امروز پنج شنبه  ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
رئیس رسانه ملی اعلام کرد:
رئیس رسانه ملی اعلام کرد:

سازوکار ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی مجلس برای تبلیغات تلویزیونی

مشاهده ۴۳۷
۱۴۰۲/۱۰/۲۶- ۱۳:۵۱
تعداد بازدید:437

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی مجلس برای تبلیغات تلویزیونی از روز دوشنبه، 24 دی ماه گفت: در روزهای آتی اطلاع‌رسانی پرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا تمام نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری رسانه ملی با اشاره به رسالت سازمان صداوسیما در تحقق دورکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام مردم سالار جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: معتقدیم انتخابات در اشکال مختلفش نقش مهمی در تحقق این دو رکن اساسی ایفا می‌کند.

وی افزود: تلاش ما این است چهار راهبرد انتخاباتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب یعنی «مشارکت»،  «امنیت»،  «رقابت» و  «سلامت» را با استفاده از ظرفیت اساسی رسانه ملی در دوبعد مشارکت و رقابت فراهم کنیم.

جبلی با بیان اینکه به موجب قانونِ انتخابات در دوره‌های قبل امکان استفاده از ظرفیت‌ صداوسیما برای تبلیغات مجلس وجود نداشت، اما در اصلاحیه قانون این اجازه به رسانه ملی داده شد و ما آن را  مغتنم شمردیم عنوان کرد: با آنکه قانون ما را مجاز کرده بود، اما خودمان  تکلیف دانستیم تا در مسیر تحقق یکی از دو سرفصل اساسی دوره تحول رسانه ملی که عدالت‌گستری است عمل کنیم.

رئیس رسانه ملی از فراهم شدن فرصت برای آن دسته از افراد که در دوره‌های قبل به واسطه عدم تمکن مالی و پشتیبانی جریان‌های قدرت از رقابت باز می‌ماندند سخن گفت و افزود: مهمترین مصداق عدالت انتخاباتی همین فرصت بود که قانون در اختیار ما گذاشت.

جبلی راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه را امری بسیار دشوار و پیچیده دانست و از زحمات دست اندرکاران و به خصوص همکاران فنی سازمان قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه طی هفت روز فرصت تبلیغات انتخاباتی کانال‌ها به صورت 24 ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها خواهند بود گفت: به طور متوسط 10 هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار خواهیم داشت و هر نامزد 20 دقیقه فرصت تبلیغات پیدا می‌کند که خود و حامیانش را معرفی و درباره موضوعات اساسی اعلام نظر کند.

رئیس سازمان صداوسیما افزود: شفاف‌سازی به شکل مطلوبی رخ خواهد داد و مردم با سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها آشنا می‌شوند که در آینده نیز معیاری برای پیگیری‌ها و مطالبات ما از نمایندگان منتخب مدنظر قرار می‌گیرد.  

جبلی با بیان اینکه معرفی حامیان یک ابتکار جدید و مهم در اجتماعی‌سازی تبلیغات انتخابات مجلس است گفت: حامیان به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم برای رای دادن به آن نامزد هستند.

وی رعایت عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اینکه ویدئوهای 20 دقیقه‌ای برحسب تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه طی شبانه‌روز و در بازه زمانی هفت روزه تبلیغات بازپخش خواهد شد اظهار کرد: مسلما این فرصت در حوزه‌های پرنامزد کمتر است تا جایی که ممکن است در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا 20 مرتبه هم بازپخش داشته باشیم.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه وضعیت استفاده از فرصت تبلیغاتی تلویزیون را برای  شهر تهران که با برخورداری از 30 کرسی در مجلس و 2400 نامزد، موقعیتی استثنایی دارد اشاره کرد و گفت: پاسخگویی به این امر در چهارحوزه انتخابیه استان تهران یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از بزرگترین چالش‌های ما محسوب می‌شود. به همین خاطر فقط برای تهران چهار کانال را راه‌اندازی می‌کنیم.

جبلی افزود: راهکار دیگری که برای تهران درنظر گرفته‌ایم آن است که به جای افراد، ائتلاف‌ها از فرصت‌های تبلیغاتی درنظر گرفته شده به تعداد نمایندگانشان استفاده کنند. باوجود همه تدابیر امیدواریم ظرفیت ما پاسخگوی نامزدها در تهران باشد که ناگزیر به صرف نظر از حوزه انتخابیه تهران نشویم.

وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی برنامه‌های عام انتخاباتی در شبکه‌های مختلف سیما و صدا گفت: به عنوان نمونه در معاونت سیاسی برنامه‌های «بالاتر»، «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «خاطرات نمایندگان» این شب‌ها در حال پخش هستند. در معاونت سیما رئالیتی شوی «کتاب قانون» از شبکه اول، «تقاطع» از شبکه چهار و «منطقه آزاد» از شبکه دو و همچنین برنامه «شش در دو» از رادیو تنها چند نمونه از برنامه‌های متنوعی هستند که برای انتخابات تدارک دیده‌ شده‌اند.

رئیس رسانه ملی افزود: در شبکه‌های استانی نیز خاطرات چندهزار دست‌اندرکار برگزاری انتخابات از اقشار مختلف مردمی در دوره‌های مختلف انتخابات ثبت و ضبط شده که در قالب برنامه‌های کوتاه پخش خواهد شد.

جبلی با بیان اینکه در روزهای آتی اطلاع‌رسانی پرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا تمام نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند عنوان کرد: یک وبگاه را معرفی کردیم که هرنامزد ثبت‌نام، وجهی را واریز و برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی می‌کند. آیین نامه محتوایی تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات رسیده در اختیار نامزد قرار می‌گیرد و ضوابط فنی، شکلی، محتوایی و قانونی به اطلاع وی می‌رسد.

وی با اشاره به امکان بازپخش ویدئوهای تبلیغی در تمام ساعات شبانه‌روز در شرایط برابر، به این سوال که تکلیف افراد رد صلاحیت شده‌ای که در مرحله اعتراض هستند چه می‌شود عنوان کرد: براساس اعلام شورای نگهبان حتی تا یک روز قبل از شروع تبلیغات نیز امکان تجدیدنظر هست. بنابراین این فرصت تا آخرین لحظه فراهم است و همه می‌توانند ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند. اما در نهایت اگر فردی نتواند وارد عرصه شود، مبلغی که واریز کرده بود مسترد می‌شود.

رئیس سازمان صداوسیما درباره هزینه تبلیغاتی درنظرگرفته شده برای ثبت‌نام نیز اینگونه توضیح داد: در تلاشیم عدالت را رعایت کنیم. وجوه درنظر گرفته شده در حوزه‌های انتخابیه مختلف، متفاوت است و از تمام نامزدهایی که در یک حوزه هستند به یک میزان دریافت خواهد شد. قانون اجازه داده سازمان صداوسیما هزینه تمام شده را از نامزدها  دریافت کند. بااین حال هزینه اعلامی نسبتی با هزینه تمام شده ندارد و مبلغ حداقلی را درنظر گرفتیم و امیدواریم همه بتوانند استفاده کنند.

جبلی با تاکید براینکه رعایت بی‌طرفی در انتخاباتی با 12 هزار نامزد امری دشوار است اظهارکرد: چندهزار ناظر خواهیم داشت که برمحتوای ویدئوهای تهیه شده نظارت می‌کنند تا از بروز موارد احتمالی چون تعرض به افراد یا ادعاهای بی اساس در تبلیغات گرفته شود. خودمان را در معرض چالش قرار دادیم تا تجربه مردمی‌سازی و اجرای عدالت در انتخابات را عملیاتی کنیم.

وی در خاتمه ضمن اعلام اینکه کانال های انتخاباتی در استان‌هایی که کمتر از چهارحوزه انتخابیه داشته‌اند افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از دوهفته قبل آغاز شده است گفت: کانال‌های محلی در زنجان، قزوین، ایلام، یزد، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شده‌اند و به‌تدریج در مابقی استان‌ها نیز در حال انجام است. خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم طی دو سه روز آینده به این فهرست می‌پیوندند و  در نهایت دهه مبارک فجر آیین رسمی افتتاح 200 کانال انتخاباتی برگزار خواهد شد.

امتیاز شما