امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
رادیو فرهنگ؛
رادیو فرهنگ؛

روایتی مستند از قیام ۱۵ خرداد در «تیغ ها و ستیغ ها»

مشاهده ۲۶۸
۱۴۰۲/۰۳/۱۳- ۱۰:۳۹
تعداد بازدید:268

ویژه برنامه تیغ ها؛ ستیغ ها به مناسبت سالروز قیام خونین مردم ایران در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دوشنبه ۱۵ خرداد از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنک در سالروز گرامیداشت قیام پانزدهم خردادماه، به یاد قیام خونین مردم علیه سلطه طاغوتیان، مستند «تیغ ها و ستیغ ها» را روی آنتن می‌برد. این برنامه مستندی از ریشه‌های شکل گیری قیام ۱۵ خرداد و پیامدهای این قیام و وقایع بعد از آن که زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد برای شنوندگان روایت می‌کند.

در این برنامه صداهای شاهد از افرادی که در آن روزهای تاریخی و روز قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ حضور داشتند پخش می‌شود.  مستند «تیغ ها و ستیغ ها» با گویندگی نگین خواجه نصیر و مصطفی خواجه حسینی ساعت ۹:۰۰ به مدت یک ساعت روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

گفتنی است، قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در تهران، قم و برخی از شهرهای دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود. زمینه‌های‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ و دینی‌ این‌ قیام‌ به‌ دهه ۱۳۳۰ شمسی  و اقدامات‌ تحریک‌آمیز نظام‌ حاکم‌ بازمی‌گردد، اما مهمترین حادثه که منجر به شروع قیام شد، سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم و پخش خبر آن در کشور بود. امام خمینی (ره) در این سخنرانی به‌شدت و به‌ صراحت به شاه و اسرائیل حمله کرد، به‌دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهرها به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت. تظاهرات در قم، تهران و ورامین به مقابله حکومت انجامید و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند، درباره تعداد شهدای این قیام نظر واحدی وجود ندارد؛ در اسناد ساواک تعداد شهدا صدها تن ثبت شده است. آیت‌الله خمینی، به‌دلیل کشته شدن جمعی از مردم، این‌روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد. قیام پانزده خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود که استمرار یاد و خاطره آن به قیام سراسری ۱۳۵۷ ش و پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

امتیاز شما