به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «اعجوبهها» برنامهای ویژه کودکان 3 تا 13 سال است که توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. این برنامه براساس نظرسنجی آذرماه مرکز تحقیقات، یکی از پرمخاطبترین برنامههای تلویزیونی شناخته شد. «اعجوبهها» در 100 قسمت در حال تولید است و هدفش رقابت و مسابقه نیست، بلکه میخواهد ساعتی خانوادهها را سرگرم کند.
«اعجوبهها» برنامه استعدادیابی نیست
سروش گلمحمدی، تهیهکننده برنامه پرمخاطب «اعجوبهها» درباره دلایل ساخت این برنامه گفت: کمبود برنامهای که موضوع اصلیاش کودک باشد، احساس میشد. برنامههای گفتوگومحور بسیاری دیده بودیم، ولی برنامه گفتوگومحوری که کودکی جلو دوربین تلویزیون بنشیند و صحبت کند، ندیده یا خیلی کم دیده بودیم. این دغدغهمان بود و با فکر و طرحی جدید شروع به ساخت کردیم. وی در پاسخ به این پرسش که معیارهای انتخاب شرکتکنندگان برنامه چیست؟ توضیح داد: چون شرکتکنندگان برنامه ما کودک هستند، علاوه بر بیان مناسب باید ملاحت هم داشته باشند تا برنامه را جذاب کند. هر کسی که این ویژگیها را داشته باشد، از او برای مصاحبه دعوت میکنیم و اعضای گروه، کودکان مناسب ساخت برنامه را انتخاب میکنند. ساخت برنامه، ویژگیهایی دارد که هر بچهای دارای آنها نیست. برای همین مجبوریم از بچههایی دعوت کنیم که جلو دوربین و در استودیو راحت باشند.
این تهیهکننده با اشاره بهسختی کار با کودکان افزود: واقعاً ضبط 10 - 12 ساعت برنامه ویژه کودکان سخت است؛ بهطور مثال بچهای باید از شهرستان برای ضبط به تهران بیاید و با استودیو آشنا شود. با او تمرین میکنیم که حرکاتش را اجرا کند، آنها را اصلاح میکنیم و در روز اجرا هم 10 - 12 ساعت با سه بچه شرکتکننده کار میکنیم. اگر واقعاً عاشق بچهها نباشید، نمیتوانید اینهمه ساعت را در کنار آنها سر کنید؛ یکی گرسنه است، دیگری خوابش میآید، آن یکی بهانه میگیرد و یکی دیگر هم میخواهد برود یا حال ندارد، یکی قبل از ضبط، گریه میکند و دوست ندارد وارد استودیو شود و ... . مجبوریم با هر ترفندی شده آنها را راضی کنیم. او میگوید: همه تصور میکنند «اعجوبهها» برنامه استعدادیابی است و حتی خود سازمان هم در تیزرها بهعنوان مسابقه از آن یاد میکند؛ درحالیکه برنامه ما نه مسابقه است و نه قرار است استعدادیابی کنیم؛ ادعایی هم نداریم. رقابت و ذات مسابقه در هر سنی برای بچه مفید نیست، به همین دلیل سعی کردهایم برنامهای گفتوگومحور بسازیم، عمداً کاری کردهایم که برخی از شرکتکنندگان هیچگونه مهارت اجرایی نداشته باشند و این کار را انجام میدهیم که بگوییم برنامه ما لزوماً استعدادیابی نیست و بچههایی را میخواهیم که بانمک و شیرینزبان باشند و بتوانند تواناییشان را نشان دهند.
وی اضافه کرد: ما تعدادی روانشناس کودک داریم و در اتاق فکرمان یک جامعهشناس نیز حضور دارد؛ یک نفر هم سر صحنه کارمان را طراحی میکند. آنها به نتیجه مشترکی میرسند و برنامهای طراحی میکنند که موردپسند بچهها باشد. کارگردان برنامه و دیگر عوامل دوست دارند برنامه مخاطب همگانی داشته باشد. ازاینرو تلاش میکنیم نشان دهیم که حضور در برنامه کار سختی نیست. آن دسته از بچههایی که شرکت کردهاند، این پیام را به همنسلان خود میدهند. برنامه ما نه مسابقه است، نه استعدادیابی.
وی در پاسخ به این پرسش که عاقبت کار بچههایی که مهمان برنامه میشوند، چه میشود؟ گفت: تقریباً 300 نفر قرار است در این 100 قسمت مهمان برنامه ما شوند و بعضی از آنها از سوی شرکتهای بیرونی و بعضیها از طرف نهادها دعوت به همکاری شدهاند. بهعنوانمثال، صداپیشهای در برنامه داشتیم که برای جشنوارهای دعوت شد یا پسری که درباره دایناسورها توضیح میداد، دعوت به کار شد. هر کمکی که از دستمان برمیآید، انجام میدهیم. در بخشی از برنامه، بچهها آرزوهایشان را بیان میکنند و ما آنها را برآورده میسازیم.
انتخاب مهران غفوریان بهعنوان مجری، یکی از جذابیتهای برنامه «اعجوبهها» است و گلمحمدی درباره این انتخاب توضیح داد: قبل از ما 19 کشور، چنین برنامهای را با حضور بازیگری که کار طنز کرده باشد، ساختهاند؛ شخصی که بتواند با کودکان ارتباط خوبی برقرار کند. ما هم سراغ بازیگران حوزه طنز رفتیم تا برنامه شاد و با نشاطی بسازیم. در نهایت به مهران غفوریان رسیدیم و رغبت دو طرفه بود.
وی تصریح کرد: اکنون در حال تولید برنامه هستیم و حدود 30 قسمت را ضبط کردهایم. برای پخش در نوروز با شبکه در حال مذاکره هستیم و پخش آن، بستگی به چینش برنامهها دارد. تاکنون مدیران شبکه از ما حمایت کردهاند و از این به بعد هم امیدواریم لطفشان شامل حالمان شود.
این تهیهکننده در پایان گفت: هدفمان از انتخاب اسم برنامه این بود که مهمانهایی را بیاوریم که همه از دیدنشان تعجب کنند. این شگفتی ممکن است به هر طریقی ایجاد شود؛ مثلاً با یک اجرای عجیبوغریب یا بانمک بودن. اول گمان نمیکردم که نام برنامه ممکن است مسئولیت ایجاد کند، ولی وقتی پیش رفتیم، با استقبال بینندگان روبهرو شدیم. بچهها هم روزبهروز علاقهمندتر میشوند. کار کردن با بچهها را دوست داریم و روزبهروز علاقهمندتر میشویم و تلاشمان را بیشتر میکنیم. امیدوارم بتوانیم به بینندگان و کشورمان خدمت کنیم.
تمام کودکان اطراف شما اعجوبهاند
رضا مهرانفر، کارگردان برنامه «اعجوبهها» که پیشازاین کارگردانی برنامه «کودک شو» را نیز بر عهده داشته، گفت: نحوه ارزیابی توانمندی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. به همین دلیل ما افراد خبره در این مسئله را در کنار خود به کار گرفتهایم و سعی میکنیم اگر کودکی در فعالیت خاصی، کمی فراتر از هم سن و سالانش تواناییاش را بروز میدهد با نگاه تشویقی او را به برنامه دعوت کنیم.
وی درباره چگونگی شناسایی کودکان مستعد برای حضور در برنامه توضیح داد: پس از اعلام فراخوان، تعدادی از خانوادهها به ما رجوع کردند و برایمان فیلم فرستادند. ما پس از بررسی مشخصات فیلمهای ارسالی و دعوت از آنها برای مصاحبه حضوری، آنها را انتخاب کردیم.
مهرانفر افزود: تجربه چنین استقبالی را در برنامه «کودکشو» داشتیم و مطمئن بودیم این برنامه هم با اقبال بینندگان مواجه میشود. بسیار خوشحالم که تمرکز خاص شبکه سه و گروه ما بر کودکان، موردتوجه خانوادهها واقع شده است. خوشحالیم که مردم برنامه را دوست دارند، ولی توقع ما فراتر از آن چیزی است که تاکنون پخش شده است. سعی میکنیم کیفیت برنامه را بالا ببریم. مسئولان تا اینجا از برنامه حمایت کردهاند. البته ما هم مشکلاتی در مسیر تولید داریم که بهزودی برطرف میشود.
وی خاطرنشان کرد: به نظر من سختترین نوع برنامهسازی، برنامهای است که برای مخاطب کودک تهیه میشود. البته باید این را هم توضیح دهم که مخاطبان هدف «اعجوبهها» تمام اعضای خانواده هستند. سعی ما جلب کودکان و نوجوانان بهمنظور ترغیب آنها برای حضور در فعالیتهای مختلف هنری، ورزشی، علمی و ... است. به همین سبب و با رعایت ظرافتهای خاص این گروه سنی از دیدگاههای کارشناسان زبده در تولید برنامه استفاده میکنیم.
وی به مشکلات کارگردانی برنامه «اعجوبهها» هم اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی ما پیدا کردن کودکان مناسب است. گاهی خانوادهها تصور نادرستی از توانایی فرزندشان دارند و سعی ما بر این است که به آنها بگوییم تمام کودکان اطراف شما اعجوبهاند، فقط باید دیده شوند و به آنها اهمیت داده شود. مشکل مهم دیگر این است که گاهی اعجوبههای ما از آمدن جلو دوربین خجالت میکشند. گاهی اجرای بچهها در زمان ضبط، ضعیفتر از زمان تمرین است و ... .
به گفته وی، کار کردن با بچهها علاوه بر شیرینیها، همیشه با مشکلاتی همراه است چون رفتار کودک را نمیتوان پیشبینی کرد و همیشه باید آماده اتفاقات غیرمنتظره بود. این اتفاقات، گروه برنامهساز و حتی در مواردی تولید برنامه را با مشکل روبهرو میکند که البته ممکن است گاهی اوقات سبب جذابیت برنامه هم بشود.
وی اضافه کرد: بچهها در مرحله انتخاب نهایی و قبل از ورود به برنامه، در مصاحبه حضوری شرکت میکنند تا با عوامل برنامه و فضای استودیو آشنا شوند و حتی برایشان درباره دوربینها و تجهیزات صدایی که قرار است به آنها نصب شود، توضیح داده میشود. بچهها با توجه به برنامهای که قرار است برایمان اجرا کنند در روزهای قبل از ضبط ممکن است چند جلسه در استودیو تمرین کنند و شب قبل از ضبط هم تمام بچهها به استودیو دعوت میشوند تا هم با یکدیگر آشنا شوند و هم برنامههایشان را برای ما و برای خودشان اجرا کنند. در نهایت نیز نکات نهایی به آنها گفته میشود تا برنامه را بهخوبی اجرا کنند.