به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رسانههای اجتماعی یکی از رسانههای پرمخاطب و جذاب در سالهای اخیر قلمداد میشوند، این رسانهها هویت فردی، کنش اجتماعی، شیوههای تولید، روش برگزیدن و فرهنگ رسانهای مجازی را در مقایسه با آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، دگرگون کردهاند.رسانه قالب نسل جدید کودکان و نوجوانان، رسانههای اجتماعی هستند و سبک زندگی این نسل در پیوند با رسانههای جدید و شبکههای اجتماعی تعریف میشود.در میان رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی ویدیو محور، محبوبترین و پرکاربردترین شبکههای اجتماعی هستند و بهخصوص نسل کودک و نوجوان که گفته میشود حوصله کمتری برای مطالعه متون نوشتاری دارند، اقبال بیشتری به این شبکهها از خود نشان میدهند.در میان شبکههای اجتماعی، شبکههایی که امکان تعامل و عرضه محتوای کاربر ساخته با محوریت ساخت برند شخصی را فراهم میکنند، از محبوبیت دوچندانی برخوردارند.یکی از این برنامهها که توجه کاربران کودک و نوجوان ایرانی را به خود جلب کرده، برنامه «لایکی» است که اپلیکیشنی برای تولید، ویرایش و به اشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه است.برخی آمارهای غیررسمی حکایت از آن دارد که «لایکی» در ایران بیش از پنج میلیون کاربر را به خود جذب کرده و بسیاری از آنها زیر ۱۵ سال و حتی زیر 10 سال سن دارند. ویژگیهای سنی، جمعیتشناسی و سبک زندگی کاربران «لایکی» در ایران و وضعیت محتوای غالب آن بهگونهای است که نگرانیهای بسیاری را برای استفاده از این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است.دلیل بسیار پایین بودن سن کاربران «لایکی» در ایران آن است که این نرمافزار حتی به کودکان هم اجازه میدهد آن را نصب و استفاده کنند؛ درحالیکه حداقل سن معمول برای استفاده از شبکههای اجتماعی ۱۳ سال است.پایین بودن میانگین سنی کاربران باعث شده که بسیاری از آنها بدون سواد رسانهای کافی از این شبکه استفاده کنند و اطلاعات شخصی خود را بدون داشتن درکی از مخاطرات این مسئله برای خود یا دیگران به اشتراک بگذارند.برخی کارشناسان رسانههای اجتماعی معتقدند امکان ارسال نشانی دقیق محلی که کاربر «لایکی» ویدیوی خود را ازآنجا ارسال میکند نیز میتواند مورد سوءاستفاده بزهکاران قرار گیرد.محتوای به اشتراک گذاشتهشده در «لایکی» تناسبی بافرهنگ و عرف اجتماعی ایرانیها ندارد و در ویدیوهای به اشتراک گذاشته شده مشخص است والدین نهتنها نظارت کافی بر فعالیت فرزندانشان در این شبکه اجتماعی ندارند، بلکه از اطلاعات و آگاهی لازم در این خصوص هم برخوردار نیستند.این ویژگیها «لایکی» را به فضای رسانهای خطرناکی بهویژه برای کاربران کم سن و سال تبدیل کرده است. به دلیل آنکه فیلتر کردن هم نمیتواند راهکاری بلندمدت و مؤثر در مواجهه با «لایکی» باشد، کارشناسان رسانههای اجتماعی معتقدند راهکار اساسی و بلندمدت در مواجهه با این برنامه و مخاطرات استفاده از رسانههای اجتماعی افزایش سواد رسانهای مخاطبان است.بر این اساس رسانه ملی میتواند با توجه به جایگاه خود بهعنوان رسانهای فراگیر به اطلاعرسانی و آگاهی بخشی و اقناع مخاطبان در خصوص مخاطرات استفاده از شبکههای اجتماعی و شبکههای پر مخاطبهای نظیر «لایکی» بپردازد.اولین دسته از مخاطبان هدف این برنامهها باید کاربران کم سن و سال باشند و محتوای تولیدشده آنها را بهسوی استفاده سالمتر از شبکههای اجتماعی هدایت کند. گروه بعدی مخاطبان هدف در این مسئله والدین هستند و در تولید محتوا باید علاوه بر آگاه کردن والدین، حساسیت آنها برانگیخته شود و راههای صحیح نظارت والدین بر فعالیتهای مجازی فرزندانشان به آنان آموزش داده شود. دسته سوم مخاطبان هدف، فعالان حوزه آموزش ازجمله معلمان و مربیان هستند که با آگاهی بیشتر درباره این شبکهها و مخاطرات آنها میتوانند به کودکان و نوجوانان درباره آسیبهای این شبکهها اطلاعرسانی کنند و آموزشهای لازم را بدهند.