن‌ها شده‌است.

با این حال، پرس تی وی با پوشش رسانه‌ای گسترده از ماموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان، نه تنها بار دیگر ایران را به مثابه الگویی موفق برای ملت‌های مستقل و آزاده جهان معرفی کرد که به طور خاص پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بارها و بارها توانسته پرده‌های مختلفی از مفهوم و پدیده خودباوری را نزد افکار عمومی دنیا به نمایش بگذارد، بلکه عملا به صورت غیرمستقیم به دیگر ملت‌های جهان نیز این باور را منتقل کرد که آن‌ها نیز می‌توانند تاریخ ساز باشند و به ظرفیت‌های قدرت خود تکیه کنند.  به بیان ساده تر، پوشش رسانه‌ای پرس تی وی از ماموریت موفقیت‌آمیز ناوچه‌های دنا و مکران، عملا در ارائه تصویر یک الگوی موفق از ایران به عنوان کشوری که مستقل است و سال هاست که تحت تحریم های غرب قرار دارد، به نمودی از یک عملکرد درست تبدیل شد. موضوعاتی که به طور خاص دستاوردهای راهبردی قابل تاملی را برای کشورمان و به طور کلی جریان مقاومتِ جهانی به همراه خواهدداشت.

4) پرس تی وی و بازتاب دادن واکنش‌های مثبت خارجی به عملیات موفقیت آمیز ناوگروه 86 ایران

در نهایت باید گفت که یکی دیگر از جلوه‌های مثبت کنشگری رسانه‌ای پرس تی وی در پوشش عملیات موفق و قابل توجه ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان در دریانوردی به دور کره زمین، بازتاب دادنِ دیدگاه‌های تحلیلگران و مقام‌های کشورهای خارجی نسبت به این توفیق مهم کشورمان در عرصه بین المللی بود. در این زمینه به طور خاص می‌توان به پوشش رسانه‌ای ملاقات دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی کشورمان با دریاسالار نیکولای یومنوف، فرمانده نیروی دریایی روسیه اشاره کرد. در جریان این دیدار، فرمانده نیروی دریایی روسیه گفت که «قطعاً ناوگروه یک کشور ابرقدرت می‌تواند دور کره زمین را طی کند».

وی افزود: بسیار برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که چنین ناوگروهی دارد و می‌تواند به دور کره زمین سفر کند، خوشحالم.

 تردیدی نیست که جدای از اینکه بخش مهمی از بازتاب‌های مرتبط با موفقیت اخیر ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان، معطوف به محیط داخلی و ارائه تحلیل و تفسیرهای مختلف در این رابطه است در عین حال، در بُعد بین‌المللی نیز انعکاس دیدگاه‌های ناظران و تحلیلگران گوناگون در باره توفیق ناوگروه 86 نیروی دریایی کشورمان و ماموریت آن به دور کره زمین، اعتبار این دستاورد را بیش از پیش تقویت می‌کند و جلوه‌های خودباوری در میان نسل‌های جدید کشورمان را که اتفاقا همین مسئله یکی از محورهای مهم عملیات رسانه‌ای و تبلیغات جریان‌های مخالف با کشورمان است (یعنی با هدفِ تضعیف آن‌هاست) تقویت می‌سازد.

 

 

امتیاز شما