به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن نوشتار علی بخشی زاده، به شرح زیر است:
تحول شعار اصلی و جدی سازمان صداوسیماست. منظور از تحول هم در محتوا و هم در رویکردها و سازوکارهاست. یعنی آنچیزی که مردم از آنتن رسانه ملی میبینند، میشنوند. تحول حاصل بازاندیشی و طراحی روندی برای بهبود یک حرکت است. سازمان صداوسیما هم در این مسیر قرار گرفته و تلاش میکند در ارکان مختلف ساختاری و محتوایی، خودش را بهروز کند و نفسی تازه در بخشهای مختلف رسانه ملی بدمد. طراحی سندی برای این تحول که بهمثابه نقشه راه برای دوری از رکود و رسیدن به جایگاهی برتر است یکی از برگهای برنده رسانه ملی است. معاونت صدا هم برای رسیدن به اهداف متعالی مورد تأکید در سندتحول با داشتن برنامهها و سیاستهای در مدنظر که از سوی رئیس سازمان صداوسیما ابلاغ شده است و با همفکری و همکاری مدیران و کارکنان، در این مسیر گامهای تازه برداشته و برای ششماهه دوم امسال، اقدامات ویژهای انجام داده است که ازجمله آنها میتوان به برپایی باشگاه دانشمندان جوان، آیین رونمایی از آثار تولیدی با محوریت روایتهایی از شهدا، توجه ویژه به حوزه زنان، خانواده و رسانه، پویشهای متعدد، شناسایی استعدادها در مناطق روستایی در قالب برنامهها و مستندها، پادکست، کتابهای گویا و... اشاره کرد.
تعیین مسیر تحول، نیازمند بهرهگیری از نظرات کارشناسان با طیفهای فکری متنوع است تا پویایی و انعطاف در راه مشخصشده، مشهود باشد. افزونبرآن، محورهای در مدنظر باید بهگونهای پیادهسازی شود که به دور از شعار و همسو با اندیشه ارزشمدار مردم پیش رود. رادیو همواره نقش مهمی در میان رسانههای شنیداری دارد و درصدد است فضای پویایی را شکل بدهد و شنوندگان بیشتری را همراه کند. شبکههای رادیویی راهبردهای عملیاتی لازم را برای تحقق مفهوم تحول طراحی و اجرا میکنند. در طول این مسیر، نظام ارزیابی درونشبکهای و نیز فرآیند تحلیل ارزیابیهای برونشبکهای که بههمت شورای نظارت بر سازمان و مرکز نظارت و ارزیابی سازمان انجام میشود، به کمک میآیند تا میزان انطباق برنامهها با برنامهریزیهای انجامشده و انتظارات سازمان مبتنیبر اجزای سند تحول بررسی شود. رادیو اگر هنوز بالنده و پویاست، از آن روست که مدام در حرکت است. در معاونت صدا، تمرکز در حوزه سیاستهای ابلاغی و سند تحول، بسیار است تا از همه ظرفیتها و نیروی انسانی بهره ببریم و بتوانیم در این مسیر گامهای بلندی برداریم.
اتاقهای فکر و اندیشهورزی تشکیل شده است تا پشتوانه پژوهشی برای برنامهها فراهم باشد و بهگونهای غنای محتوایی برنامهها تضمین شود. اگر وجود اتاقهای فکر بهدرستی محقق شود، بهطور شگفتانگیزی برنامهها را بهروز نگه میدارد و باعث میشود یک برنامه با نیازها و ضرورتهای مخاطب هدفش، همخوان و هماهنگ باشد. در یک سازمان رسانهای خلاق، باید تلاش شود تا روزبهروز به رونق برنامهها افزوده شود و این میسر نمیشود، مگر آنکه برنامهریزی مدون صورت بگیرد. برای ایجاد هر تحولی، شرط اصلی، اقناع و همراهسازی بدنه سازمان است. بیشک مبنای ایجاد تحول در سازمان صداوسیما باید بر تعامل، اقناع و همراهسازی تمام مراتب بدنه سازمان استوار باشد چراکه ارتقای انگیزش یک اصل طلایی در مدیریت تحول است.
علی بخشیزاده، معاون صدا