امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

روایت اول و جذب حداکثری دو اولویت مهم رسانه ملی

مشاهده ۷۷۰
۱۴۰۲/۰۳/۱۳- ۱۳:۲۶

همزمان با میلاد باسعادت امام رضا علیه‌السلام، رئیس سازمان صدا و سیما در نشست مطالبه‌گری دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام حضور یافت و به سوالات دانشجویان در حوزه رسانه پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در ابتدای این نشست یکی از دانشجویان به نمایندگی از بسیج دانشجویی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن عرض خیر مقدم به رئیس رسانه ملی، از حجیم بودن بدنه صدا و سیما و نبود برنامه عملیاتی برای رفع این مشکل انتقاد کرد.

او بهره گیری از پشتوانه علمی و پژوهشی را که بتواند در نهایت دقت و سرعت، مسائل سازمان را بشناسد و به مجموعه‌های مرتبط انتقال دهد، لازمه کار دانست که باید با در نظر گرفتن اهمیت اولویت هر یک از آن‌ها، در تعامل با واقعیت های سازمان راهکار حل مسائل را کشف کند.

وی بی ربط بودن برخی موضوعات با مأموریت مرکز تحقیقات را نیز نقد کرد و کارکرد سند تحول را نیز صرفاً زینت‌بخشی جلسات مدیران در رسانه ملی دانست.

دانشجوی دیگری مطالب خود را در چهار محور انقلابی نبودن نیروی انسانی، لزوم تحول در ساختار سازمان، ضعف در معاونت ها و لزوم نظارت دقیق بر تولیدات نمایش خانگی عنوان کرد.

جبلی بعد از شنیدن مطالب دانشجویان ضمن ابراز رضایت از حضورش در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام از دانشجویان خواست خود را جای رئیس سازمان بگذارند. وی از کاربرد مثال شرکت زیان‌دِه بودن سازمان اظهار ناخرسندی و از بودجه کم سازمان بابت این اتفاق ابراز نارضایتی کرد.

 معضل آگهی بازرگانی تا به کی؟!

جبلی در پاسخ به این سوال که منابع مالی صدا‌ و سیما چگونه تأمین می ‌شود؛ گفت: براساس سیاست ‌های موجود، سازمان باید درآمدزایی کند و منبع جبران هزینه‌ های رسانه ملی پخش آگهی بازرگانی است. کاش پول داشتیم و نیازی به پخش آگهی‌های بازرگانی نداشتیم.

وی در خصوص پخش آگهی بازرگانی اظهار کرد: پخش آگهی بازرگانی یکی از سیاست ‌های تامین هزینه‌‌ های صدا و سیماست و در عین حال با تبلیغ همین شرکت ‌ها در واقع نوعی حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است، هرچند درباره حمایت‌ از تولیدات داخلی شیوه‌ های دیگری غیر از پخش آگهی مدنظر است؛ اما در نهایت، حذف پخش آگهی فعلا مقدور نیست و ناچاریم برای جبران هزینه ‌های صدا و سیما بدان ادامه دهیم.

رئیس سازمان صدا‌ و سیما از مجوز گرفتن 250 طرح با هزینه‌های بسیار بالا برای تولید در نمایش خانگی خبر داد و تصریح کرد: همه این مجوزها از دولت قبل به سازمان تحمیل شده است و اکنون تنها راهی که ما می توانیم در پیش بگیریم، این است که تندی‌های کار را بگیریم و همین امر موجب مشکلات و نارضایتی در بین مدیران و تهیه کنندگان و مهم تر از همه مردم شده است.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه دولت نزدیک به دو سال است که تغییر کرده و مقام معظم رهبری تاکید فرمودند تنظیم ‌گر فضای مجازی در حوزه صوت‌ و تصویر فراگیر صدا و سیماست، تا آخرین روز دولت قبل همچنان مجوز‌های سریالی داده می ‌شد بدون اینکه موضوع نظارت در نظر گرفته شود و ارگان مسئول در این مسیر مطلع شده باشد.

او تاکید کرد: این شرایط باعث شده تا امروز وقتی مثلا درباره یک سریال با مشکل مواجه می ‌شویم، سازنده اعلام می ‌کند که من مجوز گرفتم و کارم را طبق مجوز رسمی و صرف هزینه ‌های میلیاردی انجام داده ‌ام، حالا فقط می ‌توانم بخش ‌هایی را که اشکال دارد، حذف کنم تا برای پخش آماده شود. این چالشی است که صدا و سیما با مجوزهای صادر شده در گذشته روبه‌رو است.

نزولی بودن میزان مخاطبان صداوسیما از دیگر نقدهای دانشجویان بود که جبلی با پذیرش این امر افزود: ما شاهد نزول مخاطب در دهه اخیر بودیم، اما این فرایند نزولی مخاطب، جهانی است و از زمانی که پخش اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمد، جذب مخاطب تلویزیون در جهان روند نزولی به خود گرفته است. بخش دیگر این نزول نیز به گردن برنامه ریزان و برنامه سازان بوده و برای تغییر این روند تلاش همه جانبه لازم است.

دانشجوی دختری با طرح دو سوال که چرا تولید آثار کمدی پس رفت داشته است و چرا با داشتن الگوهای فاخر در تاریخ این سرزمین شاهد کم کاری رسانه ملی در تولید برنامه‌هایی با درون مایه افتخار محور هستیم، رئیس رسانه ملی را به یاری کردن در این حوزه‌ها فراخواند.

جبلی در پاسخ بیان کرد: تا چند وقت پیش کسی تصور نمی‌کرد مباحث معارفی و قرآنی را بتوان با زبان نرم و طنز بیان کرد. طنز سیاسی و آشتی مردم با مفاهیم قرآنی و سرگرمی از جمله دستاوردهای رسانه ملی در جذب مخاطب است. وی با تکرار این امر که فعلاً در دوران پخش تولیدات مدیریت قبلی سازمان هستیم، تصریح کرد: برنامه‌های جدیدی در حال تولید است. وی ابراز امیداوری کرد آثار طنز فاخر که به ارزش ها، تاریخ و اعتقادات جامعه احترام می‌گذارد و به تدریج در حال ساخت‌اند، به بهبود آنتن کمک کنند.

جبلی همچنین با تأکید بر اجرای سند تحول رسانه که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، آن را میثاق و سندی بین رسانه ملی و رهبری و بین رسانه ملی و مردم دانست.

 راوی اول بودن مانع جریان ‌سازی رسانه ‌های معاند است

رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از صحبت‌ های خود در پاسخ به پرسشی مبنی ‌بر اهمیت روایت اول جهت جلوگیری از جریان ‌سازی رسانه ‌های معاند در فتنه پاییز سال گذشته گفت: اهمیت روایت اول بر هیچ کس پوشیده نیست و رسانه‌ ملی نه فقط روزانه، بلکه هر لحظه در این زمینه تلاش می‌کند تا بتواند مقابل تحریف و انتشار اخبار دروغین بایستد و شاهد مثال این روند هم عدم همراهی مردم با دشمنی‌های خارجی است.

وی افزود: اگر پای کار نبودیم و با تولید گزارش و خبر اقدام به خنثی سازی دشمنی‌ها نمی‌کردیم، آیا شاهد اتفاقاتی که افتاد، می‌بودیم؟ علت اینکه بخش عمده جامعه با این فتنه همراهی نکرد، ناشی از نقش‌آفرینی رسانه‌ها بود.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: زمانی که هک سامانه سوخت اتفاق افتاد، صدا و سیما در لحظه پای کار آمد تا به مردم آرامش دهد که این یک اتفاق زودگذر است. به همین ترتیب، رسانه ملی پای کار بوده تا بتواند مقابل هجوم چندجانبه و ترکیبی رسانه‌ های معاند ایستادگی کند.

جبلی درباره روایت اول بودن روایت صدا و سیما در فتنه‌ ها افزود: برخی می ‌گویند که در فتنه‌ های گذشته مدیریت بحران از دست نظام خارج شده بود، اما من از همین تریبون اعلام می‌ کنم که خیر چنین نیست، الحمدلله نظام مقتدرانه مدیریت بحران را در دست گرفت. اما سر رشته مدیریت افکار عمومی‌شاید در همان روزهای اول به دلیل اینکه ما نتوانستیم روایت اول را تثبیت کنیم، از دست ما خارج شد. البته منظورم از کلمه «ما»، رسانه ملی به عنوان دستگاهی است که مسئول در دست گرفتن افکار عمومی است.

 ضعف در روایتگری اول را می‌ پذیرم

رئیس رسانه ملی درباره نقش صدا و سیما در اغتشاشات اخیر، گفت: در آن زمان ما سه روز خواهش کردیم تا فیلم صحنه فوت خانم امینی را به صدا و سیما بدهند تا پخش کنیم و با استفاده از اطلاعات و داده‌ های موجود ثابت کنیم ضرب و شتمی در کار نبوده است، اما فیلم مورد نظر پس از سه روز به دست‌ ما رسید و طبیعی است که در این مدت، ما صاحب روایت اول نباشیم و جریان معاند خبرسازی کند.

جبلی در ادامه تاکید کرد: به همین دلیل، انفعال صدا و سیما در اغتشاشات اخیر را قبول ندارم، اما مسأله ضعف در روایتگری اول را می‌ پذیرم. شما دانشجویان هم قدری به صدا و سیما حق بدهید رسانه ملی در خنثی‌ سازی نقشه دشمنان در جنگ ترکیبی نقش ایفا کرد و توانست در اغلب موارد سربلند از میدان خارج شود.

 جبران نبود چهره‌های هنری؛ کشف یا آشتی؟

حذف برخی چهره‌های هنری(سلبریتی) از رسانه ملی از دیگر سؤالات دانشجویان این نشست بود و اینکه با حذف برخی از چهره‌ها نتوانسته است کمبود عنصر جذابیت را جبران کند: درِ صدا و سیما به روی تمامی هنرمندان باز است و تربیت چهره‌های جدید و کشف این نیروها نیز با قوت دنبال می‌شود و اتفاقا کارهای خوبی نیز انجام شده است.

جبلی تصریح کرد: در برخی موارد سلبریتی‌ هایی بودند که با فشار افکار عمومی مجبور به اتخاذ برخی تصمیم‌ ها یا واکنش‌ ها شدند و رویکردی متفاوت داشتند. این گروه از چهره‌های هنری گفتند ما مجبور شدیم در جاهایی چیزی بگوییم تا از تهدید‌هایی که در فضای مجازی به خود و خانواده مان می‌شود، در امان باشیم.

 قبیله گرایی در صدا و سیما؛ آری یا نه

قلبیه گرایی در صدا و سیما از دیگر مباحث این پرسش و پاسخ بود. جبلی اظهار کرد: شرعاً اجازه قبیله‌ گرایی در صدا و سیما را نمی ‌دهم. عملکرد صدا و سیما و تنوع تولید برنامه‌ ها بیانگر آن است و این اتفاق در صدا و سیما قابل قبول و تحمل نیست. قبیله‌ گرایی یعنی دَر را قفل کنیم و نگذاریم کسی وارد شود. در حالی که شاهد تنوع تولید برنامه هستیم و کارهای شاخصی هم تولید شده است که قطعاً این کارهای خوب دشمن را عصبانی کرده که در طول سه ماه بنده را چهار بار تحریم کرده اند.  

 لزوم ترمیم بیماری رشد نامتوازن شبکه‌ها

حجم و گستردگی سازمان از دیگر سوالات دانشجویان از جبلی بود. رئیس رسانه ملی با قبول این واقعیت توضیح داد: در مدیریت های قبلی سازمان شاهد افزایش و رشد نامتوازن شبکه‌ها بودیم ولی همزمان با این روند، افزایش بودجه ای رخ نداد که همین امر باعث مشکلات بی‌شماری شد. وی ادامه داد: کم یا زیاد کردن شبکه‌ها اولویت ما نیست و تنها تحول در آنتن است که برای ما اهمیت دارد. با وجود این، در اصلاحات ساختاری تاکنون بیش از 500 مدیریت حذف کرده ایم و باید با استفاده بهینه از منابع، کیفیت کارها را حفظ و ارتقا‌ دهیم.

وی به حذف شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های شاخص این شبکه‌ها حذف نشده، بلکه به شبکه‌های دیگر انتقال یافته است. جبلی همچین شایعه حذف شبکه پویا و کودک را رد کرد.

 بودجه کم و موفقیت بی نظیر شبکه‌های برون مرزی

رئیس رسانه ملی در پاسخ به یکی از دانشجویان که معتقد بود برنامه ‌های برون مرزی صدا و سیما منفعل‌‌اند، این‌ گونه تصریح کرد: یکی از برنامه‌ های شبکه پرس ‌تی ‌وی باعث بحث و جدل جدی در پارلمان انگلیس شده است. برنامه « PALESTINE DECLASSIFIED » شبکه پرس ‌تی ‌وی همانند تیک تاک که در کنگره آمریکا مورد بررسی قرار گرفت، در مجلس عوام انگلیس بررسی شد! انگلیسی‌ ها گفتند شبکه پرس ‌تی ‌وی که ما سال‌هاست اجازه ندادیم بر روی ماهواره باشد و آن را از روی شبکه کابلی حذف کردیم و فعالیتش را در فضای مجازی اجازه محدود کردیم، چگونه توانسته است آنقدر مخاطب نخبه انگلیسی جذب کند.

جبلی افزود: بودجه یک سال شبکه الجزیره یک میلیارد دلار است؛ اما بودجه سالانه تمامی‌شبکه ‌های برون مرزی صدا و سیما هشت میلیون دلار است. بااین‌حال، همین شبکه‌ های ما توانسته‌ اند مخاطبان خود را حتی در شبکه‌ های اجتماعی پیدا کنند. حساب فیس‌ بوک شبکه پرس ‌تی ‌وی ما تاکنون ده‌ها بار مسدود شده است! اگر تأثیرگذار نبودند که این اتفاقات نمی‌ افتاد.

 صداوسیما وابسته به چهار سلبریتی وطن فروخته نیست

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به پرسشی از دانشجویان درباره‌ی بازگشت برخی برنامه سازان و چهره‌ها به تلویزیون، تصریح کرد: بالاخره وقتی این آدم در برنامه‌ای می‌آمده برای خودش خِیلی از مخاطبان را داشته است. اسمش می‌آمده، برنامه با خودش مخاطب می‌آورده است. اسم آن آدم روی شبکه‌ای می‌آمد، آن شبکه خودش را بالا می‌کشید. خب حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو رو خدا بیا؟! حالا ما چشممان را می‌گذاریم روی هم انگار ندیده‌ایم، اصلا شما (دانشجویان) و مردم اجازه می‌دهید ما این کار را کنیم؟ آیا ما می‌توانستیم برنامه‌هایی را بدون عز و التماس و بدون پذیرش ذلت در برابر افرادی که پشت پا زدند به اعتقادتشان، تاریخشان، فرهنگ و مردمشان و نظامی‌که تا به حال از آن ارتزاق کرده بودند که با آن تا به اینجا رسیده بودند، بسازیم؟ پاسخ این است" نه می‌توانیم و نه خواهیم توانست که این کار را انجام بدهیم.

رئیس صداوسیما گفت: پس کار کمی نیست که ما شب عید و نوروزمان را بدون التماس به چهره‌های این چنینی پشت سر بگذاریم تا اثبات کنیم صداوسیما وابسته به چهار سلبریتی وطن فروخته نیست.

آلبوم تصاویر خبر را اینجا ببینید

امتیاز شما