قائممقام فرهنگی سازمان و دبیر ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به شعار رسانه ملی مبنی بر«هویت محوری و عدالتگستری» گفت: برای نیل به این هدف، کافی است به روایت و نحوه زندگی مردم عادی در جایجای کشور بپردازیم و این قصههای ماندگار را ثبت و پخش کنیم.
به گزارش روابطعمومی رسانه ملی، وحید جلیلی که در روز پنجشنبه 16 شهریورماه در استان خوزستان حضور یافته بود، در بازدید سه ساعته از صداوسیمای مرکز آبادان با همکاران و برنامهسازان این مرکز به گفتوگو نشست. وی در ادامه این بازدید، در جمع معاونین و مدیران مرکز آبادان حاضر شد و تاکید کرد که دفاع مقدس و اربعین حسینی، نمادهای بارز فرهنگ جهاد و شهادت و هویت جهانی – امتی به شمار میروند.
جلیلی با اشاره به تأثیرگذاری فرهنگ جهاد و شهادت بر جوانان مؤمن و انقلابیِ امروز، اظهار کرد: جغرافیای آبادان و خرمشهر، یادآور دلاوری و مقاومت مردم این خطه در دوران دفاع مقدس است، روزهایی که جهانآراها و موسویها با کمترین امکانات و تجهیزات، قابی ماندگار از مقاومتی تاریخی و صحنههای بینظیر معنوی را برای جهانیان ثبت کردند.
دبیر ستاد تحول رسانه ملی با تأکید بر استقرار نظام جریانسازی و تحول در رویکرد، سازوکارها و محتوا، بیان کرد: ما معتقدیم تحول در سازمان صداوسیما نیازمند تحول در نرمافزار و تفکری است که ریشه در فرهنگ و تاریخ غنی ایرانیاسلامی دارد.
جلیلی تأکید کرد: با الگوگیری از رشادتها و مقاومت رزمندگان دوران دفاع مقدس میشود با کمترین هزینه، بیشترین اثرگذاری را در رسانه داشته باشیم. وی با اشاره به شعار رسانه ملی مبنی بر«هویت محوری و عدالتگستری» گفت: برای نیل به این هدف، کافی است به روایت و نحوه زندگی مردم عادی در جایجای کشور بپردازیم و این قصههای ماندگار را ثبت و پخش کنیم.
قائممقام فرهنگی رسانه ملی با اشاره به یکی از محورهای تحول در محتوا که همانا «هویت جهانی - امتی» است تصریح کرد: همایش بزرگ اربعین با بستر ناب مردمی یکی از ظرفیتهای مناسب برای اهالی رسانه است که میتواند حضور پرمحتوای زائران در این پیادهروی پرشور و شعور را برای همه مردم جهان تبیین کند.
جلیلی افزود: ظرفیتهای مردمی مانند اربعین حسینی کم نیستند و ما در رسانه ملی باید بیشازپیش چنین رویدادهای باعظمت و مردمی را به تصویر بکشیم.
وی در ادامه از قرارگاه رسانهای اربعین در مرز چذابه خوزستان، استودیوهای تولیدی و قسمتهای مختلف این قرارگاه بازدید کرد و در نشستی با برنامهسازان و خبرنگاران مستقر در قرارگاه رسانهای اربعین گفت: در جریان راهپیمایی اربعین حسینی با پدیده جدید و شگرفی مواجه هستیم که فرصتی عظیم و خیرهکننده است. دبیر ستاد تحول رسانه ملی بر استفاده از فرصتهای بزرگی همانند اربعین حسینی تأکید کرد و افزود: این راهپیمایی میلیونی، بینظیر و جهانی، نعمت الهی است که در سالهای اخیر شاهد آن هستیم و باید از این نعمت مغتنم با برنامهریزی مناسب، استفاده کنیم.
جلیلی راهبرد رسانه ملی برای پوشش راهپیمایی اربعین حسینی امسال را شخصیتپردازی و نمایش مردم و مسئولان در کنار یکدیگر و عوامل مختلف اجرایی و برنامهسازان عنوان کرد و گفت: نباید به اعلام خبرها بهتنهایی اکتفا کرد، بلکه باید وقایع را بهصورت درام و داستانی در اختیار مخاطبان قرار داد.
دبیر ستاد تحول رسانه ملی بر ماندگاری شخصیتها در اذهان عمومی تأکید کرد و گفت: رسانه موظف به ایجاد نقاط وصل مشترک برای مردم و فرهنگسازی است، به این معنا که نقاط احساس مشترک میان جمعیت زیادی از جامعه به وجود آوریم.جلیلی گفت: وقتی بتوانیم شخصیتی از یکی از نقاط ایران پیدا کنیم و روایتی واقعی را برای عامه مردم حکایت کنیم، در واقع فرهنگسازی کردهایم. وی اربعین را دریای بیکران و بیپایان برای جهان اسلام توصیف کرد و افزود: این راهپیمایی بزرگ فرصتی مغتنم و بیمانند برای فرهنگسازی، ماجراجویی، خبرسازی، تبلیغ دین و انقلاب و... است و فرصتی بهتر از این شرایط برای برنامهسازان، خبرنگاران و ماجراجویان پیدا نخواهد شد.
جلیلی از تلاشهای برنامهسازان و عوامل صداوسیمای استان خوزستان در پوشش اخبار و وقایع راهپیمایی اربعین حسینی تقدیر کرد و ادامه داد: باید زیباییشناسی اربعین را در حوزه مستند، درام، تصویر و... کشف کنیم و کارهای کیفی انجام دهیم. وی برای رسیدن به کیفیت از طریق کمیت تأکید و اضافه کرد: برنامهسازان، خبرنگاران و عوامل رسانه باید از کمیت کیفیت بسازند، به این صورت که شخصیتسازی کنند و نشان دهند که این جمعیت، سیاهیلشکر نیستند، بلکه هنرمندانه نشان دهند که هر زائر شخصیتی دارد، نشان دهند افراد، از نقاط مختلف کشور و جهان با مشاغل گوناگون آمدهاند و از آنها بپرسند هدفشان از شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت اباعبدالله الحسین (ع) چه بوده و هست.
جلیلی با بیان اینکه تصاویر باز و شلوغ تصاویری مبهم از همایش بزرگ و میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی است گفت: در کنار آن باید شخصیتها را نشان داد تا ماجرای واقعی را برای جامعه تبیین کنیم.
وی همچنین در روز جمعه، ۱۷ شهریورماه، از قرارگاه رسانهای اربعین صداوسیمای استان ایلام واقع در مرز مهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت شبانهروزی دستاندرکاران شبکه استانی ایلام قرار گرفت و گفت: پوشش اثرگذار کنگره عظیم اربعین و انعکاس مطلوب آن در شبکههای بینالمللی، ملی و استانی حاصل تلاش هنرمندانه برنامهسازان صداوسیمای استان ایلام بوده که شایسته قدردانی و تحسین است.
جلیلی در نشست شورای مدیران صداوسیمای استان ایلام نیز ضمن تاکید بر لزوم عدالت رسانهای در برنامههای رسانه ملی گفت: در جریان کنگره عظیم اربعین پدیدههای بکر و معجزه گونهای رخ میدهد که باید با نگاه تیزبین اهالی رسانه در قابهای زیبا و جذاب در معرض دید جهانیان قرار بگیرد.
قائم مقام فرهنگی رسانه ملی با اشاره به اینکه اندوخته و تجربیات همکاران صداوسیمای استان ایلام که به صورت میدانی در حماسه اربعین حضور داشتهاند برای شناخت بیش از پیش این حماسه عظیم راهگشا است گفت: با استفاده از این تئوری جدید رسانهای میتوان حضور مردم در کنگره عظیم اربعین را به مراتب پربارتر و زیباتر از امسال و سالهای گذشته به تصویر کشید.وی با اشاره به اینکه هر زائری که پا به مرز مهران میگذارد همراه خود قصه و روایتی شنیدنی دارد گفت: قصه این روایتها میتواند به شکلی هنرمندانه و اثرگذار به یک همدلی و نقطه فرهنگ مشترک تبدیل شود.
جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم عدالت رسانهای در برنامههای رسانه ملی تأکید کرد و گفت: فضایی که در حال حاضر بر برنامههای رسانه ملی حاکم است دیده شدن همه مردم از قشرهای مختلف بهویژه مناطق محروم از آنتن رسانه است.
ناصر بهرام، مدیرکل صدا وسیمای استان ایلام نیز در این نشست با تشکر از حضور دلگرمکننده قائم مقام سازمان در میان همکاران و بازدید از قرارگاه رسانهای صداوسیمای استان در مرز مهران گفت: همکاران رسانه استانی امسال با روحیه بسیجی، همدلی و همافزایی حسینیوار در گرمای بالای 50 درجه شهر مهران، حماسه عظیم اربعین را به صورت شبانهروزی در شبکههای بینالمللی، سراسری و استانی منعکس کردند.وی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین یک حرکت جهانی است افزود: برای عمق بخشی بیش از پیش به این حرکت نیازمند همراهی همه بخشهای مختلف سازمان هستیم.